The Rose Hive Method

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Ewout »

Alex, ik verzin die dingen zelf niet hoor :)
Je kunt het onderzoek zelf lezen en mag daar natuurlijk je bedenkingen bij hebben.
Het document dat ik aanhaal over verschillen tussen rassen (beperkt tot honingopbrengst en volksgrootte), refereert naar meerdere verschillende, onafhankelijke onderzoeken van gerenommeerde onderzoekers/onderzoeksinstituten. Allen komen tot min of meer dezelfde conclusie: er zijn verschillen, maar ze zijn klein in vergelijking met de verschillen veroorzaakt door de standplaats. Buckfast mocht ook meedoen in deze onderzoeken. Er wordt nergens beweerd dat er geen verschillen zijn, enkel dat ze niet significant zijn. Je moet ook onderscheid maken tussen prestaties van 1 volk en prestaties van een ras (of lijn), een gemiddelde over meerdere volken.

Overigens kun je daar ook lezen dat de auteurs het nut van selectie en teelt erkennen:
Das heisst aber nicht, dass die Zucht überflüssig ist. Sie kann für die Erhaltung von Rassen entscheidend sein. Es gibt aber auch andere Merkmale wie zum Beispiel die Sanftmut von Bienen, deren Hygieneverhalten, die Varroatoleranz, der Honigertrag sowie die Langlebigkeit, welche mit mehr oder weniger Erfolg auch über die Zucht beeinflusst werden können. Dass der Honigertrag über die Betriebsweise, zum Beispiel Wanderimkerei, in einem viel grösseren Ausmass beeinflusst wird als über die Erbanlagen, ist allgemein bekannt.
Jouw voorbeeld van je spaarkast met 7 rompen zegt toch juist meer over de methode (waar dit draadje over gaat) dan over het ras?

Wat betreft die locale rassen: dat is een grootschalig onderzoek; 597 volken verdeeld over 20 standen, in totaal 16 rassen (minimaal 10 volken per ras op 1 standplaats!). Er is per locatie gekeken welke rassen de grootste overlevingskans hadden, over 2,5 jaar gemeten. En dat waren de locale rassen.

Jouw ervaring kan anders zijn, en dat is het mooie van wetenschap: jij kunt jouw metingen ook publiceren en zo leren we van elkaar. Beweren dat de resultaten van een dergelijk onderzoek "onzin" en "flauwe kul" zijn vind ik niet getuigen van een brede blik. Heb je de onderzoeken gelezen?
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Ewout,zoals bij zoveel onderzoeken vraag ik me dikwijls af hoe ze in hemelsnaam tot een dergelijk eind resultaat zijn gekomen....de cijfertjes kloppen altijd prima...maar de manier waarop de cijfertjes tot stand zijn gekomen heb ik mijn twijfels over.
Hoe kunnen onderzoekers in hemelsnaam beweren dat een doorsnee bastaard volk,net zo veel honing kan halen als een buckfast lijn die speciaal geselecteerd is op haaldrift en extreme zwermtraagheid.?????
En dan heb ik het nog niet eens over de vruchtbaarheid van de moeren waardoor grote volken ontstaan.

Niks bedrijfsmethode...gewoon een veel productievere bij waar je niks anders aan hoeft te doen dan bakken geven voor de honing.
hansjochem

Bericht door hansjochem »

Alex, als je het Duitse stukje in de tekst van Ewout leest, zie je dat daar iets anders staat dan jij beweert. Het gaat blijkbaar ook niet om honing alleen.
Using Tapatalk
Alex Mönch
Contacteer:

ik heb al op beiden gereageerd.
Lijkt me duidelijk waarom ik zo verbaasd ben en het totaal niet eens ben met de uitkomsten van dergelijke onderzoeken.
Hier wil ik het verder graag bij laten.
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Freek »

Hoi Allemaal,

Als alles wat ik nu opzet goed uitwinterd, heb ik volgend jaar wat verschillende soorten bijenvolken op dezelfde plek.
Een goede Carnica en drie goede buckfasts, en wie weet nog een paar F1 nateelt van die goede carnica.
Kan ik mooi zien of de verschillen inderdaad klein zijn... Drachtgebied is wel een factor natuurlijk.
Zou maar zo kunnen, maar ik geloof er niet veel van...
Zou eigenlijk ook een rotte Carnica moeten bewaren.
Dan eens kijken wat de verschillen zijn.
Denk dat ik het wel weet, de BF en de goede Carnica halen denk ik het dubbele...
Anderszijds kan het natuurlijk zo zijn dat bepaalde andere rassen bijen misschien een beter poetsgedrag tegen varroa hebben.

Freek
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Tsja, je hebt rotte carnica's, rotte buckfasten en rotte bastaards. En toppers van elke soort.
FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Om dan maar weer eens terug te komen op de Rose Hive Method: ;)

Time Rowe beschrijft in zijn boek dat hij al jaren steeds een honderdtal Ierse bastaardbijenvolken met zijn Rose Hive Method beheerd en dat daarvan jaarlijks gemiddeld ongeveer 25 tot 50% niet productief genoeg is om daar het surplus aan honing bij te oogsten - gem. 50 tot 100 kg - de extra honing die die bijenvolken zelf niet nodig hebben om goed op te kunnen overwinteren - om verschillende redenen.

De bijenvolken die minder productief zijn in het verzamelen van honing:
- kunnen nog te klein zijn;
- kunnen een zwakke, gemuteerde of niet goed leggende moer hebben;
- kunnen een ziekte of een parasiet hebben;
- etc?

Door zieke en zwakke bijenvolken af te voeren of te laten versterven - zoals dat in de natuur ook gaat - is het zijn ervaring dat het percentage vitale, goed honinghalende bijenvolken toeneemt.

Maar ook aan het percentage vitale, goed honinghalende bijenvolken zit een natuurlijke bovengrens omdat ziekten en parasieten natuurlijk ook mee-evolueren en er daarnaast in elke generatie moeren ook minder optimale mutaties zullen optreden.
Alex Mönch
Contacteer:

Ik denk dat het belangrijkste probleem de stand bevruchtingen zijn.
Ieder jaar zal er een bepaald percentage van de jonge moeren bevrucht worden door 1 of meerdere darren uit de zelfde kast of een nauw verwante kast.....het hoeft maar 1 dar per moer te zijn.
Als je toevallig een jonge moer in een volk hebt die ontstaan is,uit een bevruchting van haar moeder met 1 dar uit dezelfde kast of een nauw verwante kast,heb je onherroepelijk een recept voor problemen.
Zeker over een langere termijn steeds maar weer natelen van dezelfde volken (ook al zijn het er 100 en deze alleen maar stand laten bevruchten)zal vroeg of laat voor problemen zorgen.
Geen wonder dat er zo veel niet bij hem voldoen.
Hij zou er goed aan doen om regelmatig vers bloed te introduceren,om zo zoveel mogelijk het verlies aan vitaliteit/inteelt te voorkomen.
In 1 van zijn filmpjes zie je dat hij b.v 1 kast met zwermneiging opsplits in 4 of 5 volken....deze zijn allemaal zusters...die het jaar erop allemaal nauw verwante darren produceren....met het hoge aantal darren die hij krijgt door veel strookjes voorbouw te gebruiken inplaats van hele vellen kunstraat,worden het dan wel erg veel darren die nauw verwant zijn aan elkaar.Deze kunnen op hun beurt weer de dochters die ontstaan in deze volken bevruchten enz enz.
Is natuurlijk allemaal niet zo makkelijk met zijn manier van werken.
De natuur zn gang laten gaan heeft bij bijen ook grote nadelen.
Imkeren met een lokaal ras zonder een goed programma voor koninginneteelt en niet werken met stambomen vormt dus ook op de langere termijn een risico voor een gezonde bijenstand.
Uitwisselen van goed materiaal is ook bij een lokaal ras een must,wil je niet op termijn in de problemen komen.
Denken dat het allemaal vanzelf wel goed komt,omdat darren van de andere kant van een stad jouw koninginnen bevruchten is een verkeerde inschatting.
Standbevruchting door nauw verwante darren komt vaker voor dan men denkt.
Een mooie manier om dit te zien is een raszuivere buckfast gewoon op je eigen bijenstand te laten bevruchten,terwijl je weet dat er donkere volken in de buurt zijn.
Maar ook je eigen Buckfast volken met hun raszuivere darren.
Je zult dan zien dat er een bepaalt percentage van de jonge bijen die geboren worden,raszuivere Buckfasten zijn en de rest een donker uiterlijk hebben.
Daarom zou ik ook nooit een toevallig raszuiver standbevruchte bevruchte nateelt koningin van een teeltmoer nog eens op de zelfde stand van gaan natelen en denken,dat kunstje nog maar eens herhalen en laat haar nog een keer op dezelfde stand bevruchten,maar zo n nateelt van nateelt ergens anders ver weg laten bevruchten of naar een bevruchtings-station gaan.
FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Alex Mönch schreef:Ik denk dat het belangrijkste probleem de stand bevruchtingen zijn.
Welk probleem bedoel je Alex?

Als je het over het uitvalpercentage van bijenvolken hebt, houdt dan daarbij wel rekening met het extreem vochtige klimaat in Ierland.
Er zijn wel eens zulke natte jaren in Ierland of Ierse gebiedsdelen dat er dan helemaal geen honing te oogsten valt.
Daarnaast zijn in Ierland geen overheidsvoorschriften met betrekking tot AVB e.d. waardoor die ziekten in Ierland vrij spel hebben.

Het zou kunnen wat je beschrijft qua stand bevruchtingen, daar weet ik te weinig van, maar of zijn koninginneteeltmethode is zoals je die beschrijft wordt niet duidelijk uit zijn boek.

Tim Rowe geeft in zijn boek zelf aan veel verschillende benaderingen toe te passen qua koninginneteelt.
Het zou het natuurlijk heel goed kunnen dat hij regelmatig moeren uitwisseld met andere bijenhouders in Ierland.

Standbevruchting zal zeker af en toe- wellicht vaker bij bepaalde rassen? - voorkomen.
Darren schijnen echter tot wel 17 km ver te vliegen op hun zoektocht naar onbevruchte moeren.
En weet jij waar de darren in jouw bijenkasten allemaal vandaan komen?
Zwakkere moeren zullen of het loodje leggen en/of op de duur worden vervangen door een bijenvolk.

Als je bijen daartoe de ruimte geeft zullen zij zichzelf via hun eigen genetische selecties zoveel mogelijk aanpassen aan hun altijd weer veranderende omgeving volgens Tim Rowe

Dat deden ze al miljoenen jaren zo voordat mensen zich ermee gingen bemoeien en ze hebben zichzelf er ook uitstekend mee gered.
Nu mensen zich er mee bemoeien - met een nog steeds schrijnend gebrek aan inzicht in het totaalplaatje van de genetica - treden verzwakking en inteelt binnen bijenvolken aan de lopende band op.
En dat komt dan omdat de bijen nu niet meer zichzelf moeten zien te redden in de veranderende omstandigheden maar nu opeens moeten voldoen aan het 'ideale plaatje' dat mensen van bijen hebben.

Met zijn methode lukt het Tim Rowe veel honing te oogsten - bij voldoende dracht en de juiste weersomstandigheden natuurlijk - in het voor bijen vaak barre Ierse klimaat.
Laatst gewijzigd door FrancA op do 10 jul 2014, 20:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

FrancA schreef:
Dat deden ze al miljoenen jaren zo voordat mensen zich ermee gingen bemoeien en ze hebben zichzelf er ook uitstekend mee gered.
Nu mensen zich er mee bemoeien - met een nog steeds schrijnend gebrek aan inzicht in het totaalplaatje van de genetica - treden verzwakking en inteelt binnen bijenvolken aan de lopende band op.
En dat komt dan omdat de bijen nu niet meer zichzelf moeten zien te redden in de veranderende omstandigheden maar nu opeens moeten voldoen aan het 'ideale plaatje' dat mensen van bijen hebben.
:clap: :clap: :clap:
Plaats reactie