Stormbestendige bijen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Stormbestendige bijen

Bericht door bee-tree »

We willen graag winterbestendige bijen. Zou het wel goed gaan nu ze nog halen alsof het maart is ? Stormbestendig
zijn die van mij alvast wel.Ik kom net van buiten. Het is er niet veilig. Ben onder de hoge bomen weggevlucht nadat er
een dode tak uit een Lindeboom naast me plofte. Gelukkig is lindehout licht van gewicht.
Er raast momenteel een zware Zuid+Westerstorm over West-Europa, inclusief Nederland.
Buiten zijn er angstaanjagende geluiden te horen. De bomen zitten nog dik in blad. De loeiende
bomen en gierende windstoten veroorzaken een ondergangstemming; geluiden van bommenwerpers klinken.
Dikke eikels knallen op de bijenkasten. Maar dan slaat de ondergansgstemming om in een gevoel van
verwondering en ontzag voor moeder natuur dank zij................ natuurlijk weer............de bijen.
Komen me die notabene bij windstoten van 120 km per uur aanvliegen met stuifmeel om na lossing ook weer uit te vliegen
om een nieuwe vracht op te halen. Niet hier en daar eentje, nee met honderden per minuut wordt er gehaald.
Het is om er lyrisch van te worden. Zon, wolken, 17 graden Celsius, en de bijen onverstoorbaar aan het werk alsof
Nederland niet in angst en beven zit of de bomen niet op het huis vallen; ik ook. Wat zijn de gepensoneerden toch
van nut, om de beroepsbevolking die van huis af aan het werk is, verslag te doen van het wel en wee van huis en hof
gedurende 24 uur per dag, althans die pensionados die niet achter de geraniums blijven zitten terwijl ze nog goed
ter been zijn en verder geen klachten hebben. Helaas moet ik ook de mensen die zonder werk zitten oproepen om
observaties te doen die van nut kunnen zijn voor de vermeerdering van de kennis over ons milieu. Zj.
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Stormbestendige bijen

Bericht door alfa vulgaris »

Ik was vanmiddag ook nogal verbaasd.

Er gingen bijen weg maar bij windkracht 10 kwamen ze ook weer terug ???
Was grappig om te zien. Zaten ze zo bij de vliegopening:"zal ik het doen,of zal ik het niet doen?"

Toen zo rond 12:00u de wind echt begon te brullen naar de 12 Bft stopten ze er wel mee.

Het halve dorp heeft er dakpannen af.
Ook een paar dikke kraakwilgen om,2 linde's en een speciale robiniasoort waar er maar 1 van stond in het dorp.
Dat is wel erg jammer,die domme dennebomen,berken en elzen staan allemaal nog.
Plaats reactie