Agrarische Natuurvereniging

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Agrarische Natuurvereniging

Bericht door bee-tree »

Zo nu en dan merk ik dat sommige forumleden en gasten die geen lid zijn van 'n bijenvereniging,
wel behoefte hebben aan een vereniging die veel doet aan wat imkers noemen de BIJENWEIDE.
Dan heb ik een tip voor ze. Word lid van de bekende Koninklijke Maatschappij Tuinbouw en Plantenteelt, die het
verenigingsblad 'Groei en bloei' elk maand op de deurmat laat verschijnen.
Er is ook een vrij jonge vereniging die goed past bij imkers. Dat is de Agrarische Natuur Vereniging. Die werkt ook al samen
met imkers. Je hoeft er geen lid van te zijn. Wel donateur. Je kunt aan heel wat activiteiten meedoen. Ik geef een voorbeeld.
van een aanstaande activiteit van de Agr.Veren. waar ik donateur van ben. Ik citeer gedeeltelijk de uitnodiging die voor me ligt.
De Agr.Natuurver.Oost-Groningen nodigt u uit voor het symposium "Bijen in de Akkers" op dinsdag 4 maart aanstaande
van 13 uur tot 16.30 uur in Hotel-Restaurant In den Stallen, Oostereinde 10 (aan de weg van Winsch. naar Beerta) 0597 414073
13 uur Ontvangst met koffie|thee. 13.30 Welkom door voorzitter Jan Willem Kok. Film 'Bijen in de Akkers' van
filmer Hans Hut, Onderzoek bijenvelden in Oost-Gr. door projectleider Monique Mellema, Ervaringen van deelnemende
akkerbouwers en imkers. 14.45 tot 15.00 Koffie|theepauze met honingbanket. 15.00 Veldinventarisatie en stuifmeelanalyse
door Merijn Bos van het Louis Bolk Instituut. Oorzaken van de hoge bijensterfte door Romée van der Zee van het Nederlands
Centrum Bijenonderzoek. Discussie en toekomst. 16.30 Afsluiting. info@anog.nl Word meteen donateur van 'n ANV in je buurt.
P.S. In 2012 en 2013 is het praktijknetwerk met bijenvelden gefinancierd door het Ministerie van Economische Zaken. Zj.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Agrarische Natuurvereniging

Bericht door Jaap v.Popering »

bee-tree schreef:Zo nu en dan merk ik dat sommige forumleden en gasten die geen lid zijn van 'n bijenvereniging,
wel behoefte hebben aan een vereniging die veel doet aan wat imkers noemen de BIJENWEIDE.
Dan heb ik een tip voor ze. Word lid van de bekende Koninklijke Maatschappij Tuinbouw en Plantenteelt, die het
j.
Dit vindt ik geen goed advies .
Als Imker heb je ten éérste behoefte aan voorlichting met betrekking tot de Honingbijen . Dan bestaat ook de mogelijkheid om je aan te sluiten bij een goedkopere vereniging ( die zijn er nog twee ) waar je dan wel over de bijenhouderij bijgeschreven word .

En wanneer je dan toch een symposium wil bezoeken is 22 maart de uitgelezen dag om je op de Universiteit van Wageningen te laten zien . Dan zal er :think: meer nieuws met betrekking tot de bijenhouderij te horen zijn dan bij de ;de bekende Koninklijke Maatschappij Tuinbouw en Plantenteelt.

Jaap v P
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Ben het met Jaap eens.
Ja ze moet ook "nieuwe leden" hebben en proberen het op deze manier.
Ben in het verleden 10 jaar lid geweest.
Het is een planten club waar het om het mooie foto maandblad gaat en wie byzondere planten kan verzamelen/kopen.
!Hans.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Hallo Jaap en Hans, ik kan me wel voorstellen waarom julie niet kiezen voor een club met freaks van exotische
planten, zeldzaamheden en noviteiten. Jullie negatief advies naar de ene kant, leg ik uit als een positief advies
naar de andere kant, namelijk naar de Agrarische Natuur Vereniging. Helaas lichten jullie dit advies niet toe. Vergeten ?

Gelukkig hoorde ik jullie denken toen je m'n bericht las: Bij zo'n ANV wil ik me best eens voor een jaar aanmelden.
al was het maar om wat meer kennis te krijgen van boeren, hoe die onder elkaar praten over ziekten en andere
problemen met hun gewassen. We moeten ons als bijenboeren verwant voelen met veeboeren en akkerbouwers,
tuinders en fruittelers. Daarnaast heb je kans 'n boer te ontmoeten die een vaste imker zoekt. De boer houdt niet van
n imker 'van onbekende herkomst' die via een 'Bestuiversbank'' is komen aanwaaien.

Het mooiste zou zijn als iedereen naast zijn lidmaatschap van een Bijenvereniging ook zijn oor te luisteren
zou leggen bij verwante groeperingen tot zegen van de bijen.

P.S. Een mooi voorbeeld van de denkwijze van minstens één ruimdenkende agrariër die van alle markten
thuis is, hebben we in ons midden op het Imkerforum. Of hij representatief is voor de gemiddelde agrariër weet ik niet. Zj.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Ik wil nog wel een keer reageren .

De een propageert ; Inheemse planten , de ander Exotische planten maar als Imker heb ik grote behoefte aan voorlichting over de Honing Bijen , met haar drachtplanten , niets meer en niets minder . Hoe belangrijk de andere bloemen ook zijn voor al die solitaire bijen en vlinders gelden deze niet als mijn prioriteit .
Er zijn meerdere instanties die voorstander zijn , en propageren ; Red de Bij , Steunt de bijen , zelfs bijenlinten inzaaien , en wanneer je dan overgaat met spreken over onze Honingbijen weten zij niet meer waar je het over hebt .

Ik citeer even ; In 2012 en 2013 is het praktijknetwerk met bijenvelden enz " Probeer eens na te gaan hoeveel procent van de ingezaaide bloemen drachtplanten voor onze honingbijen waren .

Ik citeer even ; De boer houdt niet van n' imker 'van onbekende herkomst' die via een 'Bestuiversbank'' is komen aanwaaien. "einde citaat

Dit was in de jaren 80 van de vorige eeuw ook al bekend bij de S.S.B.I. en om deze reden zijn de andere bijenbonden destijds met een bestuivingscursus met licentie begonnen , iets wat de NBV niet nodig vond en zich destijds hiervan distantieerde .

In eerste instantie schrijf je ; in plaats van " en in tweede ; naast het lidmaatschap van een bijenvereniging .

Verder kan ik je verklappen dat hier al sinds 25 jaar door toedoen van mij , Lei Hensels lezingen verzorgt voor agrariërs en bloemzaadtelers omdat het een must is dat telers meer kennis van de Bijenteelt , en Imkers meer over de teelten en het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen dienen te hebben om gezamenlijk en met wederzijds begrip tot goede resultaten te kunnen komen . Zelf wordt ik elk jaar wel op zo'n vergadering uitgenodigd waar dan ook de gewasbeschermingsvoorlichter bij aanwezig is .

Je dient dan wel een onpartijdig voorlichter te hebben , en niet iemand welke op de loonlijst van een aan de een of andere milieuvereniging gelieerde vereniging te staan . Let wel , er is niets mis met zulke verenigingen , maar als voorlichter dien je ten alle tijde onpartijdig te zijn .

Ik zou zeggen , ga er eens heen en kijk wat zij over onze drachtplanten weten of te vertellen hebben .

Jaap v P
Plaats reactie