Waar vliegen de bijen nu op.
Moderator: maartenkleijne
Re: Waar vliegen de bijen nu op.
Ik zag vandaag de eerste bloeiende meidoornen hier, bij Arnhem.
-
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): Eifelbijen.
- Contacteer:
En in het Groene Hart bloeit de witte paardenkastanje al.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Ja dat klopt ! Gister zag ik bijen met steenrood stuifmeel op de raten lopen.frank27 schreef:En in het Groene Hart bloeit de witte paardenkastanje al.
!Hans.
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Dus het klopt dat 4 weken na het begin van het uitbotten, de 'richtsnoerboom' Castaneum hippo-castaneum bloeit
tegelijk met Koolzaad waar vandaag en morgen waarschijnlijk de bijen niet op kunnen vliegen
door de ene regen- en hagelbui na de ander uit het Noord-Westen, afgewisseld met felle zonnige perioden,
waarin ze wel op water kunnen vliegen, althans hier bij huis, waar ze enigszins in de luwte staan.
In de boomloze Dollardpolder lopen ze gevaar tegen de vette klei gewaaid te worden en er aan vast te plakken
en een hagelsteen op hun bast te krijgen zo groot als hun borststuk.
Ik heb ze al weer zien staan, de kasten zonder verlengde vliegplank; de donkere stelling er onder als de gapende muil
van een bijenverslindende wolf in de buurt van 'Hongerige Wolf', een buurtschap vlakbij de Eemsdeltadijk langs de Dollard. Zj.
P.S. Ik heb op dit moment geen behoefte om de tiplijn op te zoeken om te kijken of daar de volgende tip staat
om bijenlevens bij het huidige ruige aprilweer te sparen. Ik heb 'op de klei' schuin tegen elke vliegplank twee dakpannen
staan die tot de bodem reiken vanaf de houten pootaardappelkistjes die de laatste jaren door de boeren zijn afgedankt.
Ik gebruik die zware dakpannen omdat houten verlengde vliegplanken kunnen wegwaaien. Je wilt niet weten hoe hard het
in boomloze velden kan waaien. Door het oprukken van de houtkachels wordt het voor de bijen om twee redenen slechter.
1.Er sneuvelen veel oude drachtbomen als brandoffers 2. De bij als bosdier heeft tere vleugels die aangepast zijn aan luwte
en dus niet aan een onbeschut milieu.
tegelijk met Koolzaad waar vandaag en morgen waarschijnlijk de bijen niet op kunnen vliegen
door de ene regen- en hagelbui na de ander uit het Noord-Westen, afgewisseld met felle zonnige perioden,
waarin ze wel op water kunnen vliegen, althans hier bij huis, waar ze enigszins in de luwte staan.
In de boomloze Dollardpolder lopen ze gevaar tegen de vette klei gewaaid te worden en er aan vast te plakken
en een hagelsteen op hun bast te krijgen zo groot als hun borststuk.
Ik heb ze al weer zien staan, de kasten zonder verlengde vliegplank; de donkere stelling er onder als de gapende muil
van een bijenverslindende wolf in de buurt van 'Hongerige Wolf', een buurtschap vlakbij de Eemsdeltadijk langs de Dollard. Zj.
P.S. Ik heb op dit moment geen behoefte om de tiplijn op te zoeken om te kijken of daar de volgende tip staat
om bijenlevens bij het huidige ruige aprilweer te sparen. Ik heb 'op de klei' schuin tegen elke vliegplank twee dakpannen
staan die tot de bodem reiken vanaf de houten pootaardappelkistjes die de laatste jaren door de boeren zijn afgedankt.
Ik gebruik die zware dakpannen omdat houten verlengde vliegplanken kunnen wegwaaien. Je wilt niet weten hoe hard het
in boomloze velden kan waaien. Door het oprukken van de houtkachels wordt het voor de bijen om twee redenen slechter.
1.Er sneuvelen veel oude drachtbomen als brandoffers 2. De bij als bosdier heeft tere vleugels die aangepast zijn aan luwte
en dus niet aan een onbeschut milieu.
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Hij lijkt erop dat alles hier bijna tegelijk bloeit.
Mahonia,Acer,Prunus,Paardenkastanje,paardenbloem en zelfs al Cotoneaster.
De temperatuur moet weer omhoog,dan is er niets wat een goede oogst tegen houdt.
Woensdag,donderdag en zaterdag zien er veel belovend uit,maar het mag nog wel iets warmer
Mahonia,Acer,Prunus,Paardenkastanje,paardenbloem en zelfs al Cotoneaster.
De temperatuur moet weer omhoog,dan is er niets wat een goede oogst tegen houdt.
Woensdag,donderdag en zaterdag zien er veel belovend uit,maar het mag nog wel iets warmer

-
- Imker sinds: 2012
- Bijenras(sen): Eifelbijen.
- Contacteer:
Ik lees in "Bloeiend leven" van Hensels (pag 103) dat de bloei van de meidoorn het einde van de voorjaarsdracht betekent. Is de voorjaarsdracht bijna over? Of is dit jaar zo extreem dat deze wetmatigheden niet kloppen?vdiesveld schreef:Ik zag vandaag de eerste bloeiende meidoornen hier, bij Arnhem.
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Frank, alles is rekbaar, je stretch broek, je buikomvang, je incasseringsvermogen, je relativeervermogen,
je beleggingsvermogen (let op de oorlogsdreiging op het vasteland van Europa !),
je stemming, je woning, en uiteraard de kosmos, de aardkorst, de weersystemen, en ga zo maar door, dus etcetera.
Sorry, ik was de bloeitermijnen van onze drachtplanten bijna vergeten.
Dus weg met dat sombere vooruitzicht van de naderende drachtarme periode.
Er komt nog zo veel na de Meidoorn. Dat danken we aan de liefde van de Nederlanders en Belgen voor
tuinbloemen. Je komt zeker nooit bij de bloemenkwekerijen en verkooppunten.
Die zijn gevoelig voor wensen van de imkers. Laten we hen eens wat potjes honing bezorgen zoals Koolzaadbloemenimkers
dat doen bij de kwekers van uitgestrekte Koolzaadvelden die momenteel in volle bloei staan.
Ik breng morgenvroeg in mijn 'bijenmobiel' de laatste 3 volken naar de 'Graanrepubliek'. Twee andere boeren heb ik al bediend.
Daar moet ik straks gaan kijken of de dekzeilen en de daken van de kasten af gewaaid zijn door die stormachtige
Noordwester van gister. Ook kunnen de dekzeilen losgeraakt zijn en de vliegspleten bedekken.
Het leven van 'n imker zit vol onzekerheden. Je moet een elastische geest hebben om het leuk te blijven vinden.

je beleggingsvermogen (let op de oorlogsdreiging op het vasteland van Europa !),
je stemming, je woning, en uiteraard de kosmos, de aardkorst, de weersystemen, en ga zo maar door, dus etcetera.
Sorry, ik was de bloeitermijnen van onze drachtplanten bijna vergeten.
Dus weg met dat sombere vooruitzicht van de naderende drachtarme periode.
Er komt nog zo veel na de Meidoorn. Dat danken we aan de liefde van de Nederlanders en Belgen voor
tuinbloemen. Je komt zeker nooit bij de bloemenkwekerijen en verkooppunten.
Die zijn gevoelig voor wensen van de imkers. Laten we hen eens wat potjes honing bezorgen zoals Koolzaadbloemenimkers
dat doen bij de kwekers van uitgestrekte Koolzaadvelden die momenteel in volle bloei staan.
Ik breng morgenvroeg in mijn 'bijenmobiel' de laatste 3 volken naar de 'Graanrepubliek'. Twee andere boeren heb ik al bediend.
Daar moet ik straks gaan kijken of de dekzeilen en de daken van de kasten af gewaaid zijn door die stormachtige
Noordwester van gister. Ook kunnen de dekzeilen losgeraakt zijn en de vliegspleten bedekken.
Het leven van 'n imker zit vol onzekerheden. Je moet een elastische geest hebben om het leuk te blijven vinden.

- semar
- Imker sinds: 1975
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
tegenwoordig kan de meidoorn beter
aprildoorn heten
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
aprildoorn heten

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Daarom is bijen houden elk jaar anders en zal je het nooit leren.
Daarom dit onderwerp kan je elk jaar zien wat het verschil van tijd en bloei is.
Daarom dit onderwerp kan je elk jaar zien wat het verschil van tijd en bloei is.
Tinus Kolsters