Schade aan broed door afslaan raampjes
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2005
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Schade aan broed door afslaan raampjes
Ik breek wel eens doppen bij een volk om het zwermen uit te stellen. Wanneer ik dit doe sla ik alle raampjes af om zo geen doppen over het hoofd te zien.
Nu vraag ik mij af of het broed en daarmee bedoel ik alle stadia hiervan, schade ondervind.
Nu vraag ik mij af of het broed en daarmee bedoel ik alle stadia hiervan, schade ondervind.
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Re: Schade aan broed door afslaan raampjes
geen schade!
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
-
- Imker sinds: 2013
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Enkel schade voor gesloten doppen, maar aangezien je die juist kwijt wil: geen probleem
-
- Imker sinds: 2005
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Bedankt voor de snelle reacties!
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Om schade te beperken zou ik de raampjes niet afslaan maar afschudden. Veel vriendelijker (minder kans op schade) en niet alle bijen hoeven er tenslotte af te zijn om te kunnen beoordelen of er ergens een dop is - daarvoor wil je vooral de massa een beetje weg.
- Matts Vos
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Even hard op het raam blazen en alle bijen zijn eraf
ze zitten dan vaak wel op jouzelf 

Hallo Pieter,pieter1 schreef:Wanneer ik dit doe sla ik alle raampjes af om zo geen doppen
Vind het maar een vreemde manier van doppencontrole. Dus jij slaat je hele kast af om maar geen doppen te missen ? Heb er ook nog nooit van gehoord. Zit er ook een gedachte achter ?
semar schreef:geen schade!
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Hallo Semar/Johan,johan schreef:Enkel schade voor gesloten doppen, maar aangezien je die juist kwijt wil: geen probleem
Jullie zeggen dat afslaan van brias geen schade oplevert. Kunnen jullie onderbouwen waarop jullie mening gebaseerd is ? Ben benieuwd...
Mvg,
Flevobij
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Mag ik ook meedoen?Flevobij schreef:
Hallo Pieter,
Vind het maar een vreemde manier van doppencontrole. Dus jij slaat je hele kast af om maar geen doppen te missen ? Heb er ook nog nooit van gehoord. Zit er ook een gedachte achter ?
Jullie zeggen dat afslaan van brias geen schade oplevert. Kunnen jullie onderbouwen waarop jullie mening gebaseerd is ? Ben benieuwd...
Mvg, Flevobij

!Hans.
Vooruit Hans, je mag meedoen.Mag ik ook meedoen?
Dat je niets ziet betekent niet dat er niets gebeurd is.Als je gewoon kijkt naar het open broed nadat je de bijen er "afgeslagen" hebt zie je dat er niets met het brias is gebeurd.
Dat afslaan van raten om bij het doppen breken geen dop te missen is al zo oud.
Oud is niet altijd goed. Ik heb het op de cursus nooit geleerd, collega imkers doen het geen van allen. Alleen het eerste raam dat je uit de kast haalt waar bijen op zitten, die veeg ik er af met een (zwanen)veer.
Dit is tegenstrijdig. Dus een dop met koningin wordt wel beschadigd door schudden, maar brias niet ?Alleen doe je dit uiteraard niet bij ramen waar je doppen wilt houden om een afleggen van te maken.
Ik ben van mening dat je altijd voorzichtig met je broedramen moet zijn. En ook met de bijen zelf, dit afslaan zorgt toch ook voor onrust in je volk ? Zelf sla ik geen ramen af, ook met veel bijen op de ramen kan ik in 90% zien of er wel of geen doppen zitten. Op plekken waar ik niet kan zien of er wel of geen dop zit blaas ik zacht, bijen lopen dan heel snel weg.
Mvg,
Flevobij
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Citaat flevobij: Oud is niet altijd goed. Ik heb het op de cursus nooit geleerd, collega imkers doen het geen van allen. Alleen het eerste raam dat je uit de kast haalt waar bijen op zitten, die veeg ik er af met een (zwanen)veer.
Wie is jou cursusleraar?
Wie is jou cursusleraar?

!Hans.