Balsemien: onbekende dracht

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Balsemien: onbekende dracht

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

17 pagina's balsemien! Wat een topic :D . En ik ben er nog lang niet overuitgel*ld. Het slingeren van de balsemienhoning moet nogal plaats vinden!

gr.
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op di 08 okt 2013, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
JP
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Jelte doordat het in huis nog schemert omdat het buiten diezig is en ik het lampje boven de laptop niet aan had,
las ik niet uitgel..d, maar we zijn nog lang niet uitgehuild. Die leesfout kan mede veroorzaakt zijn doordat
ik even tevoren je bericht gelezen had over een geval van AVB op 15 km van je thuisstand vandaan.
In Oost-Groningen hebben we in het voorjaar in dezelfde situatie gezeten door een uitbraak in Duitsland.
Zie de bijdrage van Jan Kruit, ziektebestrijdingscommissaris voor Groningen.
Mij stond toen ook het huilen nader dan het lachen ook om reden dat het voorjaar hommeles was in velerlei opzichten.
Ik heb eigenlijk geen verontruste imkers getroffen, zelfs de imker die er 10 km vandaan woont,bleef cool. Het is met een
sisser afgelopen. Dus jij kunt blijven lachen. Zie je niet op tegen het komend geslinger ? Heb je een electrische. Zo niet,
maak dan alvast met de fysiotherapeut een afspraak of breng tijdens het crossen je armspieren in conditie.
Ik plaats een goede tip alvast hier. Vroeger brachten wij elke maand een zuurdeegsemroggebrood naar meneer Pastoor.
De geestelijken hadden maar een schamel inkomen. Het brood was gebakken in ons eigen bakhuisje met meidoornschansen
als brandstof. In november kregen de buren en ook pastoor een schaal met vlees van het geslachte varken.
Laat jij ook je buren en de minister en de diensten voor Openbaar Groen en Waterbeheer delen in de blijdschap over
je succesvolle Balsemienhoningoogst ? Hopenlijk staan ze dan niet meer zo vijandig tegenover deze fraaie sierplant.
P.S. De grootste woekerplanten die we notabene cultiveren, zijn de grassen. Balsemien verdwijnt vanzelf. Zj
bee-tree
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Moi Balsemieners, pas om negen uur zomertijd, acht uur normale tijd, maakte ik de ochtendwandeling
langs de bijenvolken. De zon scheen nog niet op de kasten. Er heerste koelkasttemperatuur; amper 5 graden.
En je kunt het geloven of niet, er was dracht, als we tenminste met stuifmeel getekende bijen drachtbijen mogen noemen,
meestal haalbijen genoemd. Ik heb de plek bekeken waar ze de Balsemienen bezochten. Het was in de zon.
Behalve mijn bijen zag ik ook enkele wespen met de Balsemienstrich. Ga nou niet meteen zeggen dat ik een bril nodig heb.
Ik ga de kasten noteren waar al bij zo een lage temperatuur de bijen aan het fourageren zijn op Balsemien.
Ik maak er een wedstrijd van. Het volk dat als eerste stempelt krijgt een pluimpje en nog een lik suikersiroop.
Dat die bijen bij een temperatuur, waarbij ik handschoenen aan heb om niet te kleumen, de kast uit durven,
kunnen we als volgt verklaren: ze komen warm uit de kast omdat ze als stuifmeel- en nectarhaalsters zich vlak boven
het broed ophielden. Het vliegen wekt warmte op. De door de zon beschenen buisbloem van Balsemien is van binnen warm.

P.S. Zijn jullie ook al aan het verzamelen van de zaden begonnen ? Je kunt ze meteen zaaien, want als je ze eerst opbergt
gaan ze misschien schimmelen. Bovendien vergeet je waar je ze opbergt en bovendien moeten de zaadhuidjes langzaam
door weer en wind eroderen. Zj.
bee-tree
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Vandaag afscheid genomen van de laatste Balsemienbloem.
Jullie laten deze topic toch zeker niet als een nachtkaars uitgaan ?
Hebben we en ze, maandenlang zo genoten en geprofiteerd van deze drachtplant.
Ze verdient een groot compliment bijvoorbeeld in de vorm van een gedicht.
Gelukkig heeft de redactie van Bijen een mooie foto op de frontpagina geplaatst.
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door apiario »

Joost, u kent hem wel, hij weet zo veel.
Ik ga hem een dezer dagen vragen waar die bijen die met de afgelopen mooiweer dagen toch nog met een bepoederend lijf binnen kwamen .
Je snapt het niet, alle Balsemien legd op apegapen. Hier en daar zie ik nog wat stuiptrekkingen.
De Biesbos had ook zeker 2/3 minder gegeven als andere jaren. Ook de honing treinen op de betuwe(spoor)lijn vanuit Dordrecht ,waren zo af en toe maar waarneembaar :D :D

Nee, zo als ik hoor heeft de natuur ons met wat minder bedeeld dan we graag hadden gehoopt "De mens wikt de balsemien beschikt."
Maar Ik heb het niet afgewacht en heb ze vroegtijdig in de winterstand gezet en daar ben ik zeer tevreden mee.
Volgend jaar maar weer eens proberen Maar het stuk dijklichaam waar de meeste balsemien voorkomt wordt overhoop gehaald door de dijkversterking en dat is maar goed ook want anders heeft geen enkele imker meer bijen.
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door petro »

Hier in Amsterdam-Betondorp bloeit er nog steeds Balsemien.
Ik ben er dagen voor bezig geweest,maar het resultaat is er;een derde bloei.Hoewel minder uitbundig dan de eerste twee keer,nog goed bevlogen.
Het is natuurlijk nog belachelijk mooi weer maar de bijen hebben er daardoor nog wel profijt van.
Petro
bee-tree
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Hallo Apiario, ik heb net de koffie op. Jij ook ? Eergister schreef je om 08.25 uur : "Je snapt het niet,
alle Balsemien legd nog op Apegapen. Hier en daar zie je nog wat stuiptrekkingen "
Bij mij hetzelfde beeld, maar ik beleef het beeld blijkbaar anders dan jij als je de moeite neemt het volgende
'gedicht' te lezen, dat ik in een half uur tijds 'in elkaar geflanst' heb. Ik draag het aan jou op.

Balsemientje, schattig kiendje, beminnelijk bijenvriendje.
Menig imker kon genieten
van je purperen verschijning;
je straalde maandenlang.

Vooral in het ochtendkrieken
wierven bijen om 'n gunst;
'n kusje van je zoetgevooisde mond.

Thans ben je gelukkig zwanger
van kindjes, meer dan één;
lieftalligheden in spe. Je kunt afleiden dat ik maar een Baeta-opleiding heb genoten en B-merk koffie drink. Zjef
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Zjef, echt iets voor jou denk ik, mocht je het niet allang geprobeerd hebben: de zaden van de balsemien zijn eetbaar en smaken naar verse walnoten!
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Beste Bee-tree,

Oefffff........ ben er een beetje beduust van
Ga er op reageren maar ik moet eerst mijn werk afmaken.
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

balse 5.jpg
Balsemientje, schattig kiendje, beminnelijk bijenvriendje.
Menig imker kon genieten
van je purperen verschijning;
je straalde maandenlang.

Vooral in het ochtendkrieken
wierven bijen om 'n gunst;
'n kusje van je zoetgevooisde mond.

Thans ben je gelukkig zwanger
van kindjes, meer dan één;
lieftalligheden in spe.

Iets voor het bijenblad Bijenhouden.
Iedere maand een drachtplant en een prent. Maar ja