vorig jaar ben ik begonnen met bijen houden. Vorig jaar ben ik rustig begonnen en ben ik een keer gestoken in mijn hand. Een lichte zwelling op de rug van mijn hand, die met een dag of 2 weer weg was.
Nu ben ik de afgelopen weken weer een paar keer gestoken, en de zwellingen lijken steeds heftiger te worden. Ik gebruik dikke handschoenen en een imkerhemd met kap, maar op de een of andere manier weten ze me toch nog te pakken te krijgen.
Zo werd ik een week of 3 door mijn spijkerbroek heen gestoken in mijn bovenbeen. 24 uur later was mijn hele bovenbeen rood en opgezwollen. 48 uur later liep ik zo mank dat mijn collega's zich afvroegen wat ik in vredesnaam had gedaan en de zwelling en roodheid heeft zeker 5-6 dagen geduurd.
Afgelopen zondag ben ik weer gestoken, ditmaal door mijn sok heen, in mijn enkel. We zijn nu iets meer dan een dag verder en ik kan wederom niet lopen. Tenen bewegen gaat niet, een schoen kan ik niet aantrekken en ik strompel door de kamer heen als een 90 jarige (no offense overigens). De jeuk is wel te doen, maar ik kan gewoon niet normaal lopen, wat erg vervelend is.
Opvallend is dat alle steken van hetzelfde volk komen. Dit volk is een zwerm dat ik vorig jaar samen met mijn leraar heb geschept. Ze doen het goed, maar zijn erg agressief en vliegen bij het minste of geringste op mijn kap af. En steken van dit volk zijn heel erg vervelend, dus vraag ik me af of het mogelijk is dat het gif van de ene soort heftiger is dan het gif van een andere bijensoort?
Op deze manier is de lol er wel een beetje af, als ik bij elke steek een paar dagen uit de running ben. Het is nog niet zover dat ik er mee wil stoppen, maar er moet echt wel wat veranderen. Ik zit eraan te denken over te stappen op Buckfast, want daar lees ik over dat ze een stuk zachtaardiger zijn.
Tips en trucs om het imkeren weer leuk te maken zijn van harte welkom