Nieuw wapen tegen de varroa mijt

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Re: Nieuw wapen tegen de varroa mijt

Bericht door Ewout »

Ook dat (resistente bijen) is winstgevende handel! Want standbevruchting kun je dan wel vergeten natuurlijk.
Het werk van AGT (carnica) vind ik ook behoorlijk hoopgevend. Maar die zijn al 20 jaar bezig met selectie. Büchler vertelde op het symposium van De Duurzame Bij dat hij bij een Franse buckfast teler zeer tolerante volken (buckfast naar ik meen) had gezien, maar diezelfde koninginnen lieten in Norderney weinig van hun tolerante kant zien. Het is en blijft samenspel van imker (bedrijfsmethode), omgeving, en bij.
Laatst gewijzigd door Ewout op zo 27 okt 2013, 14:06, 2 keer totaal gewijzigd.
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

En als je denkt dat de soort bij wat uit maakt val je straks ook in de put.
Als hommels en wespen en blauwen vliegen ook al van deze (varoa's ) mee dragen wat wil je dan bestrijden.
Wees alert en hou de zaak schoon.

Als hop werkt dan kan je ook henp en propolis en gagel bij mengen hebben allen de zelfde vetstoffen.
En ook in bier geven ze de zelfde smaken en bruinen randen.
Tinus Kolsters
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

de vos roger schreef:Inderdaad de varroabestrijding is een echt winstgevend handeltje geworden voor sommige winkeliers.
Ga eens zoeken en ik ben er van overtuigt dat je ook een bijenvereniging tegen zal komen met een belangrijk belang in de verkoop van een bepaald middel :think: .

Jaap v P
jossmits
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Contacteer:

Bericht door jossmits »

Ik ben gisteren naar een conferentie over bijengezondheid ( zeg maar een bijscholingscursus over bijenziekten) geweest. Daar heb ik gehoord dat er twee nieuwe produkten in het proces zijn om een toelating te krijgen voor Frankrijk. Het gaat om Mite away quick strips (MAQS) en het hier genoemde Hop guard. Maqs zou in 2014 dan worden toegelaten en Hop guard waarschijnlijk in 2015. MAQS is gebaseerd op mierenzuur en Hopguard op een hop extract wat in feite ook een zuur zou zijn (alpha zuur?). Beide produkten zouden tijdens de dracht gebruikt kunnen worden; dus met de honingkamer er op. Wat ik ervan begrijp zou voor hopguard ook een toelatingsprocedure voor nederland lopen, ik kan daar geen bevestiging van krijgen.
Ik ga er van uit dat dit, als ze worden toegelaten, effectieve middelen zullen zijn. Tenslotte is een van de criteria van de toelating de effectiviteit.
Over de kosten is mij nog niets bekend. Ik heb gevonden dat MAQS in de VS een stuk goedkoper is dan Apivar.
Overigens denk ik dat, wat de kosten van behandeling tegen varroa ook zijn, behandelen altijd goedkoper is dan niet behandelen.

Jos
Plaats reactie