varroabesmetting meten in darrenbroed

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Dar-Bert
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

varroabesmetting meten in darrenbroed

Bericht door Dar-Bert »

Hallo allen,
vandaag bij het maken van een verzamelbroedaflegger heb ik een klein monster darrenbroed onderzocht op varroabesmetting.
Het meeste laat ik zitten maar darrenbroed uit "wildraat" en uit scheef uitgebouwde natuurbouwraampjes wel verwijderd en een deel ervan heb ik opengepulkt op zoek naar varroa. Dat viel me toch tegen, hoewel de drie volkjes het tot nu toe goed doen. Zo ongeveer 1 op de vijf a 1 op de tien darrenlarven had een varroapassagier bij zich. BIj sommigen had de varroa zich al duidelijk voortgeplant en kwamen er meerdere mijtjes uitlopen. Een nogal verontrustend gezicht.

Mijn vraag: is dit een mate van besmetting die nu maatregelen nodig heeft of kan ik rustig wachten tot juli met bijv. mierenzuur? Darrenraat in grote hoeveelheden verwijderen doe ik liever niet - liever organische zuren na de voorjaarshoningoogst volgende week. Wat is jullie ervaring?

Groet, Bert
Dar-Bert
Contacteer:

Re: varroabesmetting meten in darrenbroed

Bericht door Dar-Bert »

Samengevat: is een varroabesmetting van 1 op 10 darrencellen zo ernstig dat er snel actie nodig is?
Dank alvast!
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

In die broedaflegger moet toch eerst een moer gemaakt - geboren worden?
Zou pas bestrijden als de nieuwe moer erin loopt. Dit doe je ook bij hoofdvolken waarvan je een kunstzwerm hebt gemaakt.
!Hans.
Dar-Bert
Contacteer:

Bericht door Dar-Bert »

Dank je wel Hans! Ik bedoelde eigenlijk in een hoofdvolk, maar inderdaad, in die broedaflegger is bestrijding evengoed nodig. Eigenlijk probeer ik bestrijding te beperken tot juli/augustus voordat de winterbijen geboren worden. Maar misschien is dat in dit geval te weinig ...
Plaats reactie