varroa bestrijden in zes-ramers
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: varroa bestrijden in zes-ramers
Alex, e.a.
Goed te horen van die hive clean, de buckfast hebben oxaal gehad bij het maken van de schudzwermen daar geen behandeling nodig maar de carnica broedaflegger met P moer is niet behandeld bij het maken, wanneer dit volk over vier weken stabiel is lijkt het mij slim om een volk met een waardevolle moer met Beevital Hive Clean te behandelen?
Ik begrijp dat je met dit middel ook grote volken goed kunt behandelen? Ik zie wat op tegen het etsen van bijen en mogelijk verliezen van een moer met die mierenzuurverdampers... gebruikte toen mijn bijen op 120 km afstand stonden thymovar maar wil nu ze dichterbij staan iets beters/minder schadelijk voor milieu/honing proberen en dan kom je denk ik op hive clean of mierenzuur?
Groet,
Freek
Goed te horen van die hive clean, de buckfast hebben oxaal gehad bij het maken van de schudzwermen daar geen behandeling nodig maar de carnica broedaflegger met P moer is niet behandeld bij het maken, wanneer dit volk over vier weken stabiel is lijkt het mij slim om een volk met een waardevolle moer met Beevital Hive Clean te behandelen?
Ik begrijp dat je met dit middel ook grote volken goed kunt behandelen? Ik zie wat op tegen het etsen van bijen en mogelijk verliezen van een moer met die mierenzuurverdampers... gebruikte toen mijn bijen op 120 km afstand stonden thymovar maar wil nu ze dichterbij staan iets beters/minder schadelijk voor milieu/honing proberen en dan kom je denk ik op hive clean of mierenzuur?
Groet,
Freek
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Hive Clean en niks anders...voor mij ook geen mierenzuur......Hive Clean heeft de minste risico s met een zeer goede werking....ik wil niks anders meer.
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Contacteer:
het hoofdbestanddeel van Hive Clean is toch oxaal?? met wat andere stofjes, wat is daar de meerwaarde van?Alex Mönch schreef:Hive Clean en niks anders...voor mij ook geen mierenzuur......Hive Clean heeft de minste risico s met een zeer goede werking....ik wil niks anders meer.
Oxaal mag je maar 1 maal in een bijenleven toepassen, en werkt niet in gesloten broed.
Waarom mag dat spul om de 9 dagen? is het een afgezwakte concentratie?
Zit er suikerwater in, om een langere werking te krijgen?
Is er wel eens een vergelijkende test gedaan?
Krijg je geen verzuurde honing??

https://home.kpn.nl/buckfast/ ( pedigrees)
https://home.kpn.nl/kroese.001/ (K-Teelt + KI )
https://www.youtube.com/user/buckfastimker
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Deze vragen van jou Hennie kwamen ook bij mij naar boven borrelen.
Het is merkwaardig dat een firma dit in zijn gebruiksaanwijzing schrijft dat je dit middel het hele seizoen kan gebruiken.
- Een verkoop praatje!
Het is merkwaardig dat een firma dit in zijn gebruiksaanwijzing schrijft dat je dit middel het hele seizoen kan gebruiken.
- Een verkoop praatje!

!Hans.
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
- Contacteer:
Het spul heeft bij mijn weten gewoon nergens een toelating. Voor mij is een toelating, op zijn minst in een beetje ontwikkeld land, een eerste vereiste. Om een toelating te krijgen wordt het produkt beoordeeld op effectiviteit, veiligheid voor imker, bij en consument. Kijk op de engelse FERA brochure over varroabestrijding welke produkten in europa een toelating hebben
Jos
Jos
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 8
- Contacteer:
Lekker ingewikkeld weer, lijkt volgens Alex het ideale middel maar zitten dus volgens Hennie & anderen weer nadelen aan...
Frederik

Frederik
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Contacteer:
ik zeg helemaal niet dat er nadelen aanzitten, daar heb ik geen kennis en ervaring mee..Freek schreef:Lekker ingewikkeld weer, lijkt volgens Alex het ideale middel maar zitten dus volgens Hennie & anderen weer nadelen aan...![]()
Frederik
Ik heb wat vragen gesteld over de werkzame bestanddelen, of daar wat van bekend is.

https://home.kpn.nl/buckfast/ ( pedigrees)
https://home.kpn.nl/kroese.001/ (K-Teelt + KI )
https://www.youtube.com/user/buckfastimker
-
- Contacteer:
helemaal niet ingewikkeld. Gewoon alleen toegelaten middelen toepassen.
Jos
Jos
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Hi Jos,
Wel een interessant vraag. Dit spul is m.i. hetzelfde als destijds bienenwohl. Dat kon ook op dezelfde manier gebruikt worden. Ik heb dat destijds wel gebruikt en ik had er geen klachten over. Maar kijk maar eens naar alle bestaande producten. Er zijn er geen bij die makkelijk op een zes-raamsvolkje toe te passen zijn. Halve plaatjes thymovar wellicht, mierenzuur op een sponsdoek kan, maar dan moet het bodemgaas dicht (zijn die styopor kastjes). En oxaalzuur als het volk broedloos is (zijn broedafleggers met een nieuw ingevoerde moer....). Ik vind de keuze nogal beperkt. Beehive vital clean zou dus een geschikt middel kunnen zijn. Ik hoor alleen positieve verhalen. Waarom is er eigenlijk geen toelating: niet nodig? omdat Bienenwohl al toegelaten was?
Tieme
Wel een interessant vraag. Dit spul is m.i. hetzelfde als destijds bienenwohl. Dat kon ook op dezelfde manier gebruikt worden. Ik heb dat destijds wel gebruikt en ik had er geen klachten over. Maar kijk maar eens naar alle bestaande producten. Er zijn er geen bij die makkelijk op een zes-raamsvolkje toe te passen zijn. Halve plaatjes thymovar wellicht, mierenzuur op een sponsdoek kan, maar dan moet het bodemgaas dicht (zijn die styopor kastjes). En oxaalzuur als het volk broedloos is (zijn broedafleggers met een nieuw ingevoerde moer....). Ik vind de keuze nogal beperkt. Beehive vital clean zou dus een geschikt middel kunnen zijn. Ik hoor alleen positieve verhalen. Waarom is er eigenlijk geen toelating: niet nodig? omdat Bienenwohl al toegelaten was?
Tieme
-
- Contacteer:
Tieme,
Had bienenwohl een toelating of denk je dat het een toelating had.
Het is waar dat de keuze, zeker in nederland, heel beperkt is. Maar gebruik dan in elk geval een middel dat ergens anders in europa een toelating heeft. Zoals ik boven al aangegeven heb is een voorwaarde om een toelating te krijgen dat het middel, bij gebruik volgens voorschrift, effectief is, veilig voor de imker, bijen en consument van de honing. De bee-unit van FERA heeft hun varroa-brochure met daarin een overzicht van de toegelaten middelen in de UK en een aantal niet in UK maar wel in andere EU landen. Je kunt ook gewoon de WUR brochure volgen.
Jos
Had bienenwohl een toelating of denk je dat het een toelating had.
Het is waar dat de keuze, zeker in nederland, heel beperkt is. Maar gebruik dan in elk geval een middel dat ergens anders in europa een toelating heeft. Zoals ik boven al aangegeven heb is een voorwaarde om een toelating te krijgen dat het middel, bij gebruik volgens voorschrift, effectief is, veilig voor de imker, bijen en consument van de honing. De bee-unit van FERA heeft hun varroa-brochure met daarin een overzicht van de toegelaten middelen in de UK en een aantal niet in UK maar wel in andere EU landen. Je kunt ook gewoon de WUR brochure volgen.
Jos