Even in de wijsheid van de crowd tappen...

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Jeroenla
Contacteer:

Even in de wijsheid van de crowd tappen...

Bericht door Jeroenla »

Hallo allemaal,

een paar jaar geleden heb ik (met heel veel plezier) de beginnerscursus Bijenhouden gevolgd. Wat een gave hobby is dit. Teruggekomen vol ambitie op zoek gegaan naar een plek, maar door allerlei tegenslagen is het toen niet meer gelukt (een paar locaties die "toch niet wilden", één waar wel heel veel vandalisme kwam, hoge opstartkosten, privé ontwikkelingen)...

Maar het blijft zoemen he...

Nu ben ik in contact gekomen met een mooi collectief, waar we -inderdaad- een bijenproject willen gaan doen. Honing, educatie, biodiversiteit, de hele riedel aan voordelen van bijen willen we daar voor het voetlicht brengen. En... ik kan gaan hobbyen. De locatie is een momenteel vervallen tuinbouwbedrijf, waar het wemelt van de creatievelingen. Ik heb dus goede hoop dat de plek die ik op het oog heb redelijk vlot op orde kan krijgen (een verhoging om de kasten op te zetten van pallets, dakje erboven etc).

Maar nu moet er een echt projectplan komen, inclusief een begroting.

Mijn idee is om in het eerste jaar (dit jaar) te beginnen met het verzamelen van materiaal. De kasten, uiteraard, maar ook hoop ik alvast een paar volkjes te kunnen adopteren waar ik dan de winter mee in kan, zodat we volgend seizoen een vliegende start kunnen maken.

Nu worstel ik alleen een beetje met de begroting die ik moet opstellen.

Dit is wat ik heb:
Pak, balg, handschoenen, krabber

Nodig:
Spaarkasten, € 300 pst (nieuw, bijenhuis.nl webshop) art. 101001. Is dit excl. ramen, of inclusief?
Ramen: € 28 per 25 stuks, dus voor één kast (broedkamer + 2 honingkamer): ruwweg € 30
Kunstraat: welke variant? Gegoten of gewalst?
Voerbak: €6,50 per kast
Voerraam: wat zouden jullie doen? Zowel een bak alsook een raam?
Invertsuiker: € 15 per 14l. Hoeveel nodig per kast?
"Gezondheidszorg": Hoeveel zou ik daarvoor moeten begroten?

Volken. Ik ben er even uitgeweest, zoals gezegd, maar waar vind ik op relatief korte termijn bewoners voor de nog te bouwen kasten?

Welke kostenposten mis ik? Meer in het algemeen, zijn er dingen die ik over het hoofd zie?
Uiteraard ga ik ook weer lid worden van de vereniging, maar ik heb nu op korte termijn even veel info nodig om een factsheet op te zetten.
-----
new-bee
*http://www.lekkerlezen.net* <-- mijn andere hobbie
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Re: Even in de wijsheid van de crowd tappen...

Bericht door Alex Mönch »

Een spaarkast 300 euro ?

kijk ff hier

http://www.bijdaanshop.nl/c-1966197/houten-bijenkasten/
Matts Vos
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Matts Vos »

Ik heb mijn kasten voor 135 per stuk, zoek op marktplaats naar bijenkast Hede ;)
Jeroenla
Contacteer:

Bericht door Jeroenla »

Alex Mönch schreef:Een spaarkast 300 euro ?

kijk ff hier

Dat scheelt een slok op een borrel (al is het natuurlijk wel een heel andere houtsoort). Is dit inclusief ramen e.d. ook nog? Los daarvan; zijn er zaken in mijn rijtje die ontbreken?
-----
new-bee
Samuel Murray
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Contacteer:

Bericht door Samuel Murray »

Alex Mönch schreef:Een spaarkast 300 euro?
Een kwestie van afronding... Jeroenla rondt 270 euro op naar 300, en de vergelijkbare kast uit jouw link is 250 euro.
Matts Vos schreef:Ik heb mijn kasten voor 135 per stuk, zoek op marktplaats naar bijenkast Hede.
Jeroenla heeft het over een Red Cedar kast, nie een multiplex kast. Er is niets fout met triplex/multiplex, maar Jeroenla heeft kennelijk een voorkeur voor de duurste mogelijke kast. Er is natuurlijk ook piepschuimkasten.
Samuel Murray
Contacteer:

Jeroenla schreef:Is dit inclusief ramen e.d. ook nog?
Nee, de ramen zijn niet in de prijs ingesloten. Vaak de afstandsstrips ook niet (gewoon ff checken met de betrokken shop).
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Ook bij het honingmagazijn zijn de kasten een stuk goedkoper! De kasten zijn normaal gesproken zonder raampjes. Voor een spaarkast heb je geen 25 maar 30 raampjes nodig: 2x10 voor de broedkamers en 1x10 voor de honingkamers.

Wat heb je verder nodig:
Als je zelf de raampjes gaat timmeren: draad om raampjes te bedraden, spijkertjes, oogjes, een draadspanner en een apparaatje om de oogjes in de raampjes te prikken
Een stroombron om de was in te smelten. Tip: zoek op Marktplaats een trafo van een modelspoorbaan, werkt perfect en maakt de draad door de beperkte stroom niet te heet.
Een raampjeslichter
Rookwaar (kruiden, vermold berkenhout (gratis in het bos))

Gewalst of gegoten is wat je zelf fijn vindt, gegoten buigt minder snel, maar brokkelt wel. Gewalst is daardoor makkelijker te snijden.

Volkjes zijn het en der wel te krijgen, ik heb er zelf waarschijnlijk ook nog wel 1 over.
Samuel Murray
Contacteer:

Jeroenla schreef:Spaarkasten, € 300 pst (nieuw, bijenhuis.nl webshop) art. 101001.
Het is mogelijk om een spaarkast zeer goedkoop te krijgen, hoor:
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =7&t=28187
... maar dan zal je waarschijnlijk over 2 jaar opniew moet bijkopen.
Jeroenla
Contacteer:

Bericht door Jeroenla »

Dan koop ik liever een iets duurdere waar ik een paar decennia mee vooruit kan :)

Nog een domme vraag misschien, maar.... als ik een volk van iemand over kan nemen, maar geen aanhangwagen heb, wat is dan de beste manier om de hele boel te vervoeren? Ik merk steeds meer dat ik toch dingen vergeten ben...
-----
new-bee
Matts Vos
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Matts Vos »

In de auto kan best, wel zorgen dat je de kast reiswaardig hebt afgesloten en gezekerd :) anders moet je met imker pak achter het stuur gaan zitten :mrgreen:
Plaats reactie