EPS / XPS voor bijenkasten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

EPS / XPS voor bijenkasten

Bericht door Ewout »

Even apart genomen uit de bijenkroeg (die periodiek wordt geleegd, ook zo zonde!):
FerryB schreef:
Kroese schreef:
FerryB schreef: Henny dit is hetzelfde spul allen een andere fabriek is zelfs nog iets harder dan styrodur 2 cm =200 hardheid en deze is 300.
ook nog een stuk goedkoper ik heb het allemaal nagezocht. Styrodur kost per pak 88 euro en dit kost 66 euro dus dat scheelt ook nog eens.
OK Ferry, je hebt dus onderzoek gedaan.
Vertel dan eens welk merk/type, en evt een internet link?
Dan hebben anderen ook wat aan jouw onderzoek. :clap:
Ik heb het hier besteld en daar komen ze het voor 9 euro thuisbrengen als je styrodur besteld zijn de verzendkosten rond de 35 euro.
http://www.installand.nl/shop/bouwmater ... ks-4500640

Styrodus is een merknaam van BASF Jackodur is een merknaam van een andere fabriek.
Google maar eens op Styrodur jackodur

De hardheid van Styrodur 2 cm is 200 kN/m² en Jackodur 2 cm is 300 kN/m²
het zijn beide precies dezelfde materialen XPS.
Ik heb het gezaagd met een decoupeerzaag met laser voordeel hiervan is dat de zaagsnede niet schuin wegloopt omdat de decoupeerzaag er altijd exact recht op staat.
Wel zagen met een zo dun en zo fijn mogelijk zaagje.
Eerst geprobeerd met een breekmes maar dat kreeg ik niet recht en nu wel.
Ik heb zelf ook kastjes gemaakt met jackodur, maar dan wel bekleed met kleeffolie, ik hou niet van verven en dit leek mij een duurzame (lang meegaande) oplossing.

Even over de materiaalsoorten: hardheid op zich zegt niet zoveel, het gaat voor de bijen om de dichtheid.
  • De paarse XPS300 platen van jackodur wegen 770 gram per stuk voor de 30 mm platen (1250x600), maakt een dichtheid van 22,5L/770 gram => 34 gram/L
  • Bij de Hornbach verkopen ze gele Styrisol platen, die hebben per 10 stuks 1250x600x20 (=150L) een gewicht van 5500 gram => 37 gram/L
Die Stryrisol platen zijn goedkoper dan Jackodur (wat ik betaalde): €31,95 voor 10 stuks van 20mm, €28,75 als je 5 of meer pakken koopt.
Hennie, wat is de dichtheid van de Styrodur platen, en wat betaal jij ervoor?
Ferry, Styrodur komt in verschillende smaakjes, volgens BASF heeft de 3035 CS die Hennie gebruikt ook een druksterkte van 300kPa. De dikte heeft geen invloed op de druksterkte volgens mij.

Ook komt Jackodur van JACKON Insulation GMBH, Styrodur is van BASF, niet uit dezelfde fabriek dus (wat over de kwaliteit niet zoveel zegt denk ik).
FerryB
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Contacteer:

Re: EPS / XPS voor bijenkasten

Bericht door FerryB »

Ewout,

Styrodur heeft vanaf 3 cm dikte ook een sterkte van 300 maar ik gebruik 2 cm en die is bij hun 200 en bij Jackodur wel 300.
Plus dat zoals ik eerder al schreef Styrodur echt veel duurder is.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Ewout
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Duidelijk, ik kon dat in de datasheet van BASF niet terugvinden, vandaar. Als het je om de prijs te doen is, ben je bij de Hornbach (Styrisol) dus het goedkoopst uit :)
FerryB
Contacteer:

Bericht door FerryB »

Ewout schreef:Duidelijk, ik kon dat in de datasheet van BASF niet terugvinden, vandaar. Als het je om de prijs te doen is, ben je bij de Hornbach (Styrisol) dus het goedkoopst uit :)
Die hebben we hier niet Hornbach.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Dat jackodur klinkt goed. Ik lees nergens over brandvertragers zoals broompropylaat en ik zie nergens waarschuwingen dat het niet gebruikt mag worden bij direct conctact met mensen.

Is dit goed te zagen of brokkelt het?

Lennard
Ewout
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Uitstekend te zagen, het is weliswaar net als EPS ('piepschuim') polystyreen, maar een heel ander productieproces, waardoor je niet die bolletjes hebt. Ik zaag het met de cirkelzaag en dat gaat perfect (en stukken sneller dan met een schuimsnijder, zonder de onaangename gassen). Alle fabrikanten zetten trots 'FCKW-frei' (=CFK) op hun EPS/XPS producten, maar CFK's werden en worden nooit gebruikt bij de productie :be7:.
FerryB
Contacteer:

Bericht door FerryB »

Ewout schreef:Uitstekend te zagen, het is weliswaar net als EPS ('piepschuim') polystyreen, maar een heel ander productieproces, waardoor je niet die bolletjes hebt. Ik zaag het met de cirkelzaag en dat gaat perfect (en stukken sneller dan met een schuimsnijder, zonder de onaangename gassen). Alle fabrikanten zetten trots 'FCKW-frei' (=CFK) op hun EPS/XPS producten, maar CFK's werden en worden nooit gebruikt bij de productie :be7:.
Hoeveel tands zaagblad gebruik je dan Ewout?
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Ewout
Contacteer:

Bericht door Ewout »

48, een universeel zaagblad die ik ook voor hout gebruik. Ik weet eigenlijk niet op hoeveel toeren, maar volgens mij de hoogste stand. Wel in een zaagtafel overigens, zodat ik hem netjes langs de geleiderails kan schuiven.
Ewout
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Kroese schreef:Ik heb uit 14 Platen van 3 Cm dik 34 X 6Raams HK bakjes gemaakt. 2 HK's = 1 DuHoKa bak.
Houten draaglatjes en afstand stroken zitten er op, + 1 keer geschilderd.
Moet nog 1 keer een laagje er over heen verven.
Zo'n pak van 14 platen 3Cm dik Styrodur kost €85,- / 34 = minder dan €3,- per stuk. + verf
De afstandsrepen heb ik zelf geponst uit stroken Alu. Ik heb een pons van een Imker collega geleend.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Styrodur 3035CS is alleen in 3 Cm en dikker te koop.
Ik denk dat je voor 2 Cm het advies van Ferry Bantjes moet volgen = harder dan styrodur 2800C en ook goedkoper.
Verf heb ik van de Action €5,69 per blik. donker Groen, is wel Alkyd verf.
Deze verf legt een laagje (2) over het piep zodat ze er niet aan gaan vreten.
Plaats reactie