zwermvanger

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
martin b
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Contacteer:

zwermvanger

Bericht door martin b »

Afgelopen winter deze zwermvanger gemaakt en het werk.
Eerst niet want ik had hem te hoog gehangen, maar op 1 meter hoogte was het verschillende keren raak.
Als de zwerm er rustig in hangt, dan is ze makkelijk mee te nemen naar de nieuwe kast/korf.
slingeren 00444444.jpg
met een groet van martin
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: zwermvanger

Bericht door Primus »

ik zag ooit bij een imker houten manden ondersteboven op een paal van ong. 1 m hoogte, volgens zijn zeggen ging elke zwerm daarin hangen. Wel streek hij die in met propolis en was.
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

En als je er doppen van koninginnen bewaard en er in smelt werkt het nog beter.
Maar het is strafbaar om zwermen te lokken.
Als er ergens een hangt dan snel een zakdoek er bij, dan ben je eigenaar.
Tinus Kolsters
HeHo
Contacteer:

Bericht door HeHo »

Waar weet ik van dat het jou zakdoek is.
Lijkt me in deze tijd niet meer te werken.
tegenwoordig stelen ze de bijen met kast en al.

groetjes Henk
roelof1945
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Contacteer:

Bericht door roelof1945 »

m.kolsters. schreef:Als er ergens een hangt dan snel een zakdoek er bij, dan ben je eigenaar.

Dit had ik eerder moeten weten, in plaats van een naambord met adres en tel. nummer had ik er een zakdoek bij moeten doen.
Misschien waren mijn 10 bijenkasten dan niet gestolen.

Leuk onderwerp zwermen scheppen of lokken als het maar van je eigen bijen (zwermen) zijn.

Groet, Roel
martin b
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Contacteer:

Bericht door martin b »

Bij deze bijenstal waar hij dan hangt, komen eigen bijen in, daar staan 2 korven en 1 glaskast die mogen zwermen.

MAAR bij mijn andere standen staat gewoon een lege kast, komt er een zwerm in en de eigenaar meld zich, dan krijgt
hij/zij uiteraard de zwerm mee, geen probleem.

Tevens geef ik elke jaar 2 tot 5 volken gratis weg aan beginnende imkers, en die komen dan meestal toch gewoon van
mezelf. Het is dan een kunstzwerm, maar mooier is natuurlijk als ze kunnen beginnen met een natuurzwerm.
heb ik die niet zelf en daar is er een in de lokkast gekomen en geen eigenaar heeft zich gemeld, mogen ze die hebben.
Ook is het zo dat als een zwerm zelf in een kast (lokkast) kan gaan dan hebben andere mensen ook geen last of minimaal
last van een hangende zwerm. DAT IS OOK EEN GROOT PLUSPUNT. De meeste mensen zijn bang voor bijen, vergeet dat niet.
met een groet van martin
FerryB
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Contacteer:

Bericht door FerryB »

roelof1945 schreef:
m.kolsters. schreef:Als er ergens een hangt dan snel een zakdoek er bij, dan ben je eigenaar.

Dit had ik eerder moeten weten, in plaats van een naambord met adres en tel. nummer had ik er een zakdoek bij moeten doen.
Misschien waren mijn 10 bijenkasten dan niet gestolen.

Leuk onderwerp zwermen scheppen of lokken als het maar van je eigen bijen (zwermen) zijn.

Groet, Roel
Roel,

zijn er echt 10 kasten van je gestolen of bedoel je het niet letterlijk?
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Contacteer:

Bericht door Primus »

Martin B schreef:

[MAAR bij mijn andere standen staat gewoon een lege kast, komt er een zwerm in en de eigenaar meld zich, dan krijgt
hij/zij uiteraard de zwerm mee, geen probleem.

Helaas begeef je u wel op glad ijs als je lokkasten gaat plaatsen. En wel om volgende redenen:
1. een volk dat zwermt stuurt al dagen vooraf speurbijen in het rond om een geschikte nestplaats (lokkast) te vinden.
2. Als er binnen enkele kilometers in rond uw stand zo'n lokkast staat gaat een zwerm zelfs niet eens eerst in de onmiddelijke omgeving hangen maar vertrekt rechtstreeks naar de lokkast.
3. Iemand die zo'n kasten plaatst, steelt in mijn ogen niet meer of minder dan andermans bijen.
4. gelukkig bestaat er nu geen doodstraf meer op zulke praktijken, eeuwen geleden was dat wel het geval op het zetten van lokkorven in het veld om bijen te vangen.
roelof1945
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Contacteer:

Bericht door roelof1945 »

Ferry,
De 10 kasten waren inderdaad gestolen daar was ik erg van onder de indruk maar heb me niet laten ontmoedigen.
Het Bijenhuis heeft of had een verzekering tegen diefstal de vergoeding was 60 of 80 gulden per kast maar de schade was veel groter.
De bijen stonde bij de wilgen en hadden een volle honingkamer daarna zouden ze naar het koolzaad gaan ook die oogst moest ik missen.

Met mijn 6 korven die ik toen had ging het ook mis en dat kwam door de zwermen die in de zelfde omgeving gingen hangen waar ook andere imkers hun kasten
hadden staan, zodra een zwerm afkwam en hij ging bij de buurimker hangen wat ik met mijn eigen ogen kon waarnemen vond hij dat ik daar af moest blijven ik was dat uiteraard niet met hem eens.
Om ruzie te voorkomen heb ik toen na de winter alle korven verkocht.

Nu heb ik een stand waar ik alleen sta met mijn bijenkasten en ben zeker van plan om lok korven te plaatsen, want ik doe niet aan zwerm verhindering.
Ben het met Martin eens dat scheppen van een zwerm mogelijk moet zijn.

Groet, Roel
renske
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door renske »

Ik snap het probleem niet. Als ik mijn bijen wil houden, moet ik zorgen dat ze niet zwermen. Als ik ze laat zwermen, loop ik toch het risico dat ik ze kwijt ben. Hier hangen mijn (ongewenste) zwermen altijd boven in een boom, waar ik niet bij kan. Daarna vertrekken ze. Als ze dan ergens in een kast een thuis vinden, ben ik alleen maar blij. Beter dan dat ze ergens verkleumen. Bijen gaan toch niet sneller zwermen omdat er ergens een leuke kast staat?
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
Plaats reactie