Lol,gaan jullie modern worden ?
FrancA,vergis je niet hoe snel het kan gaan met een zware dracht....een sterk volk een honingkamertje geven is erg weinig!
Overwinteren op honing is bij linde honing geen enkel probleem.
Heb het wel eens gedaan....het is alleen een dure hobby

suiker is veel goedkoper en net zo goed.
Nou komt mijn relaas over de net uitgevoerde inspectie van de spaarkast.
Het begon al spannend
Was toch wel erg benieuwd hoeveel ze gehaald hadden....dat het veel zou zijn vermoede ik al,maar zoveel....Ik kukelde zowat achterover met de bovenste broedkamer en daarop 2 honingkamers toen ik deze eraf aan het tillen was.(vergiste me een beetje in het gewicht

)
Ze hebben vanaf de laatste inspectie(afgelopen vrijdag) enorm gehaald.
Eerst de bovenste 3 bakken op het omgekeerde dak gezet en eerst maar eens het rooster eraf halen om de bak eronder te inspecteren.
4 ramen met broed en voor de rest bijna alle ramen vol met vers gehaalde nectar.
Deze bak er ook maar ff af halen.
Weer een bak met enorm veel nectar,maar ook ramen met eitjes en larven.
Wat nu ? Bak met kunstraat erbij ?
Ja,alle bakken vol met bijen en niet al te veel legruimte voor de koningin in broedkamer 2.
Denken denken denken...waar zal ik de bak met kunstraat zetten?
Ok,broedkamer 3 verhuist naar boven het rooster met de 4 ramen broed eruit en kunstraat er voor in de plaats.
De nieuwe broedkamer 3 met kunstraat krijgt op de plaatsen waar de ramen met kunstrraat zaten voor broedkamer 4 ,de ramen met broed uit de voormalige broedkamer 3.(om en om gehangen)
Ze kunnen weer volop bouwen en als het meezit kan de koningin deze bak gaan beleggen.
Mocht de dracht zo extreem goed blijven,dan zal deze ook wel weer snel volledig uitgebouwd worden.
Mijn enige zorg is,waar laat de koningin haar eitjes als het zo door blijft gaan met de inkomende nectar ?
Hoop dat ze nog wat legruimte heeft in de onderste broedkamer.....deze niet bekeken.
Onder het rooster 3 broedkamers,boven het rooster voor de honing 2 broedkamers en 2 honingkamers.
En zo gaan ze dan tekeer
https://www.youtube.com/watch?v=O-mtdkAKuhU