bijensterfte 2013

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: bijensterfte 2013

Bericht door bee-tree »

Hans, wel wat laat dat ik nu pas reageer op je vraag hoe het komt dat de honing van één van je verdwenen volken
zuur proeft. Eén reden is dat ik dit topic op het forumoverzicht wil laten staan.
Doordat je meestal kort van stof bent, kan ik je vraag op 2 manieren verstaan.
Gaat het namelijk om honing die nog in de raten zat of gaat het om honing in de potjes ? Ik ga er van uit dat
je het laatste bedoelt. Mocht je de honing uit de raat bedoelen, kan het dan niet zijn dat je mierenzuur en|of
oxaalzuur proefde in geval dat je daarmee de Varroa bestreden hebt ?
P.S. Trek je niet te veel aan van deze vraag. Ik heb nog nooit iets gelezen over de invloed die beide zuren hebben
op de 5 kilo honing die in de broedruimte moet achterblijven als wintervoeding naast de minimale 14 kilo, tot 10 kilo
ingedikte, suikeroplossing. Zj.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

B-3 Felix had een vraag:
felix schreef:heb zojuist even de honing geproefd van 1 van mijn 'verdwenen' volken deze was zeer zuur.. iemand een idee hoe dit zou kunnen komen? ik ga de honing dus maar wegsmijten! al dit werk voor niks, ocharme die bijtjes..
Daarop antwoorde ik:
Hans van der Post. schreef: Heb je op de borage gestaan? Die geef honing wat zurig smaakt. Het heeft een hoog watergehalte waardoor het snel een gistachtige smaak krijgt.
Heb me altijd verbaast over dit fenomeen. Dacht dat bijen hun honing pas verzegelde als de verhouding tachtig - twintig zou zijn.
Ja en hoe nu je kasten zonder bijen zijn gekomen? hier wordt op dit forum al jaren meningen hierover rond gestrooid.
Als je recht boven het woord "zoeken" ziet staan vul dan het woord "bijensterfte" dan kun je een menig vormen.......... hoewel? :be2:
Neem aan dat je Felix bedoelde;
Want jij( B-3) schreef:
bee-tree schreef:Hans, wel wat laat dat ik nu pas reageer op je vraag hoe het komt dat de honing van één van je verdwenen volken
zuur proeft. Eén reden is dat ik dit topic op het forumoverzicht wil laten staan.
Doordat je meestal kort van stof bent, kan ik je vraag op 2 manieren verstaan.
Gaat het namelijk om honing die nog in de raten zat of gaat het om honing in de potjes ? Ik ga er van uit dat
je het laatste bedoelt. Mocht je de honing uit de raat bedoelen, kan het dan niet zijn dat je mierenzuur en|of
oxaalzuur proefde in geval dat je daarmee de Varroa bestreden hebt ?
P.S. Trek je niet te veel aan van deze vraag. Ik heb nog nooit iets gelezen over de invloed die beide zuren hebben
op de 5 kilo honing die in de broedruimte moet achterblijven als wintervoeding naast de minimale 14 kilo, tot 10 kilo
ingedikte, suikeroplossing. Zj.
!Hans.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Sorry Hans, 1000 maal excuses, wat slordig van me, ik vond het al zo vreemd . Zo'n vraag past niet bij jou.
Ik moet maar weer eens beter op mijn woorden gaan letten en ook nog op wat anders, namelijk.....
de laatste dagen gaat het op radio en T.V. over jongeren die aan game-verslaving lijden. Sommigen
zitten twee keer 8 uur per dag digitaal te spelen.
Sommige ouderen moeten oppassen dat ze niet verslaafd raken aan fora. Vanmiddag heb ik nog twee Duitse ontdekt
en een Nederlands forum, ook heel informatief als je een moestuin hebt. Het heet : Moestuinforum.nl

Volgens mij worden onze bijdragen aan het imkerforum gecopieerd door het Moestuinforum.
Ik moet het nog uitzoeken.
Als dat gebeurt vind ik dat voorlopig niet erg. :? :? :?
Plaats reactie