Uitgesneden gesloten darrenbroed

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

johan
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Uitgesneden gesloten darrenbroed

Bericht door johan »

Ik heb dit weekend ook darrenraat uitgesneden en geen enkele varroa gevonden.
Ik weet echter wel beter: ook vorig jaar vond ik in het voorjaar geen enkele varroa in het gesloten darrenbroed, maar in augustus zag ik ze zo zitten op de bijen..
hansjochem

Bericht door hansjochem »

Bee tree, klinkt als een slim plan. Is de WUR of andere onderzoeksinstelling daar mee bezig?

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Using Tapatalk
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

johan schreef:Ik heb dit weekend ook darrenraat uitgesneden en geen enkele varroa gevonden.
Ik weet echter wel beter: ook vorig jaar vond ik in het voorjaar geen enkele varroa in het gesloten darrenbroed, maar in augustus zag ik ze zo zitten op de bijen..
Johan, daarom heb ik eind juli aanbevolen om ze darreraat te laten maken . Probleem is, dat de bouwdrift dan niet meer zo
sterk is. Met het bouwraam tegen een wand aan zullen ze weinig doen. Hang het tegen het broednest aan. Of hang een raampje
waarin plakken darreraat zit, die al eens 'gekopt' en uitgeklopt is, er tegen aan. Wel goed voeren meteen na de honingoogst.
Jochem, zoek als een speurbij naar ideeën om bijen en bijenbroed te vaccineren. Ik doe ook m'n best. :be3: :be3: :be3:
P.S. Het weertje is momenteel goed voor de boeren, maar niet voor jonge koninginnen die bevrucht moeten worden.
Gelukkig hebben ze voor de volgende week warmer en droger weer berekend. De bruidsvlucht, met of zonder 'n Varroa
op haar rug (!) en 'n bengel hangend aan haar abdomen, kan nog NET op tijd plaatsvinden bij het begin van 'ol mai" dus 14 mei,
de datum waarop volgens de Juliaanse kalender de eerste mei begon, dus de aanvang van zomers weer. Vóór half mei
is de kans op koel en nat weer zoals momenteel, groot. De boerenspreuk is: Mei koel en nat, vult schuur en vat.
Het lijkt óók op te gaan voor bijenboertjes. Het wordt een goed Lindenhoningjaar als het tot half mei het huidige wisselvallige
weer blijft. Hier op de 53ste breedtegraad bloeit de vroegste Linde normaal rond half juni. Dit jaar kan het eind mei worden.
De bloemknopjes zijn momenteel 2 mm ronde kogeltjes. Sorry voor de uitweiding; misschien moet|kan ik het elders plaatsen. Zj.
hansjochem

Bericht door hansjochem »

Bee tree, bedankt voor dat met die Linde. Ik heb dus minder tijd dan ik dacht...

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Using Tapatalk
FrancA
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door FrancA »

bee-tree schreef:Ergens staat in ons forum het idee om GEDODE VERMALEN Varroa's na de laatste honingoogst, eind juli, aan een portie wintervoer
toe te voegen. De winterbijen die in augustus en september ontstaan, komen dan in contact met de eventueel aanwezige
CCD virussen en Vleugelmisvormingvirussen in het geval dat de Varroa's er mee besmet zijn.
De bijenlarven zouden LICHT besmet worden en antistoffen maken ZONDER ZIEK te worden.
:idea: :idea: :idea:
Is geen goed idee.
Je weet namelijk niet zeker of de gedode vermalen Varroa's verzwakte vormen van ziektekiemen bevatten.
Ze kunnen nl. ook krachtige sporen van ziektekiemen bevatten en dan ben je aan de beurt.
Verzwakte ziektekiemen worden speciaal gekweekt in laboratoria.
Dat gaat je met een koffiemolentje echt niet lukken.
Dit is echt veel te simpel gedacht en heeft weinig te maken met vaccinatie.
Beter niet doen dus.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Hallo FrancA, je hebt goed gelezen, maar het had nog beter gekund, dat lezen bedoel ik.
Op het einde van mijn conceptidee staat dat het darrenbroed eerst diepgevroren moet zijn in de HOOP
dat de DNA en|of RNA structuur en de eiwitstructuur van de 'mantel' kapot gaat. De mantel zit om De-oxy Ribo Nucleic Acid
en Ribo Nucleic Acid heen; DNA en RNA, ofwel de nucleïnezuren, zijn verpakt in 'n eiwitlaagje. Met brokstukjes kun je
vaccineren simpelweg gezegd.

Hoe diep en hoe lang diepgevroren moet worden, laat ik de gerespecteerde wetenschappers uitzoeken.
Misschien kunnen ze ons een middeltje aan de hand doen om de de virussen niet infectueus te maken, dus
NIET ZIEKTEVERWEKKEND, in het geval dat de diepvriestechniek ze niet dusdanig stuk kan krijgen. dat de brokstukjes
de bijen niet ziek maken, maar wel het immuunsysteem prikkelen. Dat afweersysteem 'denkt' dat de brokstukjes
dood en verderfzaaiende zaaiende hele virussen zijn. Brokstukjes van virussen kunnen zich niet door levende cellen
laten vermenigvuldigen op kosten van de celinhoud. Die gaat dus niet dood. De 'gefopte' afweercellen gaan
afweerstoffen ofwel anti-stoffen maken, zodat 'n echte aanval met ziekteverwekkende virussen een halt wordt
toegeroepen. Vaccineren gebeurt dus met , fysisch-chemisch 'ontwrichte' of 'verbrokkelde' virussen ( en bacteriën)

Ik verwacht dat we binnen afzienbare tijd de bijen kunnen besproeien met 'n vaccinerende vloeistof tegen virusziekten.
De uitvinder verdient de Nobelprijs want de wereldvoedselproductie en dus de bijen zijn belangrijk voor de vrede. Zj.
FrancA
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door FrancA »

bee-tree schreef:Ik verwacht dat we binnen afzienbare tijd de bijen kunnen besproeien met 'n vaccinerende vloeistof tegen virusziekten.
De uitvinder verdient de Nobelprijs want de wereldvoedselproductie en dus de bijen zijn belangrijk voor de vrede. Zj.
Zo'n Nobelprijs is best wel een aardig bedrag en het genoemde doel van de bijenvaccinatie is ook prachtig.
Zelf zie ik echter meer in genetische selectie van bijeneigenschappen om bijen slimmer en sterker te maken.

Of nano-robotbijen die Varroamijten in bijenkasten opruimen, maar dat is weer een heel andere benadering.. :D
Plaats reactie