vakantie

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Theo
Contacteer:

vakantie

Bericht door Theo »

Hallo, Ik vroeg mij t volgende af. Als je met bijen begint, kun je dan wel met vakantie? Dit ivm zwermen? Zo ja, zijn er dan periodes dat
de bijen zwermneiging krijgen en je dan dus echt niet weg kan.
Maw hoe gebonden ben je aan huis in de vakantie periode?

alvast dank voor de reakties!

Theo
FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: vakantie

Bericht door FrancA »

De bijen van te voren veel/genoeg ruimte geven en/of door een bevriende, voldoende ervaren bijenhouder je volken in de gaten laten houden tijdens je vakantie.
renske
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door renske »

Je kan op vakantie vanaf september tot half maart, :be9:
Verder kan je natuurlijk weg als je voor je vakantie controleert en daarna en niet langer dan twee weken weggaat. In de zwermtijd is het wat lastiger, als je doppen moet breken en op tuters moet wachten. Dus dan of als je langer op vakantie wilt, kan je inderdaad een bevriende imker vragen een keer te controleren. Het is natuurlijk wel lastig plannen, dit jaar was alles vroeger dan normaal.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
johan
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door johan »

Ik ben dit jaar begin juni 9 dagen op vakantie gegaan. En dat was 1 dag te lang. Na het doppen breken op de 10e dag na de laatste controle, hingen er 's middags 3 zwermen in de lucht dag 1. Alle 3 de zwermen zijn teruggevlogen doordat de moer niet mee was (moerrooster), geen enkele koningin heeft het niet overleefd. maar op deze manier doe ik het geen 2de maal, want in die periode is het vragen om problemen.
voordeel: sindsdien geen enkele dop meer gehad in deze volken
Plaats reactie