Linde dracht 2014
Moderator: maartenkleijne
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Linde dracht 2014
Er bloeit hier ook nog steeds linde.
Het verbaast mij echter dat ik meer hommels dan bijen in de bomen zie.
Toch komt er honing binnen en dat moet wel van de linde komen want voordat die ging bloeien kwam er niks, althans niks om een overschot te vormen...binnen.
Freek
Het verbaast mij echter dat ik meer hommels dan bijen in de bomen zie.
Toch komt er honing binnen en dat moet wel van de linde komen want voordat die ging bloeien kwam er niks, althans niks om een overschot te vormen...binnen.
Freek
-
- Imker sinds: 1999
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
hier staan ook 5 lindebomen, allemaal uitgebloemd, maar die geven hier nooit staan op een berg en ik heb gehoord dat een linde natte voeten moet hebben eer hem nectar geeft
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Contacteer:
Vanochtend zag ik de eerste bloemen in de zilverlindes open. Andere lindes heb ik gisteren nog horen zoemen van de hommels en bijen. Er zitten zeker weten ook heel veel bijen in.
-
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 13
- Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
- Contacteer:
De lindes op de oprijlaan van het Ockenburgse bos (zuiden van Den Haag) staan nog steeds in bloei. Vanochtend liep ik er nog even onder, de geur is heerlijk. De meeste bomen stonden nog in de schaduw, af en toe zag je er een bij. Een linde die meer in de zon stond werd beter bezocht. Ik vermoed dat dit de laatste week is dat de bomen nog nectar geven (dit is de derde week dat ze in bloei staan).
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Ondanks de koele West-Noord-Westelijke overheersende luchtstroom
honingen hier op de 53ste breedtegraad de Linden nog dusdanig dat de bomen heerlijk geuren en
het gezoem van de bijen op ze nog goed te horen is.
Wel is het aantal vlieguren beperkt tot 4 a 7 uur. De vlucht komt pas na 12 uur goed op gang en gaat door tot dik 19 uur.
Afgelopen zondag trok het hele werkvolk pas om half vijf massaal de Lindenbomen in na een regenbui en doorbreken van de zon.
Je kon het gezoem vanuit huis horen.
Elke werkbij was bezig in de paar uur dat de Linden zich gaven. Het effect van 3 uur allemaal tegelijk aan het werk was even
groot als het effect van 6 uur wisseldienst.
Dracht vanaf ochtendgloren tot in de avondschemering is er nog niet geweest omdat zwoele nachten en vochtige warme
lucht uit Frankrjk nog op zich laten wachten.
Onze laatbloeiende Linden moeten zich nog aankondigen met hun heel ander aroma dan de vroege en middelste Linden.
Onze laatbloeiers ruiken heel kruidig, Het zijn kruisingen.
Ik heb het idee dat het een goed Lindenhoningjaar is. Oude imkers zeggen "Eens in de negen jaar is het een goed Lindenhoningjaar,
eens in de negen jaar honingt de heide goed". 't Is maar de vraag wat ze onder goed verstaan. Soms zo overvloedig dat het broed
in de broedkamer verdrinkt als de honingzolder te klein is en niet tijdig hoogsels worden geplaatst ?
Vandaag heb ik de eerste zomerhoning geslingerd. Waarschijnlijk is het een mix van Linden- Witte klaver- en Akkerdistel. B3
honingen hier op de 53ste breedtegraad de Linden nog dusdanig dat de bomen heerlijk geuren en
het gezoem van de bijen op ze nog goed te horen is.
Wel is het aantal vlieguren beperkt tot 4 a 7 uur. De vlucht komt pas na 12 uur goed op gang en gaat door tot dik 19 uur.
Afgelopen zondag trok het hele werkvolk pas om half vijf massaal de Lindenbomen in na een regenbui en doorbreken van de zon.
Je kon het gezoem vanuit huis horen.
Elke werkbij was bezig in de paar uur dat de Linden zich gaven. Het effect van 3 uur allemaal tegelijk aan het werk was even
groot als het effect van 6 uur wisseldienst.
Dracht vanaf ochtendgloren tot in de avondschemering is er nog niet geweest omdat zwoele nachten en vochtige warme
lucht uit Frankrjk nog op zich laten wachten.
Onze laatbloeiende Linden moeten zich nog aankondigen met hun heel ander aroma dan de vroege en middelste Linden.
Onze laatbloeiers ruiken heel kruidig, Het zijn kruisingen.
Ik heb het idee dat het een goed Lindenhoningjaar is. Oude imkers zeggen "Eens in de negen jaar is het een goed Lindenhoningjaar,
eens in de negen jaar honingt de heide goed". 't Is maar de vraag wat ze onder goed verstaan. Soms zo overvloedig dat het broed
in de broedkamer verdrinkt als de honingzolder te klein is en niet tijdig hoogsels worden geplaatst ?
Vandaag heb ik de eerste zomerhoning geslingerd. Waarschijnlijk is het een mix van Linden- Witte klaver- en Akkerdistel. B3
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Contacteer:
Ik heb nu twee honingkamers op beide volken staan, bij een volk (dat gezwermd heeft) heb ik afgelopen weekend een honingkamer bijgeplaatst, de honingkamer die ze hadden zal helemaal vol.
Vanochtend rond 7 uur heb ik bij het andere volk nog even een vol en helemaal verzegeld raampje honing vervangen door een leeg raam. Dit volk heeft nog wel ruimte om op te slaan en met dat raampje kunnen ze ook nog even aan de gang. Ik heb geen materialen meer om een hele honingkamer bij te plaatsen, buiten het feit dat het eind van de linde er denk ik wel aan zit te komen. In ieder geval verwacht ik minstens 3 honingkamers bomvol.
Vanochtend rond 7 uur heb ik bij het andere volk nog even een vol en helemaal verzegeld raampje honing vervangen door een leeg raam. Dit volk heeft nog wel ruimte om op te slaan en met dat raampje kunnen ze ook nog even aan de gang. Ik heb geen materialen meer om een hele honingkamer bij te plaatsen, buiten het feit dat het eind van de linde er denk ik wel aan zit te komen. In ieder geval verwacht ik minstens 3 honingkamers bomvol.
-
- Contacteer:
Santu,
Er is bij mij denk ik iets niet goed, ik denk dat er gewoon te weinig lindebomen / dracht is.
Heb vorige week zondag carnica's bij elkaar gezet zijn nu 4 hele grote volken, maar er komt niet snel honing bij, zou je wel een beetje verwachten.
Ik heb ze bij elkaar gezet om wat ramen met veel honing en kleine stukjes broed boven de roosters uit te laten lopen zodat ik die straks uit kan slingeren en zo straks materiaal voor de nieuw aangezette buckfast volkjes beschikbaar te hebben.
Freek
Er is bij mij denk ik iets niet goed, ik denk dat er gewoon te weinig lindebomen / dracht is.
Heb vorige week zondag carnica's bij elkaar gezet zijn nu 4 hele grote volken, maar er komt niet snel honing bij, zou je wel een beetje verwachten.
Ik heb ze bij elkaar gezet om wat ramen met veel honing en kleine stukjes broed boven de roosters uit te laten lopen zodat ik die straks uit kan slingeren en zo straks materiaal voor de nieuw aangezette buckfast volkjes beschikbaar te hebben.
Freek
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Freek schreef:Santu,
[................]Freek
Wel eens door Harderwijk gelopen om te kijken of er wel linde bomen staan?
Heb in middels wel door dat linde bomen op 1 km verder dan je stand daarvan komt weinig honing in je kast, dan bomen die pakweg 100 -200 meter staan.
Aan de oost kant van Oegstgeest staan nu volop de linde te bloeien. Terwijl aan de westkant ze zijn uitgebloeid. Daar heb ik op mijn schuurdak twee volken staan. De "schuurdak" bijen komen nu in mijn schuur kijken. Dit is een teken dat de dracht hier aan de westkant van Oegstgeest over is.
Kijk eens met Street View: Rijngeesterstraatweg in het verlengde de Dorpstraat, Laan van oud Poelgeest en in het verlengde Warmonderweg.
!Hans.
-
- Contacteer:
Hans,
Ik denk dat dit inderdaad het geval is dat veel van de lindebomen op te grote afstand staan en dat de bijen die daarop vliegen, als ze dat wel doen, "de tank leeg hebben" als ze terug zijn bij de kast. Ik denk dat het verenigen gewoon goed verlopen is de krant ligt versnipperd voor de kast. Is ook niet zo dat er geen honing in zit, zitten gelukkig wat bakken op die ik niet graag til maar komt niet meer bij. Kortom wordt tijd ze eens leeg te draaien binnenkort.
Freek
Ik denk dat dit inderdaad het geval is dat veel van de lindebomen op te grote afstand staan en dat de bijen die daarop vliegen, als ze dat wel doen, "de tank leeg hebben" als ze terug zijn bij de kast. Ik denk dat het verenigen gewoon goed verlopen is de krant ligt versnipperd voor de kast. Is ook niet zo dat er geen honing in zit, zitten gelukkig wat bakken op die ik niet graag til maar komt niet meer bij. Kortom wordt tijd ze eens leeg te draaien binnenkort.
Freek
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Contacteer:
Bij mij thuis is het gebeurt met de Linde.
Gisteren avond vlogen ze al bijna niet meer. Vandaag heb ik even een bijna leeg broedkamerraam tegen de muur gezet.
Toen ik klaar was met omlarven (voor de 15e) zat dat raam vol met rovende bijen.
Maar de HK bakken zitten bomvol, ook de 2e HBK broedkamer zit vol, en de ramen zijn ook verzegeld.
De bovenste HK bakken heb ik veel natuurbouw uit laten bouwen. Ik heb veel Linderaat volledig verzegeld.
De slinger draait al weer volop vandaag.
Morgen even kijken op een andere stand van mij, of ze daar nog wel vliegen. Er wordt beweert dat daar nog Zilverlinde staat.
Ik zal daar eens rondrijden.
Hennie...
Gisteren avond vlogen ze al bijna niet meer. Vandaag heb ik even een bijna leeg broedkamerraam tegen de muur gezet.
Toen ik klaar was met omlarven (voor de 15e) zat dat raam vol met rovende bijen.
Maar de HK bakken zitten bomvol, ook de 2e HBK broedkamer zit vol, en de ramen zijn ook verzegeld.
De bovenste HK bakken heb ik veel natuurbouw uit laten bouwen. Ik heb veel Linderaat volledig verzegeld.
De slinger draait al weer volop vandaag.
Morgen even kijken op een andere stand van mij, of ze daar nog wel vliegen. Er wordt beweert dat daar nog Zilverlinde staat.
Ik zal daar eens rondrijden.
Hennie...

https://home.kpn.nl/buckfast/ ( pedigrees)
https://home.kpn.nl/kroese.001/ (K-Teelt + KI )
https://www.youtube.com/user/buckfastimker