Makkelijker gezegd dan gedaan als je lichaam overgevoelig reageert op bijensteken - langdurig en zeer pijnlijk opzweltainanc schreef:Advies is: behandel je volken zonder handschoenen, vooral géén leren handschoenen waar propolis, dus ook reuk, van alle kasten op blijven hangen.

Laat ik nu net zelf gestopt zijn met die latex ondingen.ainanc schreef:Wat je eventueel zou kunnen gebruiken kan, zijn de latex handschoenen. Begin daarmee, komen ook geen bijen in de knel, je voelt alles en makkelijk.
Ze gaan te gemakkelijk stuk, sluiten slecht af bij de armen en blijven overal aan haken.
Bovendien steken bijen gemakkelijker door de dunne latex.
Leren bijenhoudershandschoenen kun je goed afsluiten bij de armen, en na gebruik ook even afspoelen en/of schoonmaken met alcohol en daarna even buiten uithangen om te luchten.
Ik vind het nu erg prettig werken met leren bijenhoudershandschoenen vergeleken met latex handschoenen.
Is mooi als je dat als bijenhouder lukt, maar geen voorwaarde voor het hebben van rustige volken.ainanc schreef:Volgende keer zonder handschoenen, daarna zonder kap. NIet te veel rook.
Mijn bijenvolken zijn vrijwel altijd rustig als ik ze met een passende werkwijze en onder de juiste (weers-) omstandigheden benader.
En ik kan ook rustig en onbeschermd in een bijenwolk rondlopen zonder dat er ook maar een bij tegen mij aanvliegt.