stuifmeel
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Re: stuifmeel
Zijn ook stuifmeelsoorten zoals crocus en theunisbloem die als Klompje gewoon makkelijk uit mekaar flikkeren en volgensmij gewoon afstropen in het nest.
-
- Imker sinds: 1960
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ik heb nog nooit een klompje stuifmeel van de teunisbloem gezien , hoewel ik al vele malen bij dit gewas gestaan heb .alfa vulgaris schreef:Zijn ook stuifmeelsoorten zoals crocus en theunisbloem die als Klompje gewoon makkelijk uit mekaar flikkeren en volgensmij gewoon afstropen in het nest.
Jaap v P
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Enkel lange slierten zeker 

-
- Imker sinds: 1960
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ik weet mij nog te herinneren dat bij al de volken de bodem en vliegplank helemaal vol lagen met deze spin achtige draden met daarin het stuifmeel verweven .Ewout schreef:Enkel lange slierten zeker
Wel heb ik geconstateerd dat deze draden bij de huidige soorten wat minder zijn , en ook de stuifmeelkorrel is wat kleiner van formaat . Maar deze geven nog geen 5 % nectar van de oude soorten

Jaap v P
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Bij de oude soorten theunisbloem kan je sóchtends wel met een rietje bij langs om de bijen voor te zijn 
Het is mij heel duidelijk dat het ene suifmeel veel beter aan de poten blijft hangen dan het andere.
Ook wel gelezen dat het stuifmeel door de bijen met nectar wordt vermengd om te kleven maar dat lijkt me gezien de ingewikkeldheid onwaarschijnlijk en heb het ook nog nooit een bij zien doen..

Het is mij heel duidelijk dat het ene suifmeel veel beter aan de poten blijft hangen dan het andere.
Ook wel gelezen dat het stuifmeel door de bijen met nectar wordt vermengd om te kleven maar dat lijkt me gezien de ingewikkeldheid onwaarschijnlijk en heb het ook nog nooit een bij zien doen..