Binnenkort gaan er enkele kasten naar een perenteler.
Zoals het er nu uit ziet kan dat binnenkort gaan gebeuren.
Kan ik dan, met nog koude nachten, de bijen toch 's morgens vroeg vervoeren?
Gerard
Bijen vervoeren bij koude nachten
Moderator: Hans van der Post.
Re: Bijen vervoeren bij koude nachten
Juist dan kun je ze het beste vervoeren.DE BIEZEN schreef:Binnenkort gaan er enkele kasten naar een perenteler.
Zoals het er nu uit ziet kan dat binnenkort gaan gebeuren.
Kan ik dan, met nog koude nachten, de bijen toch 's morgens vroeg vervoeren?
Gerard
Groetjes Henk
-
- Contacteer:
Hartelijk dank
Een duidelijk antwoord
Gerard
Een duidelijk antwoord
Gerard
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Goede morgen Gerard, aangezien jij al 8 jaar forummedewerker bent, mag ik jou toch
ook wel ervaren en gevorderd imker noemen. Dus ik hoef jou niet te vertellen dat je goed gebaande wegen
moet kiezen voor het vervoer van de bijenvolken, dus wegen met zo min mogelijk drempels en wegen
waar je gelijkmatige snelheid kunt houden. Ik neem aan dat je niet in de spitsuren op stap gaat.
Momenteel, nu de nachten nog heel koel zijn, beginnen de bijen pas na 8 uur te vliegen. Dus er is tijd
om de vliegopeningen niet al de avond tevoren te sluiten. Heb je moderne grote bodemventilatie
dan kan de vliegspleet al de avond tevoren dicht. Momenteel begint de ochtendschemering om half zes.
Stel dat je de volken op weg naar je eigen werk brengt en in tijdnood komt, breng dan wel het geduld op
dat je de volken minstens 20 minuten tot rust laat komen alvorens je het vlieggat opent; anders gaan er meteen
te veel vliegen; die verkleumen vast en zeker; het invliegen kost ze tijd. Ik schrijf dit vooral voor imkers die
voor het eerst in hun leven op stap gaan met de bijen. Eigenlijk wilde ik vanmorgen wat anders aan de orde stellen,
maar ik wilde geen onderwerp wegdrukken van het forumoverzicht. Het heeft óók met reizen te maken, namelijk
de wettelijke aansprakelijkheid. Wie van de forumleden kan ons uitleggen hoe we ons moeten verzekeren tegen schade
aan derden ? Je zult maar pech onderweg krijgen of bij 'n botsing betrokken raken of de volken te dicht op de openbare
weg zet en iemand gestoken wordt. Ik zet ze minstens 30 meter van de rand van de wegberm af. Zie 'Plaatselijke Politie Verordening
Gerard , kun je niet beter na 5 uur 's middags reizen. De bijen zijn momenteel dan al binnen. Het is nog tot zeker 7 uur licht.
Ik neem aan dat je de kasten dusdanig in de auto of op de aanhangwagen plaatst dat de raten in de rijrichting hangen, al
zijn ook daar de meningen verdeeld over, waardoor ik de kennis daarover elk jaar weer moet opfrissen. Goede reis gewenst. Zj.
ook wel ervaren en gevorderd imker noemen. Dus ik hoef jou niet te vertellen dat je goed gebaande wegen
moet kiezen voor het vervoer van de bijenvolken, dus wegen met zo min mogelijk drempels en wegen
waar je gelijkmatige snelheid kunt houden. Ik neem aan dat je niet in de spitsuren op stap gaat.
Momenteel, nu de nachten nog heel koel zijn, beginnen de bijen pas na 8 uur te vliegen. Dus er is tijd
om de vliegopeningen niet al de avond tevoren te sluiten. Heb je moderne grote bodemventilatie
dan kan de vliegspleet al de avond tevoren dicht. Momenteel begint de ochtendschemering om half zes.
Stel dat je de volken op weg naar je eigen werk brengt en in tijdnood komt, breng dan wel het geduld op
dat je de volken minstens 20 minuten tot rust laat komen alvorens je het vlieggat opent; anders gaan er meteen
te veel vliegen; die verkleumen vast en zeker; het invliegen kost ze tijd. Ik schrijf dit vooral voor imkers die
voor het eerst in hun leven op stap gaan met de bijen. Eigenlijk wilde ik vanmorgen wat anders aan de orde stellen,
maar ik wilde geen onderwerp wegdrukken van het forumoverzicht. Het heeft óók met reizen te maken, namelijk
de wettelijke aansprakelijkheid. Wie van de forumleden kan ons uitleggen hoe we ons moeten verzekeren tegen schade
aan derden ? Je zult maar pech onderweg krijgen of bij 'n botsing betrokken raken of de volken te dicht op de openbare
weg zet en iemand gestoken wordt. Ik zet ze minstens 30 meter van de rand van de wegberm af. Zie 'Plaatselijke Politie Verordening
Gerard , kun je niet beter na 5 uur 's middags reizen. De bijen zijn momenteel dan al binnen. Het is nog tot zeker 7 uur licht.
Ik neem aan dat je de kasten dusdanig in de auto of op de aanhangwagen plaatst dat de raten in de rijrichting hangen, al
zijn ook daar de meningen verdeeld over, waardoor ik de kennis daarover elk jaar weer moet opfrissen. Goede reis gewenst. Zj.
Route zonder hobbels is onmogelijk.
Hebben we in Nederland een mooie weg maken ze er zelf wel hobbels in.
De tijd van 20 minuten is erg lang.
Ik maak ze meestal gelijk open, hoef ik niet nog een keer terug.
Als het te koud is zullen er weinig bijen uitvliegen.
WA verzekering is wel een goed punt.
Ik heb enkele jaren in de waan geleefd dat we via NBV zijn verzekerd, maar dat is alleen voor personen die iets doen voor de vereniging.
Ik heb onlangs een WA verzekering afgesloten. ( AVB ) aansprakelijkheidsverzekering bedrijf.
Premie afhankelijk van de omvang van de onderneming.
Voor mij was dit een extra kostenpost van 82,50 ( het was een uitbreiding van een bestaande AVB )
Voor mensen met enkele kasten ga ik ervan uit dat hun eigen verzekering ( AVP ) voldoende is, vallende onder hobby.
Maar is er sprake van meerdere volken zal die vlieger niet meer opgaan denk ik.
Dit zou eigenlijk een taak zijn voor de NBV.
Zo zou er ook een verzekering moeten zijn voor alle andere onvoorspelbare omstandigheden.
Ik denk dan aan Vandalisme,diefstal,storm,brand,waterschade,hagel.
Ook dit is een taak voor de NBV.
groetjes Henk
Hebben we in Nederland een mooie weg maken ze er zelf wel hobbels in.

De tijd van 20 minuten is erg lang.
Ik maak ze meestal gelijk open, hoef ik niet nog een keer terug.
Als het te koud is zullen er weinig bijen uitvliegen.
WA verzekering is wel een goed punt.
Ik heb enkele jaren in de waan geleefd dat we via NBV zijn verzekerd, maar dat is alleen voor personen die iets doen voor de vereniging.
Ik heb onlangs een WA verzekering afgesloten. ( AVB ) aansprakelijkheidsverzekering bedrijf.
Premie afhankelijk van de omvang van de onderneming.
Voor mij was dit een extra kostenpost van 82,50 ( het was een uitbreiding van een bestaande AVB )
Voor mensen met enkele kasten ga ik ervan uit dat hun eigen verzekering ( AVP ) voldoende is, vallende onder hobby.
Maar is er sprake van meerdere volken zal die vlieger niet meer opgaan denk ik.
Dit zou eigenlijk een taak zijn voor de NBV.
Zo zou er ook een verzekering moeten zijn voor alle andere onvoorspelbare omstandigheden.
Ik denk dan aan Vandalisme,diefstal,storm,brand,waterschade,hagel.
Ook dit is een taak voor de NBV.
groetjes Henk
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
hoe laat bijen vliegen hangt erg af van je standplaats,
bij mij komen ze on 8 uur al met stuifmeel thuis.
(bij mij staan ze vanaf zonsopkomst tot 12 uur in de zon)
en als het weer niet al te koud is komen er om 5 uur nog zat bijen binnen.
Ja, wil je met bijen reizen moet je er wel wat voor over hebben!
zelf sluit ik de kasten om 6 uur (Zomers 5 uur)
ik laat ze NOOIT een nacht opgesloten staan.
je kunt 's morgen vroeg of 's avonds laat reizen,
ik moet zeggen dat ik het zelf pretig vind 's morgens,
dan werk je naar het licht toe, in de nacht wordt het alleen maar donkerder.
na neerzetten is 5 minuten echt genoeg voor het openen.
neem je bijenkap en ducktape mee (soms sta je versteld dat ze toch nog gaatjes vinden),
en dan het is dan fijn om de lekken te kunnen stoppen.
als je ze in het veld zet zijn een paar oude pallets ook nooit weg als veldstand.
sukses
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
bij mij komen ze on 8 uur al met stuifmeel thuis.
(bij mij staan ze vanaf zonsopkomst tot 12 uur in de zon)
en als het weer niet al te koud is komen er om 5 uur nog zat bijen binnen.
Ja, wil je met bijen reizen moet je er wel wat voor over hebben!
zelf sluit ik de kasten om 6 uur (Zomers 5 uur)
ik laat ze NOOIT een nacht opgesloten staan.
je kunt 's morgen vroeg of 's avonds laat reizen,
ik moet zeggen dat ik het zelf pretig vind 's morgens,
dan werk je naar het licht toe, in de nacht wordt het alleen maar donkerder.
na neerzetten is 5 minuten echt genoeg voor het openen.
neem je bijenkap en ducktape mee (soms sta je versteld dat ze toch nog gaatjes vinden),
en dan het is dan fijn om de lekken te kunnen stoppen.
als je ze in het veld zet zijn een paar oude pallets ook nooit weg als veldstand.
sukses
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Als je met bijen gaat reizen, sluit je deze voor of na de bijenvlucht. Bodem ventilatie alleen is vaak onvoldoende. Als bijen lucht gaan happen aan het gaas verstopt de ventilatie. De enig goede ventilatie is een reisraam boven op. Bijen stormen massaal de kast uit door gebrek aan ventilatie. Reisraam kun je meteen wegnemen op plaats van bestemming en meteen openen is ook geen probleem. Met reisraam (en zonder deksel) kun je een volk zonder problemen een nacht sluiten en hoef je niet voor dag en dauw opstap.
ad staals
ad staals