zwermvanger

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: zwermvanger

Bericht door Primus »

renske schreef:Ik snap het probleem niet. Als ik mijn bijen wil houden, moet ik zorgen dat ze niet zwermen. Als ik ze laat zwermen, loop ik toch het risico dat ik ze kwijt ben. Hier hangen mijn (ongewenste) zwermen altijd boven in een boom, waar ik niet bij kan. Daarna vertrekken ze. Als ze dan ergens in een kast een thuis vinden, ben ik alleen maar blij. Beter dan dat ze ergens verkleumen. Bijen gaan toch niet sneller zwermen omdat er ergens een leuke kast staat?

Renske,

Bijen zoeken al dagen voordien naar een geschikte nestplaats om naar toe te trekken en bij lokkasten of lokkorven gaan zwermen die afkomen dikwijls gewoon niet hangen en vliegen rechtstreeks naar de lokkast. Hiervan is indertijd (denk jaren 70-80) in Nederland zelfs onderzoek naar gedaan.
Dus feitelijk lok je ook zwermen van imkers in een cirkel van meerdere kilometers in de omtrek gewoon naar jou lokkast.
Zou jij dan blij zijn met zo'n lokker in je buurt??
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Ik begrijp het ook niet hoor. Dat die zwerm nog even in een boom vlak bij de stal zou hangen is prettig voor de imker, maar als hij zijn bijen wil houden moet hij zorgen dat ze niet zwermen. Of zelf een lokkast neerzetten. Maar niet moeilijk doen als een andere imker hem in zijn lege kast heeft gekregen.
buzzer
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Contacteer:

Bericht door buzzer »

...
Laatst gewijzigd door buzzer op wo 13 nov 2013, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle begin is (bij) zonder honing.
jossmits
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Contacteer:

Bericht door jossmits »

Primus,
wat jij schrijft over het zoeken naar nestgelegenheid komt niet overeen met de onderzoeken van Thomas Seeley. De bijen gaan inderdaad al eerder op verkenning uit. Het echte zoeken en vooral het beslissen over een huisvesting gebeurt echter pas als de tros aan een tak hangt. Dit onderzoek is geweldig uitgevoerd en beschreven in het boek van Seeley: "honey-bee democracy". Dit boek kan ik van harte aanbevelen aan mensen die geinteresseerd zijn in het sociale gedrag van bijen.
Ik plaats, sinds ik in frankrijk woon, verschillende lokkasten, want ik heb liever een zwerm in een lokkast dan dat ik hem een paar weken later ergens tussen raam en luik uit moet halen (dat heb ik dit jaar toch nog vier keer moeten doen). Ik heb bij mijn lokkasten nog nooit gezien dat een zwerm direkt vanuit de kast de lokkast in dook. Eerst aan een tak op kort afstand van de kast en na enige tijd de lokkast in.
Verder kun je natuurlijk afspraken maken met wat je met die zwermen doet. Dit jaar heb ik alle zwermen, niet afkomstig van mijn eigen volken, weggegeven.

Jos
buzzer
Contacteer:

Bericht door buzzer »

Misschien zijn er wel BD-achtige imkers die hun volken bewust laten zwermen en niet de hele dag bij hun kast kunnen zitten zoals sommige imkers hier wel kunnen...voor hen zou het prettig zijn dat hun collega's " coulant" zijn met zwermen vangen! :whistle: (zoals Jos)
Ewout
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

buzzer schreef:Misschien zijn er wel BD-achtige imkers die hun volken bewust laten zwermen en niet de hele dag bij hun kast kunnen zitten zoals sommige imkers hier wel kunnen...voor hen zou het prettig zijn dat hun collega's " coulant" zijn met zwermen vangen! :whistle: (zoals Jos)
Ja, als iemand dan moeilijk gaat doen 'pech voor jou man!', dan vind ik dat ook wel slecht inderdaad. Dan kun je een collega gewoon helpen. Maar om bij voorbaat mensen met een lege kast als dieven aan te kijken... (ik heb overigens zelf geen lege kasten of lokkasten staan).
buzzer
Contacteer:

Bericht door buzzer »

Wij zitten op één ___________________________________________________________ :clap:
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door Primus »

buzzer schreef:Wij zitten op één ___________________________________________________________ :clap:
Ik zit dus duidelijk op een andere _______________________________________________________________ :be5:
jossmits
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Contacteer:

Bericht door jossmits »

even voor de duidelijkheid.
Ik had vroeger in nederland ook geen lokkasten.
Ik heb ze hier vooral om overlast te voorkomen. Ik heb liever dat een zwerm in een lokkast valt dan dat ik hem later uit een schoorsteen moet halen of tussen luik en raam.
Ik heb overigens wel grappige ervaringen met lokkasten. Een jaar of zes geleden werd ik om een uur of vijf in de middag gebeld door iemand een 500 meter van mijn huis met een zwerm in een struik. Ik ging kijken en inderdaad er hing een nette zwerm (waarschijnlijk uit een holle boom in de buurt). Ik ging terug naar mijn auto om mijn spullen te pakken. Ik kom terug (hoogstens 5 minuten weggeweest) en weg was de zwerm.
Daarna naar huis. 1 van mijn lokkasten was inmiddels bezet!! Ik weet natuurlijk niet zeker of het die zwerm was, maar...

Jos
martin b
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Contacteer:

Bericht door martin b »

Wel of niet een lokkast plaatsen, daar hebben het al eerder op het forum overgehad. Daarom hoeven we er nu niet uitgebreid er oven door te gaan. Alleen voor de duidelijkheid het volgende.

Zo als ik al schreef, ze gaan naar nieuwe imkers of imkers die zonder bijen de winter uitkomen.
En omdat er altijd minder zwermen binnen komen dan ik weg geef, zet ik dus zeer zeker de lokkasten er niet neer om er zelf beter van te worden.
Ook geef vaak voor de eerste jaar of 2 kastmateriaal te leen, ook gratis. (terwijl mijn achternaam geen sinterklaas is).

Misschien zie je het als diefstal, maar in de 36 jaar dat ik imkert ben ook ik zwermen kwijt geworden, jammer dan.
MAAR ER IS NOG NOOIT EEN IMKER BIJ ME GEKOMEN OM TE VRAGEN OF IK EEN ZWERM MIS.
met een groet van martin
Plaats reactie