Wat deed jij vandaag??? deel 2014
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014
Ziet er leuk uit!
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
- alfa vulgaris
- Aantal volken: 0
ZIet er inderdaad leuk uit.
Merkwaardig misschien is het theoretisch wel niet aan de foto te zien maar die Dandantkasten stralen door hun andere dimensies toch een andere sfeer uit.
Merkwaardig misschien is het theoretisch wel niet aan de foto te zien maar die Dandantkasten stralen door hun andere dimensies toch een andere sfeer uit.
- alfa vulgaris
Ben weer aan het proberen een minivolkje door de winter te krijgen op kielerformaat (4 hoog)
Doel:reservekoninginnen overwinteren.
Het blijft kloten en begin me echt af te vragen of het de moeite wel waard is. (bij mij dan)
Resultaat: Ik ben weer suikerkoek aan het bakken.
Deze keer aardig gelukt...suikertegel...vorige keer was hij te slap.
Niet bakken natuurlijk...ben begonnen met 4:1 zonder glucose met een sudderpit eronder.
Toen de blubs voelbaar stijver werd en begon te kristaliseren tegen de rand van de pan in een kastdeel gestort.
Doel:reservekoninginnen overwinteren.
Het blijft kloten en begin me echt af te vragen of het de moeite wel waard is. (bij mij dan)
Resultaat: Ik ben weer suikerkoek aan het bakken.
Deze keer aardig gelukt...suikertegel...vorige keer was hij te slap.
Niet bakken natuurlijk...ben begonnen met 4:1 zonder glucose met een sudderpit eronder.
Toen de blubs voelbaar stijver werd en begon te kristaliseren tegen de rand van de pan in een kastdeel gestort.
- alfa vulgaris
Ook een beetje wezen meten m.b.v. weegschaal.
Als de suikerblubs van 20% vocht is ingedikt to 10% is het nog gietbaar en kristaliseert het flink stevig uit.
Ik heb op Youtube ook mensen gezien die iets van 5% glucose toevoegen aan het mensel.
Ik vermoed nu dat ze dit doen zodat de blubs eerder zal kristaliseren en je dus sneller een stevige suikerkoek krijgt die meer vocht bevat.
Als de suikerblubs van 20% vocht is ingedikt to 10% is het nog gietbaar en kristaliseert het flink stevig uit.
Ik heb op Youtube ook mensen gezien die iets van 5% glucose toevoegen aan het mensel.
Ik vermoed nu dat ze dit doen zodat de blubs eerder zal kristaliseren en je dus sneller een stevige suikerkoek krijgt die meer vocht bevat.
- Erik Konijn
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Ben mijn zelfgemaakte spaarkast aan het verven aan de buitenkant wel te verstaan,maar het droogt slecht.
Groet Peter.
Groet Peter.
- alfa vulgaris
Jaaah..Erik Konijn schreef:http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... t&start=70
Dat is de manier ja.
Omdat het warm is is de viscositeit lager en weet je niet waar je zit.
Door het mengsel van de suikers en het water onstaat er een "kooktraject" en als je dan de invloed van de luchtdruk verwaarloosd kun je adh van de kooktemperatuur weten wat het vochtgehalte van de oplossing is en dus voorspellen hoe het zal uitharden.
Volgens de natuurkundige wetten durf ik wel te zeggen dat door de toevoeging van glucose het mengsel beter kristaliseerd en dus hard kan worden met een hoger vochtgahalte dan als je alleen suiker gebruikt...kan ook maar dan kom ik op 10% water uit ongeveer anders wordt het niet hard genoeg.
Ik had gewoon een houten plank op de weegschaal. alleen het water verdampt immers.
Dat het minder vocht bevat ben ik ook weer niet heel erg bang voor want suikers zijn op zich al flink hygroscopisch.
Houd in dat ook al leg je zon blok op een droge plek het water uit de lucht zal opzuigen en steeds natter word.
Mooi gezicht toen ik het erop legde ...de dames deden allemaal heel voorzichtich de angel naar de buitenkant van de tros.
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
- Contacteer:
Vanmorgen ff na hennie oude essink geweest om schuthuisjes en ewk op te halen 3x4
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
-
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
- Contacteer:
Bij de bijen maar weer eens onkruid geplukt met dit weer groeit het wel en de bijen begonnen te vliegen
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
- buzzer
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
- Contacteer:
Omdat het zonnetje heerlijk scheen en twee van de drie volken enorm aan het vliegen waren even snel de dekplank gelicht en gekeken. Zag er vol en levendig uit maar het voer hield niet over. Alle drie een pak apifonda gegeven en snel de kasten weer dicht gedaan. 

Alle begin is (bij) zonder honing.