Buckfast wel of niet zwermen????

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
akkerhommel
Contacteer:

Buckfast wel of niet zwermen????

Bericht door akkerhommel »

Dag,ik heb 3 volken Buckfast, nu is mijn vraag zwermen deze nu wel of niet???? Daar ik lees dat ze traag zwermen, in de lectuur. Moet ik er dan van uit gaan dat ze eigenlijk niet zwermen.
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Buckfast wel of niet zwermen????

Bericht door Eddy Geurtsen »

Als je een Buckfast volk te weinig ruimte geeft, zowel in broedruimte als in honingkamer, dan gaat het echt wel zwermen. Daarentegen; als je het volk genoeg ruimte biedt, is dat nog geen garantie dat het volk niet gaat zwermen. Zwermtraag, de naam zegt het al....
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door Primus »

Zelfde is van toepassing op Carnica bijen, en volgens mij op alle bijenrassen.
akkerhommel
Contacteer:

Bericht door akkerhommel »

Dus als je ze maar genoeg ruimte geeft zullen ze waarschijnlijk niet gaan zwermen, maar wat is genoeg ruimte, 2 broedkamers en 2 honingkamers?
Zit hier een limiet aan? Of kan het volk onbeperkt groeien. B.v. als je 5 broedkamers zou stapelen, krijg je dan een megavolk? Of zit er toch een ingebouwde grens aan?
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Eddy Geurtsen »

Akkerhommel schreef:
"Dus als je ze maar genoeg ruimte geeft zullen ze dus niet gaan zwermen, maar wat is genoeg ruimte, 2 broedkamers en 2 honingkamers?"

Ik heb geschreven dat, als je ze genoeg ruimte geeft, je nog geen garantie hebt dat ze niet gaan zwermen. Trouwens, het begrip "ruimte" is betrekkelijk. Je kunt wel een hele toren gaan bouwen, maar dat zullen de Buckfast bijen niet als "ruimte" beschouwen.
Ruimte moet afgestemd zijn op de toestand van het volk. Als de moer volop aan de leg is, dan moet er in het broednest voldoende ruimte zijn voor haar eitjes. Als er volop dracht is, dan moet er voldoende ruimte zijn om die nectar op te slaan. Maar als je te veel broedruimte aanbiedt, dan zal daar nectar worden opgeslagen. Als je te veel ruimte aanbiedt in de honingkamer, dan is het maar de vraag of die ruimte wel wordt volgedragen met nectar.
Probeer je in "de gedachten" van het volk in te leven, imkeren is geen exacte wetenschap, maar veel meer een gevoel.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Wat een prachtig geformuleerde zin met een hoog waarheidsgehalte heeft jouw laatste zin, Eddy.

Ik lijst ze in en hang ze in de gang, zodat ik ze elke dag onder ogen kom en er naar handel en denk.

Momenteel heb ik 2 'wolkenkrabbers' bij huis staan omdat ze te hoog en te zwaar waren om ze
naar de boer z'n Koolzaad te vervoeren. Gelukkig maar, want ze werken op topsnelheid. Het is een genot
om te zien hoe ze zich vóór de vliegspleet over de volle breedte verdringen. Ik heb de spleet verhoogd tot 2 cm
zodat de kastverlaters de bovenzijde van de spleet benutten . De arriverende volbeladen melliferrygirls gaan zó
ongehinderd hun lading lossen.
Naast me staat de laatste honingkamer klaar waar nog kunstraat ingesmolten moet worden. Die moet er vandaag op.
Voor het tweede volk zal dat een broedkamerformaat moeten worden. Ik moet jouw advies nog eens goed bestuderen
of ik die maar bovenop zet of er onder. Helaas zal het laatste niet lukken zonder hulp of zonder me hernieuwde breuken
te tillen,. Nogmaals iedereen Zalig Pasen gewenst. Zjef
Plaats reactie