The Rose Hive Method

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Alex Mönch »

Ja Freek,het gaat er niet om,of ze met het lage aantal bijen het kunnen bolwerken,maar hoe je zo snel mogelijk een klein volkje goed op sterkte kunt brengen voor de winter,zodat je volgend voorjaar kunt knallen :D
Daarvoor heb je voldoende bijen en ramen nodig die snel worden uitgebouwd.
Ik zou het volkje uit de drieramer in een 6 ramer hangen.
De ramen hier in mijn tuin, zijn gevuld met bramen honing en linde....de linde is de beste dracht hier.
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Freek »

Hoi Alex,

Ik heb nu geen 6 ramer vrij, komt wel weer denk ik maar duurt even, zodra er over een paar weken een 6 ramer naar een 10 ramer kan, zou zo maar eens de goede BF 6 ramer kunnen zijn.
Vannavond eerst de slechte 6 ramer met minder bijen dan de 3 ramer maar wel BRIAS maar op sterkte brengen.
Er staat een mooie 30 L emmer met onderin ongeveer qua aantal 2 simplex BK raampjes met oxaalzuur besprenkelde bijen voor hem klaar, suiker te drinken, lijkt het WK wel, de aflossing is zich aan het warmlopen :be9:.
Gaat ie ook knallen hoop ik als dat goed inloopt in schemer straks.
In mijn regio om de stand nooit zoveel dracht denk ik dat ik het tot die wolkenkrabbers van jou kan brenen reis jij met de bijen?

Groet,

Freek
Alex Mönch
Contacteer:

mooi :D
Nee,ik reis nooit....is hier een super goed drachtgebied van voorjaar tot in augustus/september....bij warm weer in augustus komt hier nog steeds een hoop binnen.
Mischien laat ik de volken na de linde nog een tijdje tot in augustus met honingkamers staan.....als het goed weer blijft.
Anders kleine beetjes voeren om de koninginnen volop te laten leggen,zodat er veel goede winterbijen worden geboren.
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Hoi Alex,

Maar eens afwachten wat het wordt.
Naast de 3 BF kernen heb ik nu nog 8 carnica volken die moeten terug naar 4.
Mijn Carnica (Schier) brengt niet veel honing, met dit weer en omstandigheden echter wel iets.
Ik wil ze aan het eind van de zomerdracht maar leegdraaien en dan op elkaar zetten heb ik ten minste weer eens honing.
Ik hou dan vanzelf materiaal over voor de BF, er zit veel nieuw uitgebouwde raat in de Carnica alhoewel ik de oude donkerbruine ramen liever eerst opknap met nieuwe kunstraat voor ik ze aan de BF geef. Voor de Carnica heb ik ook een nieuwe P moer van een betere lijn.
Ik hoop dat ik er achter kom volgend jaar welke van de twee soorten het beste bij mij en mijn omgeving past.

Groet,

Freek
johan
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door johan »

Alex, hoe brenk je die 'wolkenkrabbersvolken' terug op wintersterkte wanneer je de honingbakken er hebt af genomen? er zijn dan toch veel te veel bijen om te overwinteren op 11 of 22 ramen?
maak je schudzwermen, of wat doe je exact?
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Alex,

Nou maar eens afwachten.
De bal jonge bijen tegen het vlieggat van de slechtste 6 ramer aan gedropt.
Dat vlieggat was verkleind naar 1 cm om roven tegen te gaan nu helemaal open gezet naar 6 cm om het inlopen te vergemakkelijken.
Echter die bijen die je overhoud na het afschudden van een 10 raams volk zijn zo kwetsbaar is zulk jong spul, ziet er wat klef uit na het besproeien met suikerwater en loopt maar moeizaam naar binnen, zijn nu nog bezig, helft ongeveer er in gelukkig is het goed weer.
Zijn wel 100% zeker niet warm geweest zaten in de emmer afgedekt met gaas dus daarin konden ze het niet te warm krijgen.
Ik hoop dat ze het redden en het volkje op voldoende sterkte brengen.

Groet,

Freek
Alex Mönch
Contacteer:

Johan,ik besluit op hoeveel bakken ik ga inwinteren na de dracht.
Als het de moeren weer onmogelijk wordt gemaakt om veel te leggen door nectar in de broednesten zal het wel meevallen....Dit is duidelijk te zien bij het Dadant volk.....dit is gekrompen vergeleken bij een maand geleden.

Dan zijn het erg jonge bijen Freek....honingkamer bijen zijn iets ouder.
Je moet ze zoveel suikerwater geven dat ze het kunnen opdrinken en niet nat blijven :D
Dus niet teveel.
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Alex,

Het blijkt dan ook niet echt goed te willen met die hele jonge bijen, en ze zijn net wat te nat geweest van de suiker en ik beschik helaas niet over ruime hoeveelheden honingkamer bijen (er is pas een hk redelijk goed uitgebouwd door de Carnica's die loopt nu heel langzaam vol met lindehoning, de andere 3 volken die een hk hebben zijn nog aan het uitbouwen schiet niet op).
Er is een deel teruggevlogen naar de kast waar ze uitkwamen denk ik en de andere helft hing aan het dak van het 6 raams kastje vanochtend, er zijn gelukkig geen dood gegaan.
Even dacht ik, krant erop en het kluitje bijen erop schuiven, maar ik heb niet een rand die echt mooi op die 6 ramer past.
Dan maar van het dak getikt zodat ze weer voor het vlieggat belanden, en gelukkig lopen er nu nog een aantal in, maar echt meer zoden aan de dijk dan een half raam tot een raam extra bijen gaat deze actie niet geven denk ik.
De bijen zijn ook van een ander ras misschien dat dit die inloop actie ook bemoeilijkt.
Misschien nu maar eerst gewoon een tijd lang blijven voeren, er zit tenslotte wel broed in die dingen, kan later ook nog wat broed omhangen van de beste naar de slechtste, en dat geklop met die bijen kost tijd en geeft onrust voeren met klein vlieggat dat ze goed kunnen verdedigen, niet.

Groet,

Freek
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Alex,

Nou ja vannavond eigenlijk pas het resultaat van mijn bijenklopjacht kunnen zien.
Is ongeveer een raampje bijen bij gekomen het is nog niet om naar huis te schrijven maar de zes ramer is nu wel iets groter dan de drieramer, maar die andere zesramer is gewoon zoals het moet, is bezig zijn vijfde raampje uit te bouwen en trekt elke dag een jampot suikerwater leeg. :mrgreen: 8-)
Ik heb bij een andere carnica kast (2bk 1 hk) een rooster onder een broedkamer liggen.
Misschien is het wat om begin volgende week die eens uit te kloppen in de emmer gaat in elk geval nog makkelijker hoef ik de koningin niet op te zoeken.
Maar liever dan in laten lopen, zou ik de huisbijtjes na besproeien met oxaalzuur op een krantje in een leeg randje op de zesramer leggen zodat ik zeker weet dat ze er allemaal in eerste instantie bij in komen en hem zo nog een raampje bijen vergroten. Is dat wat zo'n actie?

Freek
Alex Mönch
Contacteer:

Persoonlijk heb ik het niet op verenigen met een krant,als het om een schudzwerm gaat.....die papier snippers geeft zo n bende voor de kast :D
En je moet ze weer storen door de bak waar ze ingestort waren eraf te halen na het verenigen.
Maar het zal wel werken als je bang bent dat ze niet allemaal in de kast komen met inlopen.
Plaats reactie