veel te veel
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
veel te veel
moet bekenen dat de bijen me na al die jaren weer voor de mal hebben gehouden.
zware drachten heb ik natuurlijk wel eerde meegemaakt,
Nu echter, mijn kweekvolk met topmoer heeft zoveel gehaald dat er werkelijk geen open broed meer inzit,
nog 2 plekje met uitlopend broed de mnoer liep er nog in rond dus direct een vlieger gemaakt,
echter we zijn nu drie dagen verder even gekeken in de aflegger, WEER geen broed de 8 ramen dadant zijn helemaal uitgebouwd en weer volgepropt met honing,
en ook de honingbak die ikerop zette zit weer vol (in 3 dagen), meer ramen kunstraat geven zou kunnen maar de oudjes bezetten maar zo'n 8 ramen, bouwen ze die nog wel uit? (het is weer een intresant jaar)
ik heb dit met meer volken dat gaat nog een probleem worden die volken weer op winter sterkte te krijgen.
van het weekend toch maar een paar bakken slingeren, de volken na de linde kaal opzetten???
ik moet er even over denken hoe ze winterklaar te krijgen als ze geen broednest meer hebben,
wat mij het meest verbaaste is dat het blijkbaar zo snel is gegaan dat de dames niet eens de tijd hadden wat zwermcellen te bouwen.
opoe loopt nu echt voor spek en bonen rond.
jongens/meisjes kijk ook even onder het moerrooster.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
zware drachten heb ik natuurlijk wel eerde meegemaakt,
Nu echter, mijn kweekvolk met topmoer heeft zoveel gehaald dat er werkelijk geen open broed meer inzit,
nog 2 plekje met uitlopend broed de mnoer liep er nog in rond dus direct een vlieger gemaakt,
echter we zijn nu drie dagen verder even gekeken in de aflegger, WEER geen broed de 8 ramen dadant zijn helemaal uitgebouwd en weer volgepropt met honing,
en ook de honingbak die ikerop zette zit weer vol (in 3 dagen), meer ramen kunstraat geven zou kunnen maar de oudjes bezetten maar zo'n 8 ramen, bouwen ze die nog wel uit? (het is weer een intresant jaar)
ik heb dit met meer volken dat gaat nog een probleem worden die volken weer op winter sterkte te krijgen.
van het weekend toch maar een paar bakken slingeren, de volken na de linde kaal opzetten???
ik moet er even over denken hoe ze winterklaar te krijgen als ze geen broednest meer hebben,
wat mij het meest verbaaste is dat het blijkbaar zo snel is gegaan dat de dames niet eens de tijd hadden wat zwermcellen te bouwen.
opoe loopt nu echt voor spek en bonen rond.
jongens/meisjes kijk ook even onder het moerrooster.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: veel te veel
Misschien ook te overdenken of het wel zo goed is dat een volk zo reageert.
Nu heb ik jaren geleden dit ook wel mee gemaakt op de koolzaadvelden in toen nieuwe Vlevopolders, dat volken thuis kwamen zonder broed met moer. Je kunt toch een bak met uitgeslingerde ramen aan die "Super" moer geven. De dracht (linde) is binnen 14 dagen voorbij.
Dan is er nog tijd genoeg voor de "winterbijen" te maken.
Nu heb ik jaren geleden dit ook wel mee gemaakt op de koolzaadvelden in toen nieuwe Vlevopolders, dat volken thuis kwamen zonder broed met moer. Je kunt toch een bak met uitgeslingerde ramen aan die "Super" moer geven. De dracht (linde) is binnen 14 dagen voorbij.
Dan is er nog tijd genoeg voor de "winterbijen" te maken.
!Hans.
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Semar
Je hebt een vlieger gemaakt: dit is moer op zelfde plaats,met een raam broed en krijgt alle vliegbijen. Had je een veger gemaakt (moer op andere plek) en aflaten vliegen had je dat probleem niet gehad en was de moer weer normaal aan de leg gegaan.
ad staals
Je hebt een vlieger gemaakt: dit is moer op zelfde plaats,met een raam broed en krijgt alle vliegbijen. Had je een veger gemaakt (moer op andere plek) en aflaten vliegen had je dat probleem niet gehad en was de moer weer normaal aan de leg gegaan.
ad staals
- semar
- Contacteer:
mischien Ad, heb dat niet gedaan omdat er alleen maar een beetje gesloten broed was ik was dus bang dat er niet genoeg bijen in de veger zouden achter blijven als er al een tijd maar weinig bijen worden geborden zijn de meeste waarschijnlijk al ingevlogen?
mareh, Het betreft niet 1 supervolk, alle volken hebben dit gedrag.
maar een paar honingbakken slingeren.
wellicht de volken helemaal opnieuw op kunstraat opzetten na de dracht?
de dracht gaat hier na de linde over op het harig wilgenoosje etc,
dus het is hier nog niet helemaal over.
nou ja weer leukvoor de toekomstige imkerfolklore
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
mareh, Het betreft niet 1 supervolk, alle volken hebben dit gedrag.
maar een paar honingbakken slingeren.
wellicht de volken helemaal opnieuw op kunstraat opzetten na de dracht?
de dracht gaat hier na de linde over op het harig wilgenoosje etc,
dus het is hier nog niet helemaal over.
nou ja weer leukvoor de toekomstige imkerfolklore

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
-
- Imker sinds: 1957
- Contacteer:
Semar
Geslingerde raten terug en er komt vanzelf weer een broednest.
Gebeurd bij mij bijna elk jaar.
ad staals
Geslingerde raten terug en er komt vanzelf weer een broednest.
Gebeurd bij mij bijna elk jaar.
ad staals
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Contacteer:
Nu is er is veel honing en zijn ze nog niet content
MVG CP

MVG CP
- semar
- Contacteer:
wie bedoel je met ze?Primus schreef:Nu is er is veel honing en zijn ze nog niet content![]()
MVG CP
de bijen zijn content (hoewel erg schagerijnig),
imker is content maar bezorgd.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Semar,
Ik denk dat we misschien iets fout doen met het toevoegen van honingzolders, dus het op de broedkamers plaatsen van honingkamers.
Wanneer je de Rose Hive methode ziet, plaatst men broedkamers op de onderste broedkamer.
Het volk loopt dan niet vast want het zal de kunstraat in die broedkamer denk ik snel uitbouwen en dan kan de koningin weer eitjes leggen.
Heb hetzelfde met een jonge koningin in een kast die gezwermd heeft, doordat er even minder broed was is die stampvol honing gesleept er staat een honingkamer bovenop maar omhoog willen ze ook niet echt. Denk dat ik die honingkamer er maar eens tussenin druk en de koningin naar onder jaag, kijken wat er dan gebeurt, dan kan ik de bovenste broedkamer straks mooi slingeren.
Freek
Ik denk dat we misschien iets fout doen met het toevoegen van honingzolders, dus het op de broedkamers plaatsen van honingkamers.
Wanneer je de Rose Hive methode ziet, plaatst men broedkamers op de onderste broedkamer.
Het volk loopt dan niet vast want het zal de kunstraat in die broedkamer denk ik snel uitbouwen en dan kan de koningin weer eitjes leggen.
Heb hetzelfde met een jonge koningin in een kast die gezwermd heeft, doordat er even minder broed was is die stampvol honing gesleept er staat een honingkamer bovenop maar omhoog willen ze ook niet echt. Denk dat ik die honingkamer er maar eens tussenin druk en de koningin naar onder jaag, kijken wat er dan gebeurt, dan kan ik de bovenste broedkamer straks mooi slingeren.
Freek
- semar
- Contacteer:
da's een experiment waar ik niet aan mee kan/zal doen.
mijn kasten hebben maar een broedbak en dat is een grote (dadant).
denk dat het dan niet gaat werken dan zou madame 4 broedkamers spaarkast moeten belegen,
om nog maar niet te spreken dat de honing moeilijk oogstbaar wordt als er opveral broed in de honing zit.
de rose methode is een voor mij nieuw overwaaisel van een ander land met andere
dracht/klimaat omstandigheden.
ik wacht rustig af of deze methode zich ook in ons klimaat kan bewijzen,
of dat de omstandigheden hier wellicht minder geschikt zijn voor deze methode
en dan mischien als mijn kasten versleten zijn, maar dan nog denk ik niet dat ik terug wil naar spaar kasten.
vriendelijke groet
Semar(Dominique)
mijn kasten hebben maar een broedbak en dat is een grote (dadant).
denk dat het dan niet gaat werken dan zou madame 4 broedkamers spaarkast moeten belegen,
om nog maar niet te spreken dat de honing moeilijk oogstbaar wordt als er opveral broed in de honing zit.
de rose methode is een voor mij nieuw overwaaisel van een ander land met andere
dracht/klimaat omstandigheden.
ik wacht rustig af of deze methode zich ook in ons klimaat kan bewijzen,
of dat de omstandigheden hier wellicht minder geschikt zijn voor deze methode
en dan mischien als mijn kasten versleten zijn, maar dan nog denk ik niet dat ik terug wil naar spaar kasten.
vriendelijke groet
Semar(Dominique)
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Hoi Semar,
Yep zou ook niet een zo grote bak er tussenin willen drukken bij mijn bijen.
Maar een simplex hk tussen 2 bk's en het rooster onder de bovenste bk bij mijn spaarkasten lijkt mij een oplossing om de koningin lekker door te laten leggen.
Op een of andere manier moet je onderin ruimte maken denk ik om je koningin eitjes voor winterbijen te laten leggen, kan ook door wat bk ramen waar alleen honing in zit leeg te slingeren denk ik.
Groet,
Freek
Yep zou ook niet een zo grote bak er tussenin willen drukken bij mijn bijen.
Maar een simplex hk tussen 2 bk's en het rooster onder de bovenste bk bij mijn spaarkasten lijkt mij een oplossing om de koningin lekker door te laten leggen.
Op een of andere manier moet je onderin ruimte maken denk ik om je koningin eitjes voor winterbijen te laten leggen, kan ook door wat bk ramen waar alleen honing in zit leeg te slingeren denk ik.
Groet,
Freek