Dode bijen in de voerbak

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Dode bijen in de voerbak

Bericht door Hans van der Post. »

Santtu Pikkarainen schreef:Het tussenschotje heeft een ruwe en een gladde kant. Heb je de ruwe kant van het tussenschotje richting de bijen?
Inderdaad een ruwe en een gladde kant. Verder kun je met grof schuurpapier de schuine kanten verruwen helpt heel goed.
Als het dan nog misgaat een smal strookje hout als drijver.
!Hans.
Mully
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Mully »

Dank jullie voor de reacties!

Ruwe kant van het schotje staat goed. Ik zal een drijvertje in de goot plaatsen wanneer de bak leeg is.
De voerbak draaien zal bij mij niet veel uitmaken want ik heb gat in de dekplaat gemaakt zo groot als een knaak. Dit had achteraf dus beter een lengtesleuf kunnen zijn.

Bij de "dichte blokken" wordt neem ik aan bedoeld dat ipv een broedkamerraam een schot geplaatst wordt en dat de bijen dan ook niet aan die andere kant kunnen komen? Die kan ik dan alvast maken en bij de volgende controle plaatsen.

Ik zal het suikerwater binnen zetten. Volgens de imker uit de buurt is het koud aanlengen van suikerwater wel de goede methode. Ik had het eerst 1:1 ingekookt maar dat vond hij te dun..

En.. weer een zwermpje erbij bee-tree

Groet
mschreurs
Imker sinds: 2013 / 2014
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door mschreurs »

Mully schreef:Dank jullie voor de reacties!

Bij de "dichte blokken" wordt neem ik aan bedoeld dat ipv een broedkamerraam een schot geplaatst wordt en dat de bijen dan ook niet aan die andere kant kunnen komen? Die kan ik dan alvast maken en bij de volgende controle plaatsen.

Groet

Het worden ook wel sluitblokken genoemd.
Het is een raam voorzien van dichte platen ( in mijn geval mutiplex platen ), daardoor kunnen de bijen het broed beter op temperatuur houden.
De bijen kunnen er wel omheen, maar dat doen ze bijna niet. Zo kun je de ruimte met het volk mee laten groeien en is het voor de bijen makkelijker om de temperatuur te regelen.
Mully
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Mully »

Helemaal duidelijk, vanavond aan de slag. Hoewel ik het volk bijna dagelijks zie aangroeien.
mschreurs
Imker sinds: 2013 / 2014
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door mschreurs »

bij twijfel kun je misschien de imker waar je de zwerm mee geschept hebt om advies vragen, of dat hij even mee kijkt.

Ik heb ook een vraagbaak in de buurt.... heeeeeeeeel erg prettig.
Plaats reactie