The Rose Hive Method

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Alex Mönch »

Meer bijen toevoegen zou beter zijn.....honingkamerbijen uit andere volken...het liefst van een andere stand ver weg....schudzwerm maken,besproeien met wat suikerwater en 2 uur laten staan...dan in de schemer laten inlopen.

Dan gaat het bouwen veel sneller en hebben de koninginnen ook meer legruimte!
2 broedkamer ramen met bijen zou ik zelf nooit doen,dat is echt heel erg weinig....het duurt nog minimaal 2 weken bij je,voordat de eerste jonge bijen uitlopen en er gaan er nog wel wat dood van ouderdom,of ongelukjes buiten de kast.
Als je een buckfast volk voldoende ruimte geeft om te leggen en voor de honing,zijn ze zeker erg zwermtraag.....bij te weinig ruimte gaan Buckfasten ook zwermen.
Daarom plaats ik weer een broedkamer met kunstraat......als de moer in de Spaarkast niet goed kan leggen,doordat alles vol zit,gaan ze weer doppen aanzetten.
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Freek »

Hoi Alex,

Een zo'n schudzwerm heb ik al een keer opnieuw gemaakt omdat ie finaal mislukt was (zat half raam bijen in). Die is daarna wel veel beter gelukt, zit op 3 bk ramen, maar daar had ik dan ook een hele kast bijen (20 broedkamer ramen) koningin apart gezet en de overige 19 ramen in de 30 L emmer geklopt en alle vliegbijen af laten vliegen.
Heb er eerlijk gezegd schoon genoeg van om er aan te lopen trekken en duwen.
Ik laat de moertjes nu eerst maar mooi aan de leg komen met de bijen die er in zitten, ze hebben door alle gedoe veel te lang niet kunnen leggen en dat moet nou eerst maar eens gebeuren want anders leggen ze straks nooit weer of liggen ze dood onderin.

Groet,

Freek
Kroese
Imker sinds: 1977
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Freek schreef:Hoi Alex,

Een zo'n schudzwerm heb ik al een keer opnieuw gemaakt omdat ie finaal mislukt was (zat half raam bijen in). Die is daarna wel veel beter gelukt, zit op 3 bk ramen, maar daar had ik dan ook een hele kast bijen (20 broedkamer ramen) koningin apart gezet en de overige 19 ramen in de 30 L emmer geklopt en alle vliegbijen af laten vliegen.
Heb er eerlijk gezegd schoon genoeg van om er aan te lopen trekken en duwen.
Ik laat de moertjes nu eerst maar mooi aan de leg komen met de bijen die er in zitten, ze hebben door alle gedoe veel te lang niet kunnen leggen en dat moet nou eerst maar eens gebeuren want anders leggen ze straks nooit weer of liggen ze dood onderin.

Groet,

Freek
Wel een duidelijk bewijs, dat 2/3 deel van de bijen afvliegen als je een gevuld kastjes thuis laat staan.
Beter is dan toch om bijen af te slaan in en emmer, de vliegbijen (oude) er wat uit te schudden, en dan de rest op maat in een kastjes te gooien.
De moer in een kooitje met een klein randje met suikerdeeg gelijk in een Nicot kooi met een spijker tussen de ramen hangen.
Het geheel 2 nachten afgesloten laten harmoniseren. Op de avond voor de 2e nacht in schemerdonker(niet vroeger) open op een verwijderde stand zetten.
Dus niet op de stand waar gevuld is.
Freek, het is nu inderdaad belangrijk dat de moer eerst een goed broednest gaat maken. Je kunt evt het volk later weer versterken, maar dan moet je geen varoa mee gaan geven.
Hennie..
johan
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door johan »

Hennie,

Je laat de bijen 2 nachten in de kast harmoniseren schrijf je.
Is dat absoluut noodzakelijk? en wat is het risico indien je dit niet doet (schudzwerm 's ochtends maken, verplaatsen naar de nieuwe stand en 's avond de moer invoeren met een kooitje, en bij schemerdonker de vliegopening openzetten)?
Ik neem aan dat de ingevoerde moer ook een onbevruchte moer mag zijn?
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Hennie,

Ik heb de eerste schudzwermen ook te vroeg buiten gezet (zonsondergang i.p.v. schemer, je kan 'm beter in het bijna-donker neerzetten met de zaklamp zoals ik met de laatste heb gedaan). In dat half uurtje licht van die dag boel onrust en zijn er teveel bijen afgevlogen.
Wanneer je 'm thuis plaatst en niet elders, beste gewoon een giga overmaat bijen nemen zoals ik met de laatste schudzwerm heb gedaan, gewoon een productievolk erin dus, vliegbijen uit de emmer terug laten vliegen, zorgen dat de kast heel goed kan ventileren met al die bijen erin. Heb die opnieuw gemaakte schudzwerm eens in de 6 uur een beetje water gegeven met de plantenspuit door het gaas heb ik eerste keer niet gedaan, maar vonden ze volgens mij ook niet erg :be9: . Die laatste schudzwerm is veel beter. Ik hoop straks een beetje broed van die schudzwerm over te kunnen hangen naar de minst goede van de andere 2 om zo de boel op te lossen zonder varroa over te huizen.
Ik neem aan dat eerste (extra) nacht gesloten harmoniseren in donker schuurtje is om van het volkje een eenheid te maken, m.a.w. zorgen dat bijen de oude kast "vergeten" en een nieuwe eenheid gaan vormen met de nieuwe ingehangen koningin en niet terugvliegen/afvliegen naar een andere lekkere koningin, 2e nacht harmoniseren verloopt rustiger (minder gebrom) omdat de vliegopening open is maar is wel harmoniseren omdat de bijen dan in het schemerdonker worden geplaatst.

Freek
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Alex,

Ik snap inmiddels wel wat je bedoeld.
Ik dacht dat je me de twee 2 raams schudzwermen opnieuw wilde laten aanmaken met alle onrust die dit zou geven voor de 2 BF koninginnen.
Ik begreep niet dat je me aanbeveelt bij schemer jonge bijen die met suikerwater besprenkeld zijn bij de lichte schudzwermen in te laten lopen.
Ik vind dit eerlijk gezegd een goed en slim idee.
Maar is het niet slim om alle risico's uit te sluiten, hier net even mee te wachten totdat ze stabiel zijn, m.a.w. BRIAS hebben?
Is het een goed idee die jonge bijen even met oxaal te besproeien zodat ik niet nieuwe varroa in laat lopen? (De schudzwermen hebben wel een oxaal sproei-behandeling gehad voor ik ze in de kast heb gestort).

Groet,

Freek
Alex Mönch
Contacteer:

Hoi Freek,ja ff wachten tot brias en dan schudzwerm maken en ook ff behandelen met oxaal(plantenspuitje gebruiken en wat fijne nevel over de bijen heen.(niet teveel)dan af en toe besproeien met suikerwater.Dan hebben ze allemaal een kadootje bij zich als ze naar binnen wandelen :D
Alex Mönch
Contacteer:

Zojuist de spaarkast broedkamer met kunstraat geplaatst op broedkamer 1.
De voormalige broedkamer 2 is nu nr 3.....8 ramen helemaal vol met honing en nectar 2 ramen gesloten broed...ze zijn volop aan het verzegelen.Op de nieuwe broedkamer 3 het rooster gelegd.
Alle broedkamers bijna 100% gevuld en volop aan het verzegelen...2 honingkamers daarboven bijna klaar met alle ramen verzegelen.(voorzichtige schatting nu ruim 130 kilo honing in de Spaarkast) :D Geen zwermneiging.
Broedkamer 1 zat gelukkig nog wat ruimte in...2 ramen bijna helemaal verzegeld,de andere 8 ramen brias,waarvan het grootste gedeelte gesloten broed en nog wat lege cellen.
Ook vers gehaalde nectar in deze bak tussen het broed in.
Over een week maar eens kijken hoever ze zijn met de broedkamer met kunstraat.
Mocht deze dan vol zijn met broed en nectar,of alleen nectar,dan komt hierop weer een broedkamer met kunstraat.Of er onder als hij gevuld is met alleen nectar.
En zo ziet de wolkenkrabber er dan nu uit.

Dadantkast 1 honingkamer gegeven(9 raampjes met kunstraat) op de broedkamer(rooster hierop),om meer legruimte te krijgen....in de broedkamer is niet al teveel legruimte meer,maar gelukkig hadden de bijen na de laatste inspectie ,het broednest ontdaan van vers gehaalde nectar.....er is weer volop gesloten broed.
Bovenste 4 honingkamers zijn ze druk aan het verzegelen,de 5de is voor een derde gevuld.....nog lege cellen hierin.
Broedkamer Dadant behandeld met beevital hiveclean.
Bijlagen
spaarkastnu.JPG
Laatst gewijzigd door Alex Mönch op wo 25 jun 2014, 20:55, 5 keer totaal gewijzigd.
Alex Mönch
Contacteer:

Dadant nu :D
Bijlagen
dadantnu.JPG
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Hoi Hennie, Alex,

Alex, mooi gezicht die flatgebouwen, als je dat allemaal af wilt slingeren mag je wel een electrische slinger nemen... :D
Wat voor dracht heb jij, pak jij soms veel linde honing?

Kon het vanavond met het mooie weer toch niet laten even heel voorzichtig te kijken en de koninginnen zijn alle drie aan de leg.
De laatste schudzwerm waar ik de jonge bijen 19 BK ramen bijen in gedaan had van dezelfde stand is verreweg de beste die gaat als de brandweer en heeft zowat al vier ramen uitgebouwd.
In de slechtste van de 2 kleinere schudzwermen heeft wel BRIAS en een raam broed nu maar het is maar matig verder. Koningin ziet er wel goed uit daar, de aanwezige bijtjes hebben haar wel voldoende te eten gegeven.
Gek gezicht die grote gele BF koninginnen als je grote zwarte carnica koninginnen gewend bent :D . Wat buitengewoon schitterend is om te zien is dat zo'n Buckfast koningin gewoon onverstoorbaar doorgaat met eitjes leggen ook al zit je naar dat raam bijen te kijken.
Omdat het nou toch mooi weer is vannavond wil ik maar een carnica volk exclusief koningin in de emmer doen en even wat uitschudden zodat ik een paar BK ramen bijen aan die slechtste toe kan voegen. De andere zit helaas in een 3 ramer met een rond vlieggat, ik denk dat ik daar nooit makkelijk bijen bij kan laten lopen op jouw manier, nou heeft die met 2 ramen bijen in een drie ramer ook veel minder warmte problemen dan die met 2 ramen bijen in een 6 ramer. Maar wat ik wel geleerd heb door dit een keer te doen is dat deze volkjes denk ik beter in zesramers kunnen zo heb je wat meer snelheid in groei.

Groet,

Freek
Plaats reactie