Ox.zuur sublimeren in de lattenkast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Ox.zuur sublimeren in de lattenkast

Bericht door Bart de Coo »

image.jpg
Ik heb zojuist een kleine fotoreportage met toelichting geplaatst in de ziekten- en bestrijdingsrubriek over het sublimeren van oxaalzuur met een koperen buisje. Ik ga nu uitleggen hoe je die stunt met lattenkasten kunt uithalen. Het leek mij om een of andere reden gepaster om dit in de bedrijfsmethodenrubriek te plaatsen.

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 23#p168623

Als je de foto's in de link hierboven vergelijkt met de foto's in dit bericht, snap je waarschijnlijk al wat de bedoeling is.

De vlieggaten zitten bij deze kast dus aan de korte kant. Onder de reeks vlieggaten zit een vliegplankje. Het koperen pijpje steekt door het middelste vlieggat naar binnen.

Bezwaar tegen deze methode is dat je geen idee hebt of alle oxaalzuur al verdampt is of niet. Ik heb dat opgelost door eerst het systeem op de raampjeskast uit te testen, maar dan met de bak met de doorzichtige plaat, waarvan ik dus net foto's heb geplaatst in de ziektenrubriek. Door de plaat kun je goed zien hoe lang het duurt voordat er geen damp meer uit het pijpje komt. Antwoord na herhaalde testjes: vijf minuten.

Nog een bezwaar is dat ik mijn lattenkasten voorzien heb van ventilatiegaten in de bodem, met een beetje gaas ervoor. Zodoende besloot ik de kasten voorzichtig op het deksel te plaatsen, zodat de ventilatiegaten tijdens de behandeling min of meer dicht waren.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
Bart de Coo
Moderator
Contacteer:

Re: Ox.zuur sublimeren in de lattenkast

image.jpg
Ondertussen had ik nog twee lattenkasten staan die ik heb overgenomen van een imker uit de Achterhoek. Deze kasten hebben heel andere vlieggaten dan mijn eigen kasten en dus werkte het trucje niet. Wat nu wat nu? Wat ik in het verleden al eens had gedaan met een omgekeerd conservenblikje, besloot ik eens te gaan testen met zo'n kaarsje voor op de begraafplaats, 1€ bij de Blokker.

Kaarsje aansteken en in de kast plaatsen. Lepeltje oxaalzuur op het gaatjesdeksel. deksel voorzichtig op kaarsje drukken. Kast dicht.

Het duurt erg lang voordat al het zuur verdampt is. Deze kast staat lekker ver weg van mijn andere kasten, zodat ik op veilige afstand alle dampen uit de kast zag komen. Het duurde minstens een half uur voordat het stopte.

De grote vraag is nu natuurlijk welke methode te verkiezen is, die met het kaarsje of die met de koperen buis? Kom daar maar eens achter.
Drosinus
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door Drosinus »

Waarom druppel je niet gewoon oxaalzuur Bart?
Lijkt mij veiliger dan damp inademen

Gr Drosinus
Bart de Coo
Moderator
Contacteer:

Omdat het gewoon niet werkt. Ik heb het geprobeerd, maar het lukte niet. Het punt is dat de bijen tussen de latten door omhoog komen, waarop je de latten niet meer terug op hun plaats krijgt, zonder een hele hoop bijen te pletten. Nee, je kunt beter niet druppelen met lattenkasten.

Groet,

Bart
Drosinus
Contacteer:

Bericht door Drosinus »

Ik heb nu voor het tweede jaar gedruppeld en dat gaat prima
Ik heb bij de dierenarts een spuitgekocht met een dikke naald
Dan steek ik een stopmes tussen de topbars zodat ze 1a2mm van elkaar komen en ga er dan met de naald tussen door en druppel het oxaalzuur over de bijen
Gr Drosinus
Bart de Coo
Moderator
Contacteer:

Juist. Perfect idee! Zoals je zult begrijpen bezit ik geen spuit met naald, maar enkel de spuit.

Toevallig heb ik een schoonzus die dierenartsassistente is... :wink:

Groet,

Bart
Drosinus
Contacteer:

Bericht door Drosinus »

Ik heb geen idee hoe gevaarlijk oxaalzuur damp is maar anders hebben we wel bijen die overleven maar geen imker meer :lol: :wink:
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Drosinus schreef:Ik heb geen idee hoe gevaarlijk oxaalzuur damp is maar anders hebben we wel bijen die overleven maar geen imker meer :lol: :wink:
Heel gevaarlijk!! heeft een etsende werking ook in je longen .............. :angelic-blueglow:
!Hans.
Samuel Murray
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Contacteer:

Bericht door Samuel Murray »

Bart de Coo schreef:Nee, je kunt beter niet druppelen met lattenkasten.
Een ideetje: zet de lattenkast op zijn zij, en duw al de latten in één bewging "omhoog" (dus, opzij), druppel met zuur, zet the latten weer op hun plaats, en doe de kast weer rechtop. Je zal uiteraard wat hulp van een tweede en derde imker nodig hebben.
Bart de Coo
Moderator
Contacteer:

Hartelijk dank voor het meedenken, maar dat gaat niet werken, omdat de latten zitten vastgepropolist aan de kast. Bovendien denk ik dat je voorstelt om de raten te kantelen. Dat past niet: de rand van de raten zal tegen de kastwand aan komen en kapot gedrukt worden.

Ik heb wel eens overwogen om de bodem met een simpele constructie los op de kast te bevestigen. Dan keer je met twee man de kast om - latten muurvast maken! - je verwijdert de bodem en je druppelt.

Maar laten we maar niet moeilijk doen, gewoon verdampen dus.

Groet,

Bart
Plaats reactie