Hennie,ik heb hier in mijn achtertuintje geen ruimte meer.
Er staan nu 3 Dadant kasten(2 die nu 2 honingkamers hebben en er binnenkort weer 1 bij krijgen en die Dadant toren die morgen de 6de honingkamer krijgt),1 spaarkast,1 segeberger 6 ramer en 3 miniplussen.
Heb nog ruimte voor 1 Dadant 6 ramer en een paar miniplussen....dan kan er echt niks meer bij.
Als ik volgend jaar dit weer ga doen,zal het nog veel gekker worden ben ik bang.
Dit jaar heb ik de spaarkast en de Dadanten veel laten bouwen.
Als het volgend voorjaar mooi weer is,hoef ik alleen maar uitgebouwde bakken erop te zetten.
Dan treedt geen enkele vertraging op,en zal het nog harder gaan.
De rose hive methode toepassen(doe ik alleen met de spaarkast) met uitgebouwde bakken......dan wordt het bij goed weer echt bizar veel honing oogsten.
Dit Spaarkast volk was in maart bij de eerste inspectie maar 5 simplex raampjes bijen....je kunt je wel voorstellen wat het wordt met 3 broedkamers vol met bijen,volgend voorjaar.
Het is alleen een kwestie van kleine hoeveelheden voeren in augustus(maximaal 1 kilo suiker /dag om enorm veel goede winterbijen te kweken.
Dan kan er in het voorjaar,als de dracht op gang komt elke week in principe een broedkamer bijgezet worden.(bij goed weer en volop nectar )
Mijn nieuwe Dadant die ik begin mei heb opgezet,heeft nu 2 honingkamers...beiden waren bij de start voorzien van kunstraat...voor het einde van de linde dracht komt deze ook nog makkelijk op 4 honingkamers(als het weer geen roet in het eten gooit)Dit is nog steeds geen overdreven sterk volk,maar gaat ook als een speer.
De Dadant met de pas aan de leg zijnde moer die alles onder kakte met bergen eitjes per darrecel,legt nu volop werksterbroed in de nieuw uitgebouwde honingkamers....Ze staan volop te ventileren...binnenkort,leg ik het rooster en zet ik de 3de honingkamer met kunstraat tussen de 2 honingkamers met broed....dan gaan ze weer als een gek bouwen en krijg je een onvoorstelbare haaldrift....de bak met kunstraat wordt dan snel uitgebouwd en gevuld met nectar en alle lege cellen in de andere honingkamers ook...terwijl het broed uitloopt komt er weer langzaam meer ruimte vrij en de moer heeft het rijk beneden.
Zijn deze 3 bakken behoorlijk vol,komt honingkamer 4 met kunstraat op het rooster,met de 3 gevulde er boven op...weer meer haaldrift door nieuwe bouw werkzaamheden.
Dat is zo n beetje de manier waarop ik het doe en het werkt zolang er maar volop dracht is.
Zou het weken gaan regenen stagneert het natuurlijk.