Invoeren Moer
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Invoeren Moer
Schudzwerm.
Is het mogelijk om een schudzwerm te maken in een drieramer met daarin alleen Waswafels, dus geen opgewerkte raten. Natuurlijk zal die wel direct gevoerd dienen te worden met deeg of suikeroplossing?
Ik zou dit willen proberen om een jonge moer op nieuwe raat met varaovrije op te zetten. Eigenlijk alles volledig nieuw dus!!
MVG CP
Is het mogelijk om een schudzwerm te maken in een drieramer met daarin alleen Waswafels, dus geen opgewerkte raten. Natuurlijk zal die wel direct gevoerd dienen te worden met deeg of suikeroplossing?
Ik zou dit willen proberen om een jonge moer op nieuwe raat met varaovrije op te zetten. Eigenlijk alles volledig nieuw dus!!
MVG CP
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Re: Invoeren Moer
ja hoor dat gaat,
vorige maand nog gedaan,
steeds een uitgerolde plak h/sdeeg op de toplatten,
moertjes zijn nu aan de leg
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
vorige maand nog gedaan,
steeds een uitgerolde plak h/sdeeg op de toplatten,
moertjes zijn nu aan de leg
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
- FrancA
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Soort bevruchtingskastje, maar dan groter?
Ga ik binnenkort wellicht eens proberen met een kielerkastje met meerdere verdiepingen.
Ga ik binnenkort wellicht eens proberen met een kielerkastje met meerdere verdiepingen.
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
??FrancA schreef:Soort bevruchtingskastje, maar dan groter?

https://home.kpn.nl/buckfast/ ( pedigrees)
https://home.kpn.nl/kroese.001/ (K-Teelt + KI )
https://www.youtube.com/user/buckfastimker
- FrancA
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Als het de komende tijd nog een beetje meezit wil ik dat deze zomer nog wel een keer proberen - of is het daar dan onderhand te laat voor?Kroese schreef:??FrancA schreef:Soort bevruchtingskastje, maar dan groter?
Ik blijf optimistisch!

- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
het is nooit te laat om te proberen,
vorig jaar hebben 2 volken de moeren gewisseld tussen, half september en april.
beide moeren hadden een goed broednest in het volgende voorjaar.
maar als je het laat probeert doe dit dan met een mini volkje,
als het dan mis gaat is het minder erg dan een van je grote volken.
lukt het, dan kun je daarna de moer met mini volkje verenigen.
bij mij zijn de darren tot in okt nog in de volken,
en bij mooi weer vliegen ze dan nog steeds hun rondjes.
niet alle volken gooien de mannen er in augustus uit.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
vorig jaar hebben 2 volken de moeren gewisseld tussen, half september en april.
beide moeren hadden een goed broednest in het volgende voorjaar.
maar als je het laat probeert doe dit dan met een mini volkje,
als het dan mis gaat is het minder erg dan een van je grote volken.
lukt het, dan kun je daarna de moer met mini volkje verenigen.
bij mij zijn de darren tot in okt nog in de volken,
en bij mooi weer vliegen ze dan nog steeds hun rondjes.
niet alle volken gooien de mannen er in augustus uit.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 8
- Contacteer:
Primus,
Lijkt mij slim dit te doen met een bevruchte moer. Bij voorkeur dan echter wel 1 leeg uitgebouwd raam bijvoegen, kan die moer direct beginnen te leggen. Is wel handig wat ervaring met bijen te hebben bij het maken van schudzwermen maar die heb jij wel.
Vorige week zaterdag nog 3 van deze schudzwermen gemaakt waarvan een op alleen nieuwe kunstraat, met Buckfast koninginnen van Hennie Kroeze. (indien je een koningin van een ander ras invoert dien je wel 6 weken lang het volkje op doppen (wisselcellen) te controleren!).
Een mooie gelegenheid om een zelf geteelde moer uit een bevruchtingskastje in een schone 3 ramer of 6 ramer te zetten.
Bijen schud je in een grote 30 l emmer kun je sproeien met oxaalzuuroplossing, niet te veel oxaalzuuroplossing bijsproeien, een te kleine emmer is niet handig voor het werk.
Wel voldoende bijen bij schudden. Liefst op een andere stand zetten, op eigen stand kan ook maar dan echt een overmaat (lees hele broedkamer) bijen bij schudden want er vliegt dan erg veel terug!
Raampjes uit het kastje, bijen vanuit de emmer erin, raampjes voorzichtig terug zetten niet de bijen op de bodem stuk drukken, ff tijd geven zodat ze omhoog kunnen kruipen.
Moer erbij inhangen in invoerkooitje. Deksel erop, vlieggat dicht.
Kastje moet gaasbodem hebben anders loopt het warm gedurende harmoniseren, eventueel reisraam (gaas) erop heb je nog minder risico op warmlopen. Wel donker houden. Je kunt ze af en toe ook een klein beetje water geven met de plantenspuit gedurende harmoniseren, en ook al voeren met jampot suikerwater, doet geen kwaad.
Kastje 1 dag laten harmoniseren op koele donkere plek, en op avond van de dag na het maken net na zonsondergang op de nieuwe stand liefst of stand terugplaatsen en vlieggat 1 cm open. Voeren met jampot suikerwater. Op de dag na terugplaatsen controleren of de koningin is ingelopen indien dat het geval is, daarna een dag of 10 met rust laten, maar blijven voeren daarna moet de koningin aan de leg hebben/gesloten broed hebben en het volkje dus in harmonie zijn en het inbalgevaar geweken zijn.
Zie recept hier, met mooi filmpje van Hennie Kroese http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Schudzwerm
Groet,
Freek
Lijkt mij slim dit te doen met een bevruchte moer. Bij voorkeur dan echter wel 1 leeg uitgebouwd raam bijvoegen, kan die moer direct beginnen te leggen. Is wel handig wat ervaring met bijen te hebben bij het maken van schudzwermen maar die heb jij wel.
Vorige week zaterdag nog 3 van deze schudzwermen gemaakt waarvan een op alleen nieuwe kunstraat, met Buckfast koninginnen van Hennie Kroeze. (indien je een koningin van een ander ras invoert dien je wel 6 weken lang het volkje op doppen (wisselcellen) te controleren!).
Een mooie gelegenheid om een zelf geteelde moer uit een bevruchtingskastje in een schone 3 ramer of 6 ramer te zetten.
Bijen schud je in een grote 30 l emmer kun je sproeien met oxaalzuuroplossing, niet te veel oxaalzuuroplossing bijsproeien, een te kleine emmer is niet handig voor het werk.
Wel voldoende bijen bij schudden. Liefst op een andere stand zetten, op eigen stand kan ook maar dan echt een overmaat (lees hele broedkamer) bijen bij schudden want er vliegt dan erg veel terug!
Raampjes uit het kastje, bijen vanuit de emmer erin, raampjes voorzichtig terug zetten niet de bijen op de bodem stuk drukken, ff tijd geven zodat ze omhoog kunnen kruipen.
Moer erbij inhangen in invoerkooitje. Deksel erop, vlieggat dicht.
Kastje moet gaasbodem hebben anders loopt het warm gedurende harmoniseren, eventueel reisraam (gaas) erop heb je nog minder risico op warmlopen. Wel donker houden. Je kunt ze af en toe ook een klein beetje water geven met de plantenspuit gedurende harmoniseren, en ook al voeren met jampot suikerwater, doet geen kwaad.
Kastje 1 dag laten harmoniseren op koele donkere plek, en op avond van de dag na het maken net na zonsondergang op de nieuwe stand liefst of stand terugplaatsen en vlieggat 1 cm open. Voeren met jampot suikerwater. Op de dag na terugplaatsen controleren of de koningin is ingelopen indien dat het geval is, daarna een dag of 10 met rust laten, maar blijven voeren daarna moet de koningin aan de leg hebben/gesloten broed hebben en het volkje dus in harmonie zijn en het inbalgevaar geweken zijn.
Zie recept hier, met mooi filmpje van Hennie Kroese http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Schudzwerm
Groet,
Freek
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Contacteer:
Ik geef altijd advies om het op de 2e avond in schemer donker open te zetten, zodat ze nog een nacht kunnen harmoniseren, en de volgende ochtend in alle rust kunnen gaan invliegen.Freek schreef: Freek prima uitleg, maar 1 kleine wijziging.
Kastje 1 dag laten harmoniseren op koele donkere plek, en op avond van de dag na het maken net na zonsondergang op de nieuwe stand liefst of stand terugplaatsen en vlieggat 1 cm open.
Freek
als je het "na zonsondergang" maar nog wel licht openzet, dan bruisen de bijen gedesorienteerd naar buiten.
Dus beter in bijna donker.
Groet,
Hennie....

https://home.kpn.nl/buckfast/ ( pedigrees)
https://home.kpn.nl/kroese.001/ (K-Teelt + KI )
https://www.youtube.com/user/buckfastimker
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 8
- Contacteer:
Hennie
Yep dit heb ik ook ervaren, het is nog een klein half uurtje na zonsondergang licht, vanwege dat feit mag de fiets ook nog een half uur na zonsondergang rijden zonder verlichting leerden wij op de lagere school zonder dat de veldwacht in grijpt ha ha. En voor die schudzwerm kan het inderdaad beter bijna donker zijn. Had zelf ook bij de eerste keer schudzwermen dat er naar mijn zin teveel bijen uit kwamen, gewoon te vroeg geopend. De opnieuw gemaakte schudzwerm ging stukken beter, en heb ik bij bijna donker met de zaklamp erbij geopend, dat is de manier dat geloof ik nu ook wel want dat ging veel beter. Al doende leert men.
Groet,
Freek
Yep dit heb ik ook ervaren, het is nog een klein half uurtje na zonsondergang licht, vanwege dat feit mag de fiets ook nog een half uur na zonsondergang rijden zonder verlichting leerden wij op de lagere school zonder dat de veldwacht in grijpt ha ha. En voor die schudzwerm kan het inderdaad beter bijna donker zijn. Had zelf ook bij de eerste keer schudzwermen dat er naar mijn zin teveel bijen uit kwamen, gewoon te vroeg geopend. De opnieuw gemaakte schudzwerm ging stukken beter, en heb ik bij bijna donker met de zaklamp erbij geopend, dat is de manier dat geloof ik nu ook wel want dat ging veel beter. Al doende leert men.
Groet,
Freek