Zwermneiging onderdrukken
Moderator: Hans van der Post.
- sailor1957
- Imker sinds: 1981
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Zwermneiging onderdrukken
Misschien niet zo'n esthetisch onderwerp, maar toch ben ik benieuwd naar het volgende.
Als je in het voorjaar na de fruitbloei de moer naar het hemelse rijk zend, kan je dan daarmee de zwermneiging onderdrukken.
Er is dan een onderbreking in de legperiode en ik zou mij kunnen voorstellen dat de zwermneiging daarmee verdwijnt.
Uiteraard wel als je er voor zorgt dat er geen nazwermen ontstaan.
Jos
Als je in het voorjaar na de fruitbloei de moer naar het hemelse rijk zend, kan je dan daarmee de zwermneiging onderdrukken.
Er is dan een onderbreking in de legperiode en ik zou mij kunnen voorstellen dat de zwermneiging daarmee verdwijnt.
Uiteraard wel als je er voor zorgt dat er geen nazwermen ontstaan.
Jos
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Re: Zwermneiging onderdrukken
Als je doel is om de zwermneiging wat langer uit te stellen, waarom dan niet gewoon wat ramen broed afnemen en in een verzamelbroefaflegger doen? Anders is het wel erg zonde om je productievolk op deze manier terug te zetten.
- sailor1957
- Contacteer:
Ik denk dat ik de vraag niet goed heb gesteld.Ewout schreef:Als je doel is om de zwermneiging wat langer uit te stellen, waarom dan niet gewoon wat ramen broed afnemen en in een verzamelbroefaflegger doen? Anders is het wel erg zonde om je productievolk op deze manier terug te zetten.
Stel, ik wil niet uitbreiden met het aantal bijenvolken maar wel de zwermneiging onderdrukken.
Ik kan dan een veger maken maar dan heb ik er feitelijk weer een volk bij.
Als ik op het moment dat ik een veger zou maken, de moer zou doden, gaat het volk redcellen opbouwen.
Redelijkerwijs mag je dan verwachten dat er na ca. 5 weken weer een jonge moer aan de leg is.
Is dit voldoende om de zwermneiging van het volk geheel te onderdrukken of zal deze na een bepaalde periode weer oplaaien?
Per slot van rekening is al het broed uitgelopen na 5 weken en heeft de jonge moer voldoende ruimte om aan het werk te gaan.
Natuurlijk verzwakt het volk in deze periode maar dat zou ook het geval zijn als ik een veger maak.
Jos
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
allereerst is het van belang hoe zwermlustig je volk is.dat is ervaring van de voorgaande jaren.
daarbij probeer ik zo min mogelijk in te grijpen in volken. Zwermen hoort er ook een beetje bij.
Wij hebben nu 10 grote volken die mogelijk allemaal gaan zwermen deze of volgende week.
Dat gaat veel tijd kosten om zwermen te spotten en te vangen. Dat is een keuze die wij (vader en 2 zoons)
gemaakt hebben. Dat kan ons ook zwermen "kosten". Ons idee is de volken ook wat te laten gaan zoals de natuur is.
Dat zijn persoonlijke keuzes... Ingrijpen geeft zowiezo onrust een stress.
Een koningin eruit halen garandeert niets. Je stelt alles wat uit en onderbreekt wel de enorme leg capaciteit van deze periode.
Hoeveel controle wil je hebben? En waar heb je dit voor nodig ?
succes
Jan
daarbij probeer ik zo min mogelijk in te grijpen in volken. Zwermen hoort er ook een beetje bij.
Wij hebben nu 10 grote volken die mogelijk allemaal gaan zwermen deze of volgende week.
Dat gaat veel tijd kosten om zwermen te spotten en te vangen. Dat is een keuze die wij (vader en 2 zoons)
gemaakt hebben. Dat kan ons ook zwermen "kosten". Ons idee is de volken ook wat te laten gaan zoals de natuur is.
Dat zijn persoonlijke keuzes... Ingrijpen geeft zowiezo onrust een stress.
Een koningin eruit halen garandeert niets. Je stelt alles wat uit en onderbreekt wel de enorme leg capaciteit van deze periode.
Hoeveel controle wil je hebben? En waar heb je dit voor nodig ?
succes
Jan
- Ewout
- Contacteer:
Misschien is de tussenaflegger een alternatief wat aan jouw wensen voldoet.
Ik zou het niet doen want:
Ik zou het niet doen want:
- Je vervangt bij deze methode altijd de moeren op het moment dat ze op hun top zijn, en ze gaan nooit langer dan een jaar mee
- Haaldrift zal sterk verminderd zijn in de moerloze periode (het gaat dus niet alleen om aantal bijen)
- Met het afnemen van broed (desnoods geef je het aan de kippen) kun je veel gecontroleerder de zwermdrift onderdrukken/uitstellen
- Als je na het fruit de moer naar de eeuwige drachtvelden brengt, heb je kans dat je nog voor de linde alsnog een aflegger moet maken.
- sailor1957
- Contacteer:
Jan,
Mijn vraag is zuiver hypothetisch.
Ik heb er geen doel mee maar vraag mij wel een aantal dingen af.
Ik laat mijn volken bijvoorbeeld niet zwermen omdat dat overlast geeft voor de omgeving.
Ik ben blij dat mijn omgeving het goed vindt dat ik bijen hou en dat wil ik zo houden (ook dat is een persoonlijke keuze en ik zou het ook anders willen zien).
De hypothese die ik stel is: Als ik de moer naar de hemelen breng op het moment dat ik normaliter een kunstzwerm zou nemen, geeft dit dan aan het achtergebleven volk dezelfde impuls als ware het een kunstzwerm.
Jos
Mijn vraag is zuiver hypothetisch.
Ik heb er geen doel mee maar vraag mij wel een aantal dingen af.
Ik laat mijn volken bijvoorbeeld niet zwermen omdat dat overlast geeft voor de omgeving.
Ik ben blij dat mijn omgeving het goed vindt dat ik bijen hou en dat wil ik zo houden (ook dat is een persoonlijke keuze en ik zou het ook anders willen zien).
De hypothese die ik stel is: Als ik de moer naar de hemelen breng op het moment dat ik normaliter een kunstzwerm zou nemen, geeft dit dan aan het achtergebleven volk dezelfde impuls als ware het een kunstzwerm.
Jos
- sailor1957
- Contacteer:
Hoi Ewout,Ewout schreef:Misschien is de tussenaflegger een alternatief wat aan jouw wensen voldoet.
Ik zou het niet doen want:Maar dat zijn mijn persoonlijke overwegingen...
- Je vervangt bij deze methode altijd de moeren op het moment dat ze op hun top zijn, en ze gaan nooit langer dan een jaar mee
- Haaldrift zal sterk verminderd zijn in de moerloze periode (het gaat dus niet alleen om aantal bijen)
- Met het afnemen van broed (desnoods geef je het aan de kippen) kun je veel gecontroleerder de zwermdrift onderdrukken/uitstellen
- Als je na het fruit de moer naar de eeuwige drachtvelden brengt, heb je kans dat je nog voor de linde alsnog een aflegger moet maken.
Voor wat betreft je eerste zin"ze gaan nooit langer dan een jaar mee", wat bedoel je daar precies mee want dat snap ik niet zo goed.
Voor wat betreft het tweede punt, dat is toch ook zo als je een kunstzwerm neemt?
Het derde punt vind ik wat tegenstrijdig met het eerste put. Je wil dat de moer op haar hoogtepunt doorgaat en toch neem je broed af, desnoods voor de kippen (die ik niet heb maar dat terzijde)
Het vierde punt: Jij denkt dat er alsnog een zwerm gaat afkomen voordat de linde bloeit. Verklaar dit eens voor mij als je wilt?
Jos
- Ewout
- Contacteer:
1) Als je ieder jaar de moer na het fruit om zeep helpt, en niet aan volksvermeerdering doet, wordt ze dus nooit ouder dan een jaar 
2) Toch niet, want dan is je productievolk dus niet moerloos! Je neemt enkel wat ramen af, maar de moer kan in weelde voor nageslacht blijven zorgen.
3) Als je de moer dood maakt loop je 4 weken broed mis, terwijl je met het wegnemen van 3 ramen broed de zwermstemming al aardig kunt onderdrukken. Je kunt dit dan uit meerdere volken bij elkaar hangen (ik weet niet hoeveel volken je hebt).
4) Je zit nog vol in het seizoen, dus tijd genoeg voor het volk om te groeien. Maar het hangt af van je dracht (zit er bij jou een gat tussen voorjaar en zomer/linde?), en ook van het bijenras uiteraard.

2) Toch niet, want dan is je productievolk dus niet moerloos! Je neemt enkel wat ramen af, maar de moer kan in weelde voor nageslacht blijven zorgen.
3) Als je de moer dood maakt loop je 4 weken broed mis, terwijl je met het wegnemen van 3 ramen broed de zwermstemming al aardig kunt onderdrukken. Je kunt dit dan uit meerdere volken bij elkaar hangen (ik weet niet hoeveel volken je hebt).
4) Je zit nog vol in het seizoen, dus tijd genoeg voor het volk om te groeien. Maar het hangt af van je dracht (zit er bij jou een gat tussen voorjaar en zomer/linde?), en ook van het bijenras uiteraard.
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Jos
Het wegnemen/doden van de koningin heeft het zelfde effect als een veger maken. Broed wegnemen nu onderdrukt even de zwermneiging, maar je haalt de haalbijen voor de linde weg. Door nu de koningin eruit te halen zit je twee weken zonder koningin, maar mijn ervaring is dat het halen normaal door gaat.
De jonge moeren van dit jaar zullen mits ze voldoende ruimte hebben dit jaar niet zwermen.
ad staals
Het wegnemen/doden van de koningin heeft het zelfde effect als een veger maken. Broed wegnemen nu onderdrukt even de zwermneiging, maar je haalt de haalbijen voor de linde weg. Door nu de koningin eruit te halen zit je twee weken zonder koningin, maar mijn ervaring is dat het halen normaal door gaat.
De jonge moeren van dit jaar zullen mits ze voldoende ruimte hebben dit jaar niet zwermen.
ad staals
- Ewout
- Contacteer:
Ad mijn eigen ervaring is toch anders, maar zoals ik zei: dracht en ras hebben daar ongetwijfeld invloed op. Voeg daar maar bedrijfsmethode aan toe om het compleet te maken (het doden van een koningin kan daar 1 van zijn natuurlijk).A.A. Staals schreef:Jos
ad staals
Ik begrijp nog niet hoe het broed wegnemen de haalbijen voor de linde wegneemt en het doden van een moer niet. Bij mij duurt het minstens 3 weken (13+6+? dagen), eerder 4 weken voordat ze weer een beetje aan de leg is vanaf het moment van doden - in het geval van redcelmoeren. Als je een geteelde moer kunt kopen zo vroeg is het anders natuurlijk. Maar tegen die tijd is het werksterbroed van de oude moer aan de 'tweede ronde' begonnen en dan moet de nieuwe moer nog op gang komen. Theoretisch zit er dus 3 weken verschil in de beschikbaarheid van haalbijen, waarbij de haalbijen van de nieuwe moer er later zijn dan de oude moer. Maar dat is in beide gevallen nog ver voor de linde (eind juni).
Dat een jonge moer niet zwermt geldt vaak maar niet altijd, maar in vergelijking met het wegnemen van broed (een tijdelijke maatregel) geeft het inderdaad veel meer zekerheid.