Voorjaarsinspectie
Moderator: Hans van der Post.
- Femke1
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Voorjaarsinspectie
Vandaag opende ik (beginner) voor het eerst de kast van mijn bijenvolkje. Het volk zat op 1 broedkamer, 11 ramen, model spaarkast. De kast was ramvol. Ik vraag mij af of de bijen niet al een tijdje kampten met ruimtegebrek. Wat vinden jullie, ben ik te laat met mijn voorjaarsinspectie?
Ik heb nu trouwens een 2e broedkamer en een honingkamer geplaatst.
Ik heb nu trouwens een 2e broedkamer en een honingkamer geplaatst.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Voorjaarsinspectie
Gedane zaken nemen geen keer. Je schrijft zelf al dat je ze nu volop ruimte hebt gegeven, dus als je te laat was (je zult niet de enige zijn die dat overkomt), heb je nu in ieder geval passende maatregelen genomen.
- Femke1
- Contacteer:
Ik dacht dat (begin) april de juiste tijd was voor de voorjaarsinspectie. Maar misschien is het beter om de eerste de beste dag van 15 graden te nemen? Ik was wel wat verbaasd dat het volk al zo groot geworden was. Maar het voorjaar was vroeg natuurlijk dit jaar.
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Contacteer:
Hopelijk voor de bijen heb je de broedkamer eronder gezet en niet allebei er boven op?Femke1 schreef:Ik heb nu trouwens een 2e broedkamer en een honingkamer geplaatst.
gr,
m
m
- Femke1
- Contacteer:
Maarten: ja, 2e broedkamer er onder! 

-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Hallo Femke, ga je vandaag even kijken hoe jouw 'ramvol' volk gebruik maakt van de aangeboden
ruimtes? Kijk voorlopig eerst in de honingkamer. Heb je een koninginnerooster gelegd of mag ze overal haar
gang gaan en is het je nu nog niet te doen om honing? Vandaag en morgen wordt het nog ideaal vlieg-
en bouwweer; overigens blijft het na donderdag ook nog (onafzienbaar) zacht met maxima van 16 graden.
De bijen hebben thans meer eten nodig met die driftig leggende koningin. Heb je de kast gewogen met aan elke
kant van de kast een (afgedankte kringloop)prsonenweegschaal er onder ? Tel het gewicht van beide weegschalen op.
Heb je bij jouw 'barstensvol' volk nog geen darren gespot ? Zo nee dan heeft het volk nog geen plannen om te zwermen
ook al was het eng behuisd. Hoeveel raten waswafels heb je het volk gegegeven ? Als ze flink bouwen is het zwerminstinct
voorlopig nog niet geprikkeld.
Ik kan je nog wel meer vragende tips geven, maar volgens mij ben je wel beginner als forumgebruikster, maar niet als imker.
P.S. Ik gebruik het woord waswafel liever dan het onware woord kunstraat. 'n Kunstgebit is tegenwoordig wél helemaal
van kunststof. Voor de alleerste protheses werden echte tanden gebruikt die opgespaard waren. Soms legden families
'n verzameling aan. Enz.
ruimtes? Kijk voorlopig eerst in de honingkamer. Heb je een koninginnerooster gelegd of mag ze overal haar
gang gaan en is het je nu nog niet te doen om honing? Vandaag en morgen wordt het nog ideaal vlieg-
en bouwweer; overigens blijft het na donderdag ook nog (onafzienbaar) zacht met maxima van 16 graden.
De bijen hebben thans meer eten nodig met die driftig leggende koningin. Heb je de kast gewogen met aan elke
kant van de kast een (afgedankte kringloop)prsonenweegschaal er onder ? Tel het gewicht van beide weegschalen op.
Heb je bij jouw 'barstensvol' volk nog geen darren gespot ? Zo nee dan heeft het volk nog geen plannen om te zwermen
ook al was het eng behuisd. Hoeveel raten waswafels heb je het volk gegegeven ? Als ze flink bouwen is het zwerminstinct
voorlopig nog niet geprikkeld.
Ik kan je nog wel meer vragende tips geven, maar volgens mij ben je wel beginner als forumgebruikster, maar niet als imker.
P.S. Ik gebruik het woord waswafel liever dan het onware woord kunstraat. 'n Kunstgebit is tegenwoordig wél helemaal
van kunststof. Voor de alleerste protheses werden echte tanden gebruikt die opgespaard waren. Soms legden families
'n verzameling aan. Enz.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Leg eens uit Maartenmaartenkleijne schreef: Hopelijk voor de bijen heb je de broedkamer eronder gezet en niet allebei er boven op?

!Hans.
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Contacteer:
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Nu Maarten dat doe je dus niet twee kamers tegelijk!
Als je een HK boven en een BK onderzet trekken de bijen naar de HK.
Warmte stijgt op.
Als je een HK boven en een BK onderzet trekken de bijen naar de HK.
Warmte stijgt op.

!Hans.