Ik ga volgend jaar de beginnerscursus bijenhouden volgen en ik hoop dat ik dan ook snel mijn eerste volkje mag verwelkomen. Mijn eerste vraag hier is: waar ga ik die bijtjes houden? Ik kan waarschijnlijk begin volgend jaar een plek krijgen op een klein volkstuincomplex op twee kilometer afstand. Tot een paar jaar geleden hebben daar ook bijen gestaan tot die imker stopte en nu zijn ze daar bij-loos.
Liever zou ik een of twee kasten in mijn achtertuin zetten, op een mooi plekje lekker midden tussen de bloeiende planten, maar de APV stelt dan wel dat ik dan mijn schutting wat hoger moet maken. Is geen probleem, scheelt wellicht ook wat betreft vreemde katten in mijn tuin.

Ik zou ook - waarschijnlijk in combinatie met die schutting van 2 meter - de kasten in mijn schuur kunnen zetten. Zonder breekwerk zou ik een kast kunnen ophangen met een uitgang op ongeveer een meter hoog naar het noorden of een kast op de vloer kunnen zetten met een lage uitgang naar het zuidoosten. Het voordeel van de schuur lijkt mij dat de bijen prima beschermd zijn tegen extreme weersomstandigheden en vandalisme (je weet maar nooit), en dat ik in de kasten kan kijken zonder de bijen bij het vlieggat te storen. De temperatuur in de schuur is tijdens een warme zomer (met de schuurdeur en ramen open) niet heel veel warmer dan de buitentemperatuur, 's winters met alles dicht is het er al snel een graad of vijf warmer.
Wat zijn volgens jullie de voor- en nadelen van die drie opties?