Ik heb even de aanhef voor zijn lezing gekopieerd ; Colonies have been dyeing at alarming rates in de US over the last 6 yars . Attemps to find a single cause for these losses have failed .
What we know is bees are sick – very sick –comming down with a whole range of viral diseases which probably are responsible for their demise .
What we don’t fully understand is why the bees are getting so sick .
In this talk we will at the tree main proposed undrrlilying causes of bees poor health; phor Nutrilon , Pesticides , end Parasites & pathogens
We wil emphasize management methods that beekeepers have end can incorporate to mediate thise risks .
Wat ik ook begrepen heb is dat het in twee jaar tijd vernieuwen van het raten bestand zelfs schadelijk is voor je volk. De kans op (winter) sterfte neemt hierdoor toe. Op de vraag wat hij dan wel zou adviseren zei hij: ieder jaar een vijfde van je raten vervangen.
Hij zei nog heel veel meer maat dat is te veel om te benoemen . En verwees na afloop naar de site
http://www.beeinformed.org
De conclusie van onderzoeken ten aanzien van Imidacloprid ; Dit is uitgevoerd met 120 volken en gedurende drie maanden de helft gevoerd met een concentratie welke overeenkomt met waarnemingen in het veld .; We vonden geen effect van Imidacloprid op de overwintering , totaal hemolymfe eiwit , fractie vitellogenine en het voorkomen van Nosema ceranae .
Ook een onderzoek naar straling is niets uitgekomen .
Regelmatig waren er natuurlijk personen welke het niet eens waren met de uitslagen van deze onderzoeken en beweren dat deze niet goed uitgevoerd zijn , en met de vraag kwamen wie dit allemaal wel niet betaald hebben .

Zelf denk ik niet dat de vraagstellers hier aan meegefinancierd hebben

.
Het is een zeer leerzame dag geweest , en al de forumers welke daar niet geweest zijn ( en dat zijn er heeeeeel veel ) hebben wat gemist .
Jaap v P