Winter APK ?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Winter APK ?

Bericht door alfa vulgaris »

kor schreef:Mijn reactie is ook gecensureerd. Een kwalijke gang van zaken en ik vraag hierbij om deze terug te plaatsen. Het geeft geen pas om kritische noten zomaar te verwijderen.

Dit is het enige forum op imker-gebied in Nederland en het dient een podium te bieden aan allerlei meningen en schrijfstijlen. Net zoals er in een goed team verschillende typen mensen horen te zitten om het goed te laten functioneren, geldt dat ook voor een forum. Ook al is het niet naar ieders smaak. De een blijft maar doorgaan over hoe geweldig neo-nicotinoiden zijn en de ander over hoe mistig het 's morgens is op zijn land en dat hij bijna verdronken is. Beide zijn off topic en beide horen gewoon hun gang te kunnen gaan.

Ik verzoek u dringend deze tekst niet te verwijderen.

Groet, kor
Mee eens.
Persoonlijk houdt ik wel van berichten met een "hoge infromatie dichtheid"
Dat maakt voor mij het forum efficiënter. :lol: Heb er zelf ook wel eens problemen mee hiertoe te komen.

Het is me ook opgevallen dat een aantal forumdeelnemers nogal wat minder berichten plaatst sinds een bepaald punt in de tijd. Deze bijdragen droegen bij aan een optimalisering van mijn bijenhouderij en zou deze teamleden er graag weer bij zien.
p.zwartepoorte
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Contacteer:

Bericht door p.zwartepoorte »

Welke forum leden zijn dat dat alfa ?
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

We moeten allemaal leren zo te spreken dat we geen mensen tegen de haren instrijken of irritatie veroorzaken.
En ja, het komt best voor dat prima imkers zo geirriteerd of beledigd worden dat ze het Forum (tijdelijk?) de rug toekeren.
Jammer.
En jammer dat sommigen zo hardleers zijn in het formuleren van irritante teksten die geen ander nut hebben dan het zich willen uiten.
Persoonlijk ben ik daarom tegen vrijheid van meningsuiting.
Als je niks prettigs of verstandigs te melden hebt kun je beter je tong afbijten.

Moet de redactie wat kwistiger worden met het verwijderen van irritante, zinloze teksten.
gr,
m
Piet Kuijs
Contacteer:

Bericht door Piet Kuijs »

Ik weet natuurlijk niet wie Alfa mist, maar ik mis de bijdrage van Hennie oude Essink behoorlijk. (Laats dacht ik dat hij er weer was met een bijdrage over speenkruid, maar het was helaas een oud topic). Albert de Wilde Mis ik ook, (Al was hij soms erg hard).
Piet Kuijs.
pk
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Zullen we even een mede gaan halen? http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 31&t=27904
Ik heb het nog nooit gehad.
Iemand heeft 2 kilo honing van me die gaat wat brouwen zei die.

Winter APK ?
De benaming klopt,maar het lijkt mij schijnveiligheid.
Doel? alvast weten hoeveel ik om moet gaan smelten?

Ik zie geen verschil tussen winter of zomerbij en ben toch van plan ze in de broedloze periode te openen enz. :idea:
Ik houd er niet zo van om zomaar kasten open te maken helemaal niet als ze al een dag of wat binnen zitten.

Ik imker nu 4 seizoenen maar gaat die WUR er nu vanuit dat er na 1 november nog wordt verenigd? voorjaarsinspektie ook meetellen?

Ik heb wel eens laat in het jaar de acrobaat uitgehangen maar dat is wel heel bont of kunnen bijen echt meer dan ik denk? Is er iets mis met m'n bijen als het een schijtboel wordt? ik geloof toch niet.

Doe maar lekker met je eigen bijen dat onderzoek.
zoeken onder imkers om volgzamen.
JackC
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door JackC »

Is er al iets bekend van de winter APK? 1 november is inmiddels weer een week geleden. Zelf heb ik overigens de kasten niet meer open gehad, maar er wordt hier ondanks de regen nog volop gevlogen.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Kroese schreef:http://www.bijenhouders.nl/bijen-en-welzijn/winter-apk

Goed discussie onderwerp.

Is het wel zo goed om kleine volken bij elkaar te verenigen?
Je moet wel eerst zeker weten of dit geen "zieke volkjes" zijn.
Moet je b.v. een te klein volkje bij een groter volk op verenigen, of laat je liever de kleine doodgaan, en de grotere alleen overleven?

Wie vult aan?
Zo kun je hier een heleboel voors en tegens afwegen.
Hennie...
Toen ik dit las op bijenhouders.nl zette hierbij een groot vraagteken.
Kleine volkjes heb je om een moer te bewaren. Een klein volkje is bij mij dood gegaan door te weinig voer.
Dit gebeurd bij mij zeer zelden!
Kleine volkjes - 3 ramen - DUHOKA over winteren zeer goed in kunststof kastjes.
Ploffen eind maart het kastje uit. Als je dan rekent dat een raam broed twee ramen bijen oplevert.
Nee verenigen van klein volkjes doe ik niet.
Zoals Hennie al aangaf weet je niet of zo'n volkje niet "iets onder de leden" heeft.
!Hans.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Hans van der Post. schreef: Toen ik dit las op bijenhouders.nl zette hierbij een groot vraagteken.
Kleine volkjes heb je om een moer te bewaren. Een klein volkje is bij mij dood gegaan door te weinig voer.
Dit gebeurd bij mij zeer zelden!
Kleine volkjes - 3 ramen - DUHOKA over winteren zeer goed in kunststof kastjes.
Ploffen eind maart het kastje uit. Als je dan rekent dat een raam broed twee ramen bijen oplevert.
Nee verenigen van klein volkjes doe ik niet.
Zoals Hennie al aangaf weet je niet of zo'n volkje niet "iets onder de leden" heeft.
Met de APK wordt bedoeld dat als je meerdere 10raams volken hebt die in november ineenstorten of je die dan moet verenigen.
Wat eind september nog goede 10Ramers waren, en nu in november maar op 3 ramen blijken te zitten. Die storten dan alsnog in elkaar.
In dat geval zou ik die volken het laatste broed afnemen, en ze dan besproeien met oxaal of melkzuur en ze dan bij elkaar hangen.
Heb je daar dan iets aan? Kan dat nog wat worden, of zijn ook de bijen kortlevend vanwege te veel varoa's of een broedziekte?

Ik zou nooit een goede 3Ramer of 6Ramer die gezond zit verenigen met een in elkaar gestort 10Raams volk.

Lees ook even de behandeling met melkzuur . Ik zou mijn volken niet uit elkaar trekken, dan neem ik liever de druppelmethode in December.
http://www.apis-ev.de/index.php?id=infobrief Lees de info brief van November.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Wie heeft er meegedaan met de winter APK, en wat zijn de ervaringen?

http://www.bijenhouders.nl/bijen-en-welzijn/winter-apk
Controle op 1 november
Er wordt van u gevraagd uw volken per 1 november te openen en te controleren op volksgrootte.

Indien de volken, uitgaande van spaarkastformaat, minder dan gemiddeld scoren voor wat betreft de grootte (bijv. minder dan 5 straatjes), dan verzoeken wij u de betreffende volken digitaal te fotograferen en de foto's door te sturen voor een nadere analyse.
Vervolgens bepaalt u zelf of u de betreffende volken wel of niet wilt verenigen. Mocht u willen verenigen dan moet de samengevoegde nieuwe grootte ten minste 7 straatjes bijen vormen.

Controle maart/april
Eind maart/begin april vragen wij u dezelfde (kleine) volken c.q. de verenigde volken voor de tweede keer te fotograferen. Dus zowel de imker, die niet wil verenigen, als de imker, die wel gaat verenigen zijn beiden welkom bij dit onderzoek.
FerryB
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Contacteer:

Bericht door FerryB »

Ik heb meegedaan en mijn ervaringen zijn positief ook omdat ik geen problemen heb met mijn bijen natuurlijk.
Allemaal grote en sterke volken.

Kreeg ook nog wat persoonlijke tips en dat vind ik wel een goede service.
Ik denk overigens dat ik zwakke volken zo laat niet meer had verenigd omdat dat volgens mij geen zin heeft.

Een volk dat dan zwak is blijft toch problemen geven.
Vorig jaar had ik 1 zwak volk van alles gedaan om de winter door te krijgen zoals veel bijvoeren enz. uiteindelijk ging dat volk in het voorjaar alsnog (dood) in de zin van alle bijen weg en nog een handjevol bijen met de koningin, dus heb ik ze alsnog op moeten ruimen.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Plaats reactie