het tweede van die laten snap ik niet helemaal, je kunt lat a toch niet boven lat b brengen dan zit de raat aan lat a in de weg?
of begrijp ik het verkeerd?
vriendelijke groet
Semar)[/quote]
Misschien lastig uit te leggen maar wat ik bedoel is dat je de lat die je in jehanden heb lat a niet horizontaal opschuif maar op de plaats waar hij moet komen van boven naar beneden laat zakken dan schuif je de bijen die op de zijkant van lat b zitten naar beneden de kast in .
Nog even over het vast bouwen van de raat aan de zijkant van de kast bij mij doet het eene volk het wel en andere weer niet, zelfde leeftijd zelfde kasten ik heb er geen verklaring voor alleen met het lossnijden van de raat heb ik geen probleem ook geen lekken van honing wat ik heb gedaan is een soort kachelpookje gemaakt op www.backyardhive staat een voorbeeld het haakse stukje onderaan de pook waar ik de raat meer lossnij heb ik heel dun gemaakt bijna zo dun als een scheermes zodat je zomin mogelijk raat beschadigd als je dit met een gewone kastbeitel doet wat ik al van verschillende imkers hoorde dan beschadig je veel te veel raat en lekt de honing er inderdaad uit
het is idd met de tbh wel zo dat je op een iets andere manier moet werken dan met een raampjes kast maar als je zoals ik gek ben van deze kasten dan ben je ook wel blind voor de nadelen of je leert omgaan met de nadelen

Gr Drosinus