Wasmotlarven bestrijden met mierenzuur
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Wasmotlarven bestrijden met mierenzuur
Ik heb een paar weken geleden een aantal oude raten (tot ik tijd heb om te smelten) en geslingerde raten opgeslagen. Omdat ik uit ervaring weet dat de wasmotten die heel snel gevonden hebben, had ik er een toren van gemaakt, met daarin 2BK ramen, dan een HK met mierenzuurverdamper (Nassenheider Pro), dan weer 2BK met ramen, en opnieuw een HK met mierenzuur. In totaal heb ik in deze toren in 4 dagen tijd 100ml (85%) verdampt. Omdat de toren min of meer dicht was, ben ik er vanuit gegaan dat dit voldoende zou zijn om alle wasmotlarven en eitjes te doden (het zuur kon ik nog goed ruiken bij het openen van de toren vandaag een paar weken later). Ik las in een oud artikeltje: "Azijnzuur, maar ook het veel agressievere mierenzuur doodt wasmotten in alle stadia".
Helaas heeft het niet gebaat - in een aantal raten zaten al kleine larven die zich tegoed aan het doen waren aan stuifmeel, was en huiden...
Ik heb eerder wel ijsazijn 99% (=azijnzuur) gebruikt, en dat heeft zijn werk gedaan. Dat was 200 ml op een toren van iets van 4BK, voor een hele winter...
Wat deed ik verkeerd? Moet de concentratie hoger? Langer verdampen?
Helaas heeft het niet gebaat - in een aantal raten zaten al kleine larven die zich tegoed aan het doen waren aan stuifmeel, was en huiden...
Ik heb eerder wel ijsazijn 99% (=azijnzuur) gebruikt, en dat heeft zijn werk gedaan. Dat was 200 ml op een toren van iets van 4BK, voor een hele winter...
Wat deed ik verkeerd? Moet de concentratie hoger? Langer verdampen?
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Re: Wasmotlarven bestrijden met mierenzuur
Waarschijnlijk is er toch te veel van de damp ontsnapt.
- Ewout
- Contacteer:
Maar in een dichte toren nooit meer dan bij een ventilerend bijenvolk toch? Hoeveel damp moet er zijn?
-
- Imker sinds: 2003
- Bijenras(sen): Mellifera
- Contacteer:
Gooi de boel eens in de vriezer.
- Ewout
- Contacteer:
Bedankt voor de tip, maar helaas passen broedramen niet in mijn vriezer (en zeker geen 44 stuks)...
-
- Contacteer:
Je hoeft het ook niet allemaal tegelijk te doen. 

- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Oude vriezer kopen als je plek ervoor hebt...zo n hoge ...die leg je dan op zn rug met de deur zo dat als je hem opent,de deur van je af open gaat....daar kan een berg ramen in.....ik heb er 1 ,die ga ik binnenkort op zn rug gooien
...na het vullen ijsazijn erin en klaar...sluit perfect af.

- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Inderdaad per twee in de vriezer gaat ook.
Wat ik doe is raten 24 uur door een bijenvolk laten schoonmaken.
Het volgende: neem een dekplank met een bijenuitlaat gat leg dit op de bovenste bak.
Zet daarop er een lege bak vervolgens twee bakken die schoongemaakt moeten worden.
Geslingerde HK ramen ondergaan de zelfde werkwijze
Als je dit 24/36 uur op het volk laat staan heb je geen wasmot en geen eieren van de mot op de raten in de binnenkant van de bak.
Als je de bak met raten afhaalt zet deze dan op en tussen een paar vel kranten.
Doe dit het zelfde uur, als je dit een halve dag onbeschermd laat staan heb je alle werk voor niets gedaan!
Op deze wijze bewaar ik al jaren mijn ramen.
Ik heb geen wasmot meer dan alleen op de varroa schuiflade
Wat ik doe is raten 24 uur door een bijenvolk laten schoonmaken.
Het volgende: neem een dekplank met een bijenuitlaat gat leg dit op de bovenste bak.
Zet daarop er een lege bak vervolgens twee bakken die schoongemaakt moeten worden.
Geslingerde HK ramen ondergaan de zelfde werkwijze
Als je dit 24/36 uur op het volk laat staan heb je geen wasmot en geen eieren van de mot op de raten in de binnenkant van de bak.
Als je de bak met raten afhaalt zet deze dan op en tussen een paar vel kranten.
Doe dit het zelfde uur, als je dit een halve dag onbeschermd laat staan heb je alle werk voor niets gedaan!
Op deze wijze bewaar ik al jaren mijn ramen.
Ik heb geen wasmot meer dan alleen op de varroa schuiflade
!Hans.
- Ewout
- Contacteer:
Dank voor alle tips! 1 raam past ook niet in mijn vriezer, er zitten roosters tussen elke lade, dus in de hoogte gaat niet en in de breedte past ook niet...
Als er al eenmaal spinsel in zit moet je wel een heel sterk volk hebben om het schoon te laten maken, of onderschat ik de dames? En die kranten, mag dat ook iets anders zijn? Zelfs nadat de propolis is weg gekrabd plakt het nog aardig en ik heb liever geen kranten resten op de bakken.
Het valt nu nog wel mee trouwens, enkele korte gangen en wat gevulde celletjes. Kleine wasmot.
Maar niemand ervaring met mierenzuur?
Onbebroede honingraten slaan wij nat op zonder speciale behandeling of hermetische afsluiting en dat gaat uitstekend trouwens.
Als er al eenmaal spinsel in zit moet je wel een heel sterk volk hebben om het schoon te laten maken, of onderschat ik de dames? En die kranten, mag dat ook iets anders zijn? Zelfs nadat de propolis is weg gekrabd plakt het nog aardig en ik heb liever geen kranten resten op de bakken.
Het valt nu nog wel mee trouwens, enkele korte gangen en wat gevulde celletjes. Kleine wasmot.
Maar niemand ervaring met mierenzuur?
Onbebroede honingraten slaan wij nat op zonder speciale behandeling of hermetische afsluiting en dat gaat uitstekend trouwens.
-
- Contacteer:
IJsazijn werd altijd aangeraden.
Als ik het me goed herinner is dat het zelfde als azijnzuur. Dat is zwaarder dan lucht. Ik zou zo zeggen maak een kist, of oude koelkast. Hang de raten erin en doe ijsazijn bovenin.
Hang me hier niet over op.
Als ik het me goed herinner is dat het zelfde als azijnzuur. Dat is zwaarder dan lucht. Ik zou zo zeggen maak een kist, of oude koelkast. Hang de raten erin en doe ijsazijn bovenin.
Hang me hier niet over op.