Vanavond eerste bijenkast met volk....tips??
Moderator: Hans van der Post.
Vanavond eerste bijenkast met volk....tips??
Spannend,
Vanavond haal ik mijn eerste 6-raams volk (Ned. Segeberger kast). Ik heb hierin 3 broedkamers, waarvan 1 als honingkamer zal dienen.
Wat het beste te doen als ik ze vanavond op hun plekje heb gezet? Ik las: even een uurtje laten bijkomen, en dan openen.
Nog meer tips? Alles is welkom voor deze beginner!
David.
Vanavond haal ik mijn eerste 6-raams volk (Ned. Segeberger kast). Ik heb hierin 3 broedkamers, waarvan 1 als honingkamer zal dienen.
Wat het beste te doen als ik ze vanavond op hun plekje heb gezet? Ik las: even een uurtje laten bijkomen, en dan openen.
Nog meer tips? Alles is welkom voor deze beginner!
David.
Re: Vanavond eerste bijenkast met volk....tips??
Ernaast gaan zitten en genieten van hoe ze even komen gluren en hun eerste verkenningsrondje maken.
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Gofferje, persoonlijk zou ik 1 of 2 dagen de tijd geven om tot rust te komen, te wennen en in te vliegen, en ze dan pas openen of overzetten.
gr,
m
m
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Hoe kunnen dan invliegen als de kast niet open is ?
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Er is wat spraakverwarring. Inderdaad een uurtje laten staan, daarna de vliegopening openen. Over een paar dagen kun je de kast een keer openen voor een eerste inspectie.
Gisteravond een half uurtje laten staan met de vliegopening dicht, daarna open gedaan.
Vanochtend nieuwsgieri gekeken, maar nu (9 uur 's ochtends) nog geen bij bij de vliegopening te zien....slapen ze uit???
David.
Vanochtend nieuwsgieri gekeken, maar nu (9 uur 's ochtends) nog geen bij bij de vliegopening te zien....slapen ze uit???

David.
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Is het bij jullie ook mistig, zicht 100 meter, temperatuur 7 Celsius, David, dan heb je
verstandige bijen dat ze nog niet de weg op gaan , Ze hebben geen mistlampen.
Het is nu bijna halftien (kunstmatige) zomertijd, maar voor de bijen is het nog de gewone tijd, dus bijna half negen.
Dat is nog vroeg. Daarom is de temperatuur nog wat aan de frisse kant. Nog even geduld dus. B3
verstandige bijen dat ze nog niet de weg op gaan , Ze hebben geen mistlampen.
Het is nu bijna halftien (kunstmatige) zomertijd, maar voor de bijen is het nog de gewone tijd, dus bijna half negen.
Dat is nog vroeg. Daarom is de temperatuur nog wat aan de frisse kant. Nog even geduld dus. B3
Ha ha, inderdaad is het een behoorlijke bedrijvigheid rondom de kast. Leuk om te zien hoor. En hier en daar een bij met flinke stuifmeelpoten!
Weer een aantal (zeg maar gerust een flink aantal) import-Belgen er bij!
Volgende week 4 extra ramen er bij, dat wordt de eerste spannende opening van de kast.
Volgende week 4 extra ramen er bij, dat wordt de eerste spannende opening van de kast.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Laat het broednest met rust zet twee ramen met kunstraat tegen het broedraam (beide kanten van het nest) en kijk na een dag of vijf of aan beide zijde van het nieuwe raam of de kunstraat goed is uitgebouwd. Zo niet keer dan de minst goede uitgebouwde kant naar het broedraam.gofferje schreef:Ha ha, inderdaad is het een behoorlijke bedrijvigheid rondom de kast. Leuk om te zien hoor. En hier en daar een bij met flinke stuifmeelpoten!
Nadat deze twee ramen zijn uitgebouwd zet je weer twee nieuwe ramen met kunstraat tegen het laatst uitgebouwde ramen.
Succes en zet de stoel naast het volk!!

!Hans.
Hans, een vervolgvraagje op jouw bericht:
Mijn volk zit momenteel op 6 ramen in een 10 raams kast. Er is slechts aan 1 zijde van het broednest ruimte, met de andere zijde zit ie dus tegen de wand van de kast aan.
Raad je aan om 2 ramen van het broednest naar de andere zijde te verplaatsen, en dan aan beide zijden hiervan 2 ramen met kunstraat te plaatsen, of gewoon aan 1 zijde alle 4 de ramen te steken?
bedankt voor de tips,
David.
Mijn volk zit momenteel op 6 ramen in een 10 raams kast. Er is slechts aan 1 zijde van het broednest ruimte, met de andere zijde zit ie dus tegen de wand van de kast aan.
Raad je aan om 2 ramen van het broednest naar de andere zijde te verplaatsen, en dan aan beide zijden hiervan 2 ramen met kunstraat te plaatsen, of gewoon aan 1 zijde alle 4 de ramen te steken?
bedankt voor de tips,
David.