Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Freek »

Alex,

Ik ben eigenlijk een beetje een domoor of waaghals ala Howard Hughes hoe je het maar wilt noemen.
Ik heb gisteren een flinke jonge kluit bijen toegevoegd aan die ex drieramer, zoveel dat ik er nu over in zit of het wel goed gaat en opoe nog leeft.
Eerlijk gezegd waren het alle jonge bijen van een 20 ramer, omdat zoveel terugvliegt zijn dat ongeveer twee flinke ramen bijen.
Ik heb die er gisteravond laat bovenop gebotst toen ze niet door de krant wilden gaan (die bijen gaan tegen het dak van de kast hangen had ze in moeten laten lopen).
Vanochtend heel voorzichtig even gekeken, er zaten toen ineens bijna vier ramen bijen in in plaats van twee en een paar bijen :be5: staken me voor mijn donder heeft ook geen porum zo vroeg te kijken, kon die moer toen natuurlijk niet vinden zag wel geen schulpjes (beginnen van redcellen) dus hoop voorzichtig dat het goed gegaan is.
Als het goed is gegaan heeft ie nou wel een raketstart en zit ie over een week of 3 a 4 denk ik wel in een tienramer i.d.d. dat is dan ook wel weer leuk maar afijn dacht achteraf waarom moest je nou zo dom zijn dat ding dat goed vliegt en moergoed is in de waagschaal te leggen terwijl er over 10 dagen een raampje uitlopend broed van de goede zesramer bij in had gekund.
Wat ik vandaag dus deed was het volkje bewonderen en om de moer zoeken die ik niet aantrof maar ook geen schulpjes dus op zich heb ik goede hoop.

Freek
Kroese
Imker sinds: 1977
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Eerlijk gezegd Freek,
Ik denk dat je er te veel mee aan het kl*******n bent.
Ik zou de moer nu maar eens met rust laten, als ze het al overleefd heeft??
wacht nu maar eens tot ze gesloten broed heeft. Ik heb je al gezegd dat daarna in alle rust, niet te veel rook, op wisselcellen moet controleren.
Als er eigen bijen gaan komen zou je als het niet zelfstandig naar een dikke 6Ramer kan groeien met iets uitlopend broed versterken.
Maar liever eigenlijk niet.
Groet,
Hennie...
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Hennie,

Dit was ook dom om een lading piepjonge bijen te gaan toevoegen door botsen via de dekplank :oops:.
Veel te riskant dat er toch ergens iets mis gaat. Overmoedig geworden was me gelukt de andere zesramer op deze manier te versterken, maar wat is het risico? denk dat misschien wel nooit iemand dit eerder zo gedaan heeft. Hopelijk gaat het goed, dat terwijl het ding stabiel was en gesloten broed had, weer risico gaan lopen niet handig, en zal het al zeker niet iemand aanraden.

Freek
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Ja Freek beter een tijd nu met rust laten.en alleen kleine beetjes voeren.
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Hoi Alex,

Dit was dom. Had geen bijen toe moeten voegen. En hem ook niet zo snel al in een zesramer moeten doen daar was ie gewoon te klein voor.
Kon het niet laten om te kijken maar er zit een schulpje in en geen koningin meer.
Kortom foute boel. Zo moet het met de andere 2 niet. Die waren afgelopen weekend nog goed en heb ik ook niet meer open gemaakt.
Eerst maar eens een week afblijven en alleen voeren.
Ik weet op dit moment nog niet wat ik ermee ga doen.
Ik voer hem eerst nog maar even mee totdat ik weet of ik m wil breken er weer een koninigin in wil laten lopen (qua grootte is ie best aardig nu en mijten zitten er niet in) of dat ik hem opruim. Wat er in zit is een F2 bf schulpje ook niet echt wat.
Wat ik deed vandaag constateren hoe het niet moet :( .

Freek
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Zojuist een zwerm van een schoorsteenvolk geschept en geprobeerd een andere zwerm te scheppen. De tweede lukte helaas niet omdat ik er niet goed bij kon (zat hoog in de boom).
Op zich wel mooi: dat volk zit al zes jaar in de schoorsteen en had nu al een aantal zwermen gegeven. De mensen waarbij het volk in de schoorsteen zit vinden dat wel best, het volk zit niet in de weg en in de winter blijkbaar lekker warm...
Alex Mönch
Contacteer:

Zojuist klaar met kunstraat insmelten voor 2 nieuwe Dadant honingkamers en nog een Spaarkast broedkamer.
Alex Mönch
Contacteer:

Nieuwe Dadant de 4de honingkamer gegeven....laatste honingkamer op 25 juni geplaatst met 9 ramen kunstraat...de meeste waren uitgebouwd en ze waren al mooi bezig ze te vullen ondanks het frisse weer.
Uitgebouwde ramen uit de derde honingkamer om en om gehangen in de 4de honingkamer...nu hebben ze voorlopig weer voldoende opslag ruimte.
Wanneer het donderdag warm wordt,reken ik er op dat de zilverlinde goed gaat geven...dan kunnen ze weer de vers gehaalde nectar kwijt.
Ik geef het liefst ruim voordat ze een honingkamer echt nodig hebben al weer een bak met kunstraat.
Zou je dat doen als ze het echt nodig hebben,ben je eigenlijk te laat....dan heb je kans dat ze het in het broednest stoppen en daar gaan verzegelen...dat wil ik voorkomen.
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Cruciale handeling Carnica P moer van goede afkomst gehuwd met Duitse darren :D , ingehangen in zorgvuldig gemaakte hopeloos moerloze 6 raams broedaflegger, nou hopen dat ze goed inloopt. Nu de Buckfast volkjes nog even een jampotje suiker geven.

Freek
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Leeg nicot kooitje, of liever gezegd nicot kooitje vol met mijn eigen raszuivere Carnica werkbijen uit de Carnica verwijderd, hopelijk is de P koninigin in goede orde ingelopen, gisteravond zat madame nog in het kooitje.

Freek
Gesloten