Oxaalzuurbehandeling

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Brrt
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Brrt »

Beste collega imkers,

Gisteren met andere beginnend imker onze twee bijenvolken behandeld met oxaalzuur. We hadden ons voorbereid door te lezen over ervaringen van collega imkers, het doornemen van de brochure " effectieve bestrijding van varroa" (http://www.bij1.info/Downloads/varroa2010.pdf), en bekijken van het filmpjes op internet, o.a. http://buckfastimker.wordpress.com/varr ... druppelen/.
Met een spuit handwarme oxaalzuur oplossing gereed hebben we de kast voorzichtig geopend. De luchttemperatuur was 3 graden en we hadden verwacht dat de bijen op de raten zouden blijven zitten en niet zouden opvliegen. Echter, na openen vlogen er direct al een aantal bijen op (~5-10) en bij het bedruppelen nam het aantal bijen dat opvloog snel toe (~20-30). Omdat we dit niet hadden verwacht hadden we ook geen imkerspak aangetrokken. We hebben toen snel de straatjes bijen met oxaalzuur bedruppeld, de dekplan erop gelegd en op flinke flinke afstand gewacht totdat de rust was weergekeerd, om vervolgens de dekplank er netjes op te leggen en de kast af te sluiten. Jammergenoeg hebben we daardoor het bedruppelen gehaast en minder gecontroleerd kunnen doen en hebben een aantal bijen de weg naar de kast niet meer kunnen afleggen door de kou.
Mijn vraag is of dit normaal is of hebben we iets niet goed gedaan?

Bart
Bijlagen
image.jpg
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Jaap v.Popering »

Maak NOOIT een kast open zonder beschermende kleding bij de hand te hebben , en ALTIJD de beroker brandende en onder handbereik bij het open maken van een volk .

Succes Jaap v P
erikzhs
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 7
Contacteer:

Bericht door erikzhs »

Ik doe elke winter oxaalzuurbehandeling. Daarbij zijn er altijd wel enkele volken waarvan de bijen opvliegen. Is dus normaal, maar om die reden doe ik wel altijd mijn kap op.
Het lijkt mij nu overigens wat aan de warme kant voor de oxaalzuurbehandeling. Ik doe het altijd als de temperatuur enkele dagen tussen de -5 en 5 graden is. Bij de huidige dagtemperatuur van rond de 9 graden is de tros niet compact genoeg om de oplossing goed door te geven aan alle bijen. De behandeling wordt daardoor minder effectief, lijkt mij. Ik wacht dus nog op iets lagere temperaturen.
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door Primus »

Voor een goede oxaal druppelbehandeling dienen de bijen al een weekje onder temperaturen van 5° te zitten, dan zitten ze mooi op een tros. Met deze temperaturen is het niet genoeg om 's morgens te zeggen het is maar 5°. Maar volgens mij is het beter nu nog te druppelen dan niets te doen. IK heb het een week vroeger gedaan en met resultaat. Vandaag stelde ik vast dat sommige kasten al warm onder de plastic beginnen te worden, dus ..... zeker broed aanwezig ( misschien nog open broed?)
Maar nietsdoen is volgens mij zeker geen optie.
Imkersgroeten
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Volgens de lange-termijnverwachting op weer.nl wordt het vanaf eind volgende week eindelijk kouder. Daar hoop ik dan maar op om dan de oxaalzuurbehandeling te doen, nu is het echt te warm en inderdaad 1 dagje wat kouder helpt ook niet. Blijkt het toch niet kouder te worden, dan zal ik denk ik toch maar oxaalzuur gaan druppelen onder het mom "als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat"...
alfa vulgaris
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

In mid Friesland lopen er nog steeds bijen uit en waren ze vandaag bij 10gr/C al weer wat rondjes aan het vliegen.
Het lijkt mij op dit moment vrij zinloos om oxaal te druppelen als er nog steeds broed uitloopt.

Ik verwacht dat het nog kouder wordt...tja het is enigzins een gok...als het niet kouder wordt dan heb ik het moment met het minste broed gemist waarsschijnlijk. Volgens mijn studie is het meestal eind 1e week februari altijd nog het koudst. Dan heb ik nu dus weinig speling meer.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

alfa vulgaris schreef:In mid Friesland lopen er nog steeds bijen uit en.......
Waarop baseer je dat?

ad staals
alfa vulgaris
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Aan de soort troepjes op de bodemschuif en de varroa die alleen daar nog tussen ligt.
Eergister de boel schoongemaakt en op die plek (voorin) liggen nu ook weer enkele varroa.

Mischien zie ik het verkeerd en zijn het voerdeksels en zou het goed zijn om toch eens één open te halen,maar ik denk niet dat ik me vergis.
Bij één is het mij wel duidelijk daar liggen van die fijne troepjes EN witte grote platte celdeksels meer aan de zijkant.

Er is natuurlijk een naam gegeven aan de breedtegraad en beweer dat dit natuurlijk niet voor alle bijen in de hele omgeving geld.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

alfa vulgaris schreef:Aan de soort troepjes op de bodemschuif en de varroa die alleen daar nog tussen ligt.
Ik zou daar niet op vertrouwen. Ik heb al veel volken gezien, zowel schuif als raten, maar kan op de bodem nog steeds niet zien of er (nog) broed is.

ad staals
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Contacteer:

Bericht door Primus »

Waar je wel zeker van bent is als boven de bijen warmte uitstraalt dan mag je honderd % zeker zijn dat er broed aanwezig is. Vandaag weer meerdere kasten gecontroleerd en de grote kasten hadden allemaal broed. eigenlijk is dat nu met dit weer niet abnormaal.
Hoe mensen kunnen zien op de bodemplaat of bijen broed hebben kan ik niet snappen, al de rommel die er ligt is te verklaren, ofwel was dekseltjes van voer, ofwel wasplaatjes ofwel varaomijten en luisjes en andere kleine beestjes zoals bv. al is voorkomt een made van de was motten enz.
Plaats reactie