Zwaluwen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Marcel74
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Zwaluwen

Bericht door Marcel74 »

Ik mag een bijenkast bij een Biologische boer plaatsen, maar ze hebben wel ongeveer 30 zwaluwennesten zitten daar. ik denk zelf dat het niet slim is maar hoe denken jullie daar over??.

Groeten,

Marcel
Groeten,

Marcel
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Zwaluwen

Bericht door Bart de Coo »

Zo'n bijennest heeft veel te veel bijen. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de zwaluwen de bijen in zulke enorme aantallen opvreten dat dat echt schade kan toebrengen. Nee, daar zou ik me nou niet zo veel zorgen om maken.

Het verbaast mij zelfs wel eens hoe wéinig de vogels zich vertonen rondom bijenkasten. Ik bedoel, je ziet best geregeld een koolmeesje een bij meepikken, maar om nou te zeggen dat de complete plaatselijke koolmezenpopulatie zich zatvreet aan de bijen, nou nee.

Nog zo'n voorbeeld: hoornaars. Die komen hier geregeld voor. Ze eten inderdaad bijen. Ik heb precies één keer gezien dat een hoornaar op een vliegplank ging zitten en een bij te grazen nam. Je zou toch zeggen dat de hoornaarnesten rondom een bijenstal flink moeten gedijen. Zo werkt de natuur kennelijk toch niet.

Ook kikkers zijn bij bijenkasten die laag op de grond staan prima in staat om iedere bij die zich op de vliegplank vertoont te verschalken. Precies één keer gezien. Je zou toch zeggen...

Groet,

Bart
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Meeuwen

Bericht door Primus »

Voor één van mijn bijenstanden ligt een grote natuurweide, die wordt slechts één maal per jaar gemaaid.
Wat ik bijna dagelijks zie is dat er tietallen Kokmeeuwen over het gras scheren en blijkbaar vangen die insecten, of het bijen zijn weet ik natuurlijk niet. Wel ondervind ik aan mijn stand geen schade die ik zou kunnen linken aan de meeuwen.
Heeft iemand zoiets al opgemerkt??
jjmvaningen
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door jjmvaningen »

Het gaat al niet zo goed met de zwaluwenpopulatie, dus een bijvoeren kan geen kwaad. Daarnaast zullen ze niet al te vaak een bij vangen. Ervaring met een steek in de bek, lijkt me geen uitdaging. Zo ook de kikkers in de vijver. Na één bij, hebben ze het bij mij althans voor gezien.
Abeille tourbiere
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica/Ligustica
Contacteer:

Bericht door Abeille tourbiere »

Bij mij zitten veel Boerenzwaluw nesten. Laatst zag ik toevallig (voor het eerst) dat een zwaluw een wegvliegende bij ving. Aan mijn volkjes merk ik er niks van, een paar bijen wegen niet op tegen het broed dat uitkomt.

Verstuurd van mijn GT-I9105P
Using Tapatalk
Marcel74
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Marcel74 »

Oke bedankt voor jullie reaktie. Als ik het zo lees hoef ik me daar dus geen zorgen over te maken.

Binnen kort is even met de boer praten.

Groeten,

Marcel
Groeten,

Marcel
Plaats reactie