Omdat het verschijnsel van stervende en dode hommels onder verschillende typen Lindebomen
al eeuwenlang de mens bezig houdt, ga ik het komende zomer beter in de gaten houden.
We moeten voorkomen dat de opvatting weer nieuw leven wordt ingeblazen dat de honingbijen zo massaal de
nectar wegkapen dat de hommels van honger sterven. Dan zouden onze bijen ook last moeten van hommels
als die massaal op Springbalsemien vliegen waardoor er 2 maanden lang geen bij op te bekennen is (zie Jelte's topic).
Ik ben bij mijn verklaring van afgelopen week iets belangrijks vergeten. namelijk:
Afgelopen prachtige zomer heb ik maar een handjevol dode hommels onder mijn Lindebomen gevonden
Vorig jaar lagen er duizenden onder. Ik heb ook geen vleugels van vilnders gevonden zoals van Vanessa atalanta
De verklaring kan zijn dat er afgelopen jaar nauwelijks wespen waren. In 2011 en 2012 stikte het er van. Jaren er vóór moet ik
nog opzoeken. Ik zag afgelopen zomer zo nu en dan een Hoornaar; de beruchte entomofaag (= insecteneter) ; de imker kan deze
prachtige aaibare reus onder de wespensoorten, apifaag noemen; bijen- en hommeleter. Griekse imkers kennen het woord 'faag' van kinds af aan. Fagein is het Griekse werkwoord voor eten, Dat de bijen en hommels in 2013 minder belaagd werden door wespen, hadden ze te danken aan het te lange koude dodelijke voorjaar van 2013 dat tot juni geduurd heeft. Ben je zeker weer vergeten ? Wordt het niet eens tijd "n dagboek bij te houden, geen electronisch, maar een papieren; is net zo houdbaar als de harde schijf, ?

be3