varroa bestrijden in zes-ramers

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: varroa bestrijden in zes-ramers

Bericht door FrancA »

Tieme schreef:Beste Frank,

Een derde mierenzuur behandeling? Is dat niet te veel van het goede?
Hallo Tieme,

In principe is dat inderdaad niet nodig.

Volgens Bruno (Nassenheider) Becker: http://www.bienen-becker.de kun je aan de hand van de Varroamijtenval bepalen of die eerste, tweede en/of derde behandeling(en) nodig is/zijn.

Bruno Becker geeft aan dat behandeling nodig is als bij een bijenvolk in betreffende periode meer dan een een bepaalde hoeveelheid Varroamijten vallen: http://www.bienen-becker.de/media/varroa$2520de.pdf

Vorig jaar heb ik zelf 2 maal met mierenzuur behandeld en dat bleek meer dan voldoende te zijn.
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Re: varroa bestrijden in zes-ramers

Bericht door Alex Mönch »

Hennie de meerwaarde ten opzichte van oxaalzuur is dat het een veel lagere concentratie heeft en tezamen met de andere ingrediënten het zorgt voor een verstoring van het milieu in de bijenkast,waar de varoa s helemaal gek van worden.
De Varoa s raken helemaal van slag en gaan rennen,vallen van de bijen af...de bijen gaan elkaar poetsen en het gevolg is dat de varoa s die op de bijen zaten de volgende morgen dood gevonden worden.
De eerste keer dat ik het gebruikte(al weer enige jaren geleden) lagen er honderden voor een kast.
De verstorende werking schijnt 8 dagen te duren,en dus elke 9de dag weer toepassen.
Het wordt aanbevolen om een 3 blokbehandelingen van 9 dagen te doen.
Van ei tot bij 21 dagen dus met 3 behandelingen pak je bijna alles.
Wanneer er geen darren meer vliegen ook geen grote kans herbesmetting.
Over de toelating kan ik kort zijn...elke zaak waar je imkers artikelen kan kopen heeft het in de verkoop.
Ik zelf heb met het Ielgat gebeld nadat ik gegoogled had naar andere middelen dan mierenzuur,oxaalzuur en die tijmrommel...ik zeg bewust tijmrommel omdat ik het een keer in een zwaar besmet volk had gebruikt en tot mijn grote verbazing vond ik onder een plaatje met dat spul...dat ik volgens de gebruiksaanwijzing had gebruikt EEN LEVENDE VAROA :D Ik was er gelijk klaar mee.
Om even terug te komen op het gebruik van Beevital Hiveclean.
Ik had gesproken met mevrouw Pranger van het Ielgat....die wist me te vertellen dat het middel zeer goed werkt en haar man Bert Pranger niks anders gebruikt.
Meteen een fles bij het Ielgat besteld en sinds dien gebruik ook ik niks anders meer.
Tegenwoordig koop ik het bij Het Honingmagazijn,maar bij Bijdaan heb ik ook wel eens een fles gekocht.
Plaats reactie