NL/BE onderzoeken naar effectiviteit van varroa bodem?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Samuel Murray
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Contacteer:

NL/BE onderzoeken naar effectiviteit van varroa bodem?

Bericht door Samuel Murray »

Hoi allemaal

Er zijn in de Engelstalige imkerwereld wel onderzoeken gedaan naar de effectiviteit van de varroa bodem bij het bestrijding en/of "voorkoming" van varroa infestatie, maar ik kan geen Nederlandstalige onderzoeken op het web vinden. Weet jullie mischien van wetenschappelijke onderzoeken in Nederlands en/of Duits om te bepalen of het zin heeft om een varroa bodem (met gaas) te hebben, in tegenstelling met 'n soliede bodem (zonder gaas)?

Weet iemand hier mischien welke percentage van Nederlandse imkers gebruiken een varroa bodem?

Bedankt alvast
Samuel
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: NL/BE onderzoeken naar effectiviteit van varroa bodem?

Bericht door alfa vulgaris »

Dat gaas zit er naar mijn idee enkel en alleen tegen roverij.
Zomers kan je volgensmij het best een groot gat aan de onderkant van het volk hebben want dan raken ze sneller hun water kwijt en heb jij meer/sneller honing.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Samuel Murray schreef:Hoi allemaal

Er zijn in de Engelstalige imkerwereld wel onderzoeken gedaan naar de effectiviteit van de varroa bodem bij het bestrijding en/of "voorkoming" van varroa infestatie, maar ik kan geen Nederlandstalige onderzoeken op het web vinden. Weet jullie mischien van wetenschappelijke onderzoeken in Nederlands en/of Duits om te bepalen of het zin heeft om een varroa bodem (met gaas) te hebben, in tegenstelling met 'n soliede bodem (zonder gaas)?
Weet iemand hier mischien welke percentage van Nederlandse imkers gebruiken een varroa bodem?
Bedankt alvast
Samuel
Nu Samuel probeer het eens uit een groot gat in de bodem van een bijenkast.
Het antwoordt geven je de bijen wel. :be2:
Onderzoeken zijn er niet dan ben je de eerste die dit onderzoekt, dus bij deze een uitnodiging.

Verder zit er in elke nieuw gekochte bijenkast vanaf 1987 een gaas bodem.
Op die wijze is dan gemakkelijk de hoogte van de besmetting vast te stellen.
Verder door het gaas vallende en nog levende varroa kan niet op een bij klimmen dat is ook een rede om een gaasbodem te gebruiken.
Zou eens in je omgeving - afdeling kijken dan kun je dit zelf vaststellen. :think:
!Hans.
alfa vulgaris

En goeiemorgen...dat gaas zit er natuurlijk ook want dan gaan er niet zoveel bijen achter je voorruit zitten als je de bijenkast in de auto hebt.
Dan heb je een mooi groot gat onderin de kast en kunnen ze het een beetje koel houden.

Het gaas is groot genoeg voor de varroa maar de bij past er niet door.
Ik vind het ook wel mooi want dan hoeven de bijen ook niet door de troep te lopen die uit het nest valt en als ze daar niit door lopen kan je zien waar wat ongeveer uit het nest valt en een beetje bekijken wat ze uitspoken.

Ik vind het een reuzehandige uitvinding daarom zal ook vrijwel iedereen dit patent gebruiken.

Ik zit zo:" wat komt hij met vragen...maar hij is zelf kasten aan het bouwen immers.:

Het is verstandig RVS gaas te gebruiken gezien zo'n gaasje nogal wat te verduren heeft.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

alfa vulgaris schreef: Dan heb je een mooi groot gat onderin de kast en kunnen ze het een beetje koel houden.

Ik vind het ook wel mooi want dan hoeven de bijen ook niet door de troep te lopen die uit het nest valt en als ze daar niit door lopen
Volgens mij trekt de warmte in een kast altijd naar boven en zijn daar reisramen voor ontwikkeld .

En de bijen zijn zo verstandig dat zij niet door deze troep zullen lopen en zodra zij binnen zijn zullen zij in hoofdzaak gelijk tegen de zijwand omhoog klimmen . :think:

Jaap v P
Samuel Murray
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Contacteer:

Bericht door Samuel Murray »

alfa vulgaris schreef:Ik zit zo:" wat komt hij met vragen...maar hij is zelf kasten aan het bouwen immers....
Voor mijn eigen kast denk ik dat ik altijd een varroa bodem zal gebruiken, want het lijk me gewoon verstandig -- ik wil een opname kan maken van de varroa infestatie en ik geloof de argument dat de varroa die er door vallen niet meer omhoog kunnen klimmen. Maar mijn vraag hier gaat specifiek over wetenschappelijke onderzoeken in de buurt van Nederland/België/Duitsland. Ik vindt onderzoeken uit Amerika interessant, maar de Amerikanen hebben een ander climaat en andere soorten bijen kasten.

Meer dan een Amerikaanse onderzoek geven aan dat een varroa bodem weinig uitwerking heeft op varroa infestatie, tenzij de varroa bodem een "gesloten" bodem is (dus, als er een "gat" onder de kast is waar er vrije lucht stroming naar binnen is, heeft een varroa bodem geen zin, maar als er een plank onder de gaas is en de bodem dus "dicht" is, dan helpt een varroa bodem voor minder varroa).
alfa vulgaris

Tja...hahah.
Het open bodem dichte bodem verhaal. :D

Het grootste deel van het jaar heb ik de bodem dicht.
Bij mij gaat de bodem pas open als er nectrarflow is of als het boven de 25 is overdag bij de houten kasten.(Inmiddels ook kuntstof)

Er moet een klein stukje (1cm) tussen het rooster en bodemschuif.
Ik heb met laten vertellen dat de varroa een heel klein beetje kunnen springen.
Nog nooit gezien trouwens.

Oh ja...de beste tip voor houten kasten denk ik:

Maak ze van red ceder.het is 2 keer zo duur maar het gaat 4 keer langer mee plus je minder vaak kasten hoeft te maken en dat is ook zo de helft van de kosten.

- is economisch 2 keer beter.
- je hoeft het ook niet te schilderen dus de kasten ademen zodat ze niet rotten en de verf er niet afvalt omdat het vocht niet achter de verf ophoopt..
- het is ook een hele lichte houtsoort.

Ikzelf gebruik meest watervast multiplex dat is erg zwaar maar behoud wel goed vorm. Vuren is vast alleen te doen met vanaf het begin een goede propolisbeits aan de binnenzijde. Er is zomaar 30 graden verschil tussen binnen en buiten plus dat binnen de temperatuur en luchtvochtigheid redelijk constant is en buiten constant varieerd.
BIJenkasten hebben het zwaar te verduren.
alfa vulgaris

Als ik kasten bouw probeer ik het ook vanuit oogpunt van de bij te bekijken.

Een bij is ong. 4 mm hoog en 'dan hangt haar lichaam ook nog wat boven het vlak waar ze op staat.
1 millimeter is dan als snel 3 traptreden hoog.
Ik houd van productie :D
Ik probeer de kasten ook precies te maken.

Het is mij opgevallen dat de bijenruimte vertikaal vaak te groot is maar dat dit bij mij nooit problemen geeft en het juist wel handig is bij het uitnemen van de raampjes. De raampjes zijn vaak ook niet allemaal even haaks en dan is die extra ruimte wel nodig.Ik heb 30 mm beunen met simplex raam dus.
Plaats reactie