JaapJaap v.Popering schreef:
In het verleden zijn het overgrote deel van de uitbraken van Amerikaans Vuilbroed te herleiden geweest naar de koninginnenteelt .![]()
Jaap v P
Je bedoelt waarschijnlijk import van koninginnen?
ad staals
JaapJaap v.Popering schreef:
In het verleden zijn het overgrote deel van de uitbraken van Amerikaans Vuilbroed te herleiden geweest naar de koninginnenteelt .![]()
Jaap v P
Nee hoor Ad .... Ga er maar gerust van uit dat die niet meer zijn dan standbevruchte moertjes , maar daar zijn wel grote gebieden waar enkel Carnica bijen voorkomen , en daarom veel meer vadelijnen rondvliegen .A.A. Staals schreef:
Jaap
Je bedoelt waarschijnlijk import van koninginnen?
ad staals
Wel Ewout, dan heb ik voor u volgende vraag: "Wat is gezonde selectie?" In mijn ogen is enkel natuurlijke selectie steeds te verantwoorden, elke veredeling die wij uitvoeren doet afbraak aan iets uniek. Ik ben me echter wel bewust dat veredeling soms nodig is, zoniet stond de mens vandaag niet waar hij staat in de maatschappelijke evolutie; maar ik vind dat het ook onze taak is om wilde (lees niet-veredelde) stammen van soorten te conserveren alleen al om een back-up te hebben. De klassieke veredeling van honingbijen veroorzaakt immers een groot verlies aan genetische diversiteit zonder dat veel imkers daarvan op de hoogte zijn; het genoom van de honingbij is ontrafeld, maar dat wil niet zeggen dat we weten waarvoor elk gen (en diens allelen) dienst doet. Zonder het te beseffen kunnen er al veel zo'n waardevolle allelen gesneuveld zijn. Een van de basisregels in de genetica luidt helaas als volgt: allelen die weg zijn (uit een populatie), komen nooit meer terug. Iets om over na te denken vind ik alvorens weer een jaar tegemoet te gaan waarbij juist gekeken wordt welk volk de hoogste productie heeft, het zachtaardigst is, het meest raatvast is, ...Ewout schreef:Terechte opmerking, hoewel in beginsel met gezonde selectie niets mis is.
Honingbijen in Nederland zijn huisdieren. Zonder de imker zouden er in Nederland erg weinig bijenvolken zijn, simpelweg omdat de nestgelegenheden erg beperkt zijn: bijen veroorzaken al gauw overlast. Net zoals andere symbiotische relaties in de natuur convergeert deze naar een goede match: prestaties van de honingbij sluiten aan op de behoeften van de imker, bedrijfsmethode van de imker sluit aan op de behoeften van de bij. Bij 'natuurlijke' selectie gaan er net zo goed allelen verloren. Dat is niet noodzakelijkerwijs slecht, want het is onderdeel van de evolutiedynamiek: ze maakt ruimte voor een grotere aanwezigheid van gunstige genen. Ik ben van mening dat bij huisdieren de selectiecriteria van de mens niet per definitie minderwaardig zijn dan die van de 'natuur'. Imkers zijn immers onderdeel van die 'natuur'!Dylan Elen schreef:Wel Ewout, dan heb ik voor u volgende vraag: "Wat is gezonde selectie?"
In Nederland zie ik het als vrijwel onmogelijk dat gezonde populaties honingbijen in het wild stand houden.Dylan Elen schreef:In mijn ogen is enkel natuurlijke selectie steeds te verantwoorden
Maarten,maartenkleijne schreef:Maar als de wet van 'voor een gezonde genetisch stabiele populatie zijn 500 individuen nodig' ook voor bijen geldt zijn de bijen van andere imkers uit de streek nodig om inteelt te voorkomen. Een imme bestaat ui 10-20 genetisch verschillende individuen, zustergroepen, en we weten inmiddels immers dat ie allemaal wel darren voortbrengen. Maar om een genenpool van 500 individuen te krijgen heb je toch minstens 25 volken nodig, of eerder 40 volgens een vriend van mij.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten