volk over zetten op Combi ramen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: volk over zetten op Combi ramen

Bericht door Eddy Geurtsen »

Heb inmiddels al enkele volken voor een groot deel op combi-ramen overgezet. Ramen worden goed uitgebouwd, honingkamers zijn al goed bezet. De mooie dagen van de afgelopen weken hebben hier goed aan meegeholpen.
p.zwartepoorte
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Contacteer:

Bericht door p.zwartepoorte »

Bij mijn gaat het goed ze hebben bijna alles uit gebouwt en 7 ramen zijn 2/3 belegt en larfjes als er meer ramen belegt of goed uit gebouwt zijn dan gaat de moer na onderen en dan het rooster erop als de bk uit gelopen is dan kan er een hk op
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
martin b
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Contacteer:

Bericht door martin b »

Combi heeft voordelen Maar ook nadelen, imker al jaren met 3 kasten combi.

ramen zijn groot en geeft de volgende, in mijn ogen de volgende nadelen,

het gewicht is, vooral als er ook honing in zit vrij groot,
door de grote kan men de koningin niet zo makkelijk vinden, vooral een die zich niet wel laten zien, in 1 kast 2 jaar lang de koningin niet gezien :o ,
ramen passen niet in de slinger, zodat volle honingramen alleen geoost kunnen worden door ze te laten uitlekken
want het gebeurd nog wel eens dat ze niet gelijk beginnen met de honingbak maar eerst in de broedkamer de honing opslaan,
en met inwinteren niet te veel ramen er in laten zitten i.v.m. beschimmelende ramen omdat men hier eerder last van heeft
dan bij een b.v. spaarkast

aan de andere kant is het zo dat ze het wel goed doen op deze raammaat en ook zorgen voor volle honingemmers :D
met een groet van martin
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Om die rede citaat Martin: ramen zijn groot en geeft de volgende, in mijn ogen de volgende nadelen,
door de grote kan men de koningin niet zo makkelijk vinden, vooral een die zich niet wel laten zien, in 1 kast 2 jaar lang de koningin niet gezien

Gebruik ik dus DU HO KA ramen geeft het zelfde resultaat:
- een broedbak nakijken
- en wel de moer vinden
- al je simplex materiaal blijvend gebruiken.
- als het nodig is wel die ramen kunnen slingeren.
DU HO KA = dubbelen honingkamer ramen (simplex 29 hoog) en standaard breed.
!Hans.
Kroese
Imker sinds: 1977
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Hans van der Post. schreef:Om die rede citaat Martin: ramen zijn groot en geeft de volgende, in mijn ogen de volgende nadelen,
door de grote kan men de koningin niet zo makkelijk vinden, vooral een die zich niet wel laten zien, in 1 kast 2 jaar lang de koningin niet gezien

Gebruik ik dus DU HO KA ramen geeft het zelfde resultaat:
- een broedbak nakijken
- en wel de moer vinden
- al je simplex materiaal blijvend gebruiken.
- als het nodig is wel die ramen kunnen slingeren.
DU HO KA = dubbelen honingkamer ramen (simplex 29 hoog) en standaard breed.
Hans, ik ben het helemaal eens natuurlijk.

Die Combi's hebben in het voorjaar ook nog het nadeel dat de bijen alle fruithoning op de broedramen opslaan.
Ik had dat eens bij een collega imker gezien, die moest het aantal ramen op 4-5 beperken met een "Trennschied" om wat honing naar boven te krijgen.
Dat was voor mij de reden om DuHoKa te kiezen. Die kun je in 2 HK's houden.
Ik had toen ik nog spaarkast had een randje van 7,5 cm(=30Cm) gemaakt om onder de simplex broedkamer te zetten voor die hoge ramen.
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Contacteer:

Bericht door Eddy Geurtsen »

Ik maak dus ook gebruik van een "Trennschied", waarmee ik het broednest op de ideale grootte houd. De honingkamers staan er al twee weken op en zijn al goed gevuld. De ramen hoeven dus niet in de slinger, want het is niet de bedoeling dat er (veel) honing in opgeslagen wordt. Het broed moet op de combiramen, de honing in de honingkamer. Als er honing in de broedkamer wordt opgeslagen, hebben ze te veel ruimte beneden. De moer hoef je niet zo vaak te zoeken, die enkele keer dat het wel nodig is, hoef je maar een paar ramen door te werken.
Zoals Paul ook opmerkt; ik hoef nauwelijks kosten te maken, omdat je gebruik kunt maken van je bestaande materiaal, alleen de aanschaf van enkele setjes combiramen.
Toch blijft het een kwestie van een leuke methode zoeken, waarbij je je zelf "thuis" voelt. De een zal DuHoKa meer aanspreken, een tweede gebruikt "normale" ramen en een derde zoekt zijn heil in combi, ieder zijn meug :D .
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Eddy Geurtsen schreef: [..............]Toch blijft het een kwestie van een leuke methode zoeken, waarbij je je zelf "thuis" voelt. De een zal DuHoKa meer aanspreken, een tweede gebruikt "normale" ramen en een derde zoekt zijn heil in combi, ieder zijn meug :D .
En zo is het maar net!
Ben in 1983 begonnen met combi ramen die toen ook trendy waren.
Na twee seizoenen had ik het al gezien, ben toen overgestapt op de duhoka.
Die raammaat was er niet - gewoon combi ramen inkorten.
Nu kan ik die raammaat laten maken bij een bedrijf wat ook kasten maakt.
!Hans.
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Ik heb een tijdje met combi ramen gewerkt,zowel de Nederlandse volken als de Buckfast deden het uitstekend hierop.
Een groot nadeel vond ik de sterkte van de ramen,volle ramen met broed en stuifmeel wegen best wel en het bij keren van de ramen om de achterkant te bekijken kwam er soms zoveel spanning op de spijkertjes te staan dat een raam zowat uit de toplat brak.(door de lengte v/d ramen)Ik hield hierbij de ramen verticaal,want horizontaal zouden ze het al helemaal niet houden.
Een dadant raam heeft toch echt mijn voorkeur in vergelijking met een combi raam.
Het probleem dat er honing opgeslagen wordt in de combi ramen inplaats van boven het rooster heb ik nooit ervaren.
Als je maar sterke volken met jonge moeren vroeg invoert,dan ontwikkelen ze zich zeer snel in het voorjaar en zit het beneden al helemaal vol met broed als de dracht op gang komt.
Met sterke volken bedoel in 8 combi ramen barstens vol met bijen en 2 sluitblokken wanneer ik eind juli begin met voeren voor de winter.
Plaats reactie