Buckfast of Carnica.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Buckfast of Carnica.

Bericht door Hans van der Post. »

peter-koi schreef:Welke heb jij Hans als ik het vragen mag, of heb ik niet opgelet ?
Groet Peter.
Ik heb carnica vanaf 1971 verder een aantal jaren moeren van Hennie Kroese (buckfast) waren hele goede betaalbare moeren.
Voor mij persoonlijk staat Buckfast ver van de Apis melifica.
Maar nogmaals iedereen moet doen - houden - wat hem goed dunkt.
!Hans.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Goede morgen samen. Dikke mist, die weer een prachtige bijendag belooft, staat me niets anders toe
dan even achter de laptop te kruipen. Alvorens Peter-Koi advies te geven, wil ik eerst Hans er op wijzen
dat Apis mellifica niet meer bestaat, wel Apis mellifera mellifera (ofwel Apis mellifera nigra).
en Apis mellifera ligustica en Apis mellifera kaukasica en Apis mellifera Carnica en Apis mellifera Buckfast.
Linnaeus heeft de naam Apis mellifera als eerste bedacht. Ook al zit in dat mellifera de fout als zou de honingbij
kant en klare honing in de bloemen vinden en die naar de korf van destijds brengen, de Wetenschap gebruikt uit eerbetoon
aan Karl von Linné de soortsnaam mellifera. Alle mellifera's behoren tot dezelfde soort; dat betekent dat ze
allemaal vruchtbare nakomelingen bij elkaar kunnen 'verwekken' zoals de soort Homo sapiëntia dat ook kan.
Uiteraard kunnen de rassen het daardoor óók. Eigenlijk mag je van biologen nooit vragen "Wat voor soort bijen heb jij ?"
Je moet vragen "Wat voor ras bijen heb jij ?" Je moet niet bang zijn dat je van racisme beschuldigd wordt als je het
ene DIERras engelen noemt en het andere ras steekduivels. Overigens, elk bijenras kan bij tijd en wijlen des duivels worden.
Ferry Brantjes heeft dat kortgeleden ervaren bij z'n C. of B. bijen. Bij die koude Oostenwind van een week
geleden waren alle bijen geprikkeld . Breek dan niet in hun woning in, Peter. Gelukkig heb jij 'n leeftijd dat je tijd hebt
gehad om met mensen om te gaan en dus ook met dieren. Daarnaast dat je eigenschappen hebt ontwikkeld als geduld
opbrengen, beheerst werken, met gevoel werken, enz. Kun jij je karakterprofiel publiceren, dan kunnen we zeggen
of je geschikt bent
om duurzaam met veel plezier bijen te houden. Zjef
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Citaat Bee-tree: wil ik eerst Hans er op wijzen dat Apis mellifica niet meer bestaat
Het is maar wel geloof je aanhangt honinghaalster - honingdrager. Mmm gelukkig bestaat Apis mellifica wel zeker.
Hiermee geef je aan de familie honingbijen en dit bedoel hiermee.
De ondersoorten zijn carnica, licustica, caucasiaca, nigra enz. enz. en nee buckfast hoort niet bij de Apis mellifica ondersoort.
Deze is oorspronkelijk gecreëerd door br Adam
!Hans.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

"Apis mellifera is a species of honey bee. The genus Apis is Latin for "bee", and mellifera comes from Greek melli- "honey" and ferei "to bear"—hence the scientific name means "honey-bearing bee". The name was coined in 1758 by Carolus Linnaeus who, upon realizing the bees do not bear honey, but nectar, tried later to correct it to Apis mellifica ("honey-making bee") in a subsequent publication."
Dus Hans heeft gelijk en B3 ook.
De honingbij heet officieel apis mellifera (honingdrager) maar ze is mellifica (honingmaker).
gr,
m
peter-koi
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door peter-koi »

@Bee-Tree.
Ik denk dat mijn karakter profiel zo is ,dat ik uitstekend met Carnica om kan gaan.

Groet Peter
Plaats reactie