Moerloos volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Maja
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Moerloos volk

Bericht door Maja »

Hallo,

Ik heb een volk waar geen koningin in zit.
Eerst geprobeerd met dopjes van een collega koninginnen in te krijgen. Maar die kwamen niet uit. De koninginnen zaten na 15 dagen nog in de dop en waren licht bruin van kleur toen ik gisteren de doppen open maakte.
Nu heb ik de mogelijkheid om een goede koningin te kopen die volgens de imker raszuiver is. P0 of zoiets? Het zegt mij nog niet zo veel. Deze koningin kost 35 euro. (is dat duur?)

Maar deze imker vertelde mij dat de kans van slagen niet groot is. Hij had het over oude bijen.

Ik wil echter mijn volk niet kwijt. Als ik toch zo'n Carnica Koningin aanschaf wat is dan de meest betrouwbare manier om toch te proberen ?

Er is nog een heel klein beetje gesloten broed dat nu allemaal aan het uitlopen is in de kast. Ik zou van die imker als ik toch persee wil proberen ook het kleine kastje mee kunnen krijgen zodat er met een krant iets kan gebeuren.

Hij had het ook nog over een kunstdop..

Wie weet raad.

groet Maja.
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Moerloos volk

Bericht door Eddy Geurtsen »

Verenigen met een krant zou de enige methode zijn, die kans van slagen heeft. Een raszuivere koningin kopen en die vervolgens in een, al langere tijd, moerloos volk laten lopen is kansloos. Als je jonge bijen had, kon je een schudzwerm maken (elders op dit forum kun je daar van alles over lezen), maar je hebt alleen maar oude bijen, die een vreemde koningin alleen maar zullen afsteken.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Maja schreef:Hallo,

Ik heb een volk waar geen koningin in zit.
Er is nog een heel klein beetje gesloten broed dat nu allemaal aan het uitlopen is in de kast.
Wie weet raad.

groet Maja.
Daar er nog gesloten broed aanwezig is zijn ze nog even verwijderd van eierleggende werkbijen.
Het moet mogelijk zijn om daar een koningin in te voeren. Via kluisje met suikerdeeg uit laten eten.

ad staals
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Freek »

Maja

P0 carnica moer is erg mooi, gaat denk ik ook wel goed met invoeren maar er is iets meer risico dat ze afgestoken wordt dan in een speciaal voor die moer klaargemaakt kastje. Beter naar mijn idee voor het invoeren van zo'n dure moer een speciaal broedafleggertje of schudzwermpje te maken loop je minder risico dat je dure moer wordt afgestoken. P0 moer is luxe oplossing, voordeel van die P0 is wel dat ie direct eitjes gaat leggen en dat je dan van daaruit je eigen F1 moeren kunt natelen.
Volk is wel te redden je zou een raam eitjes van een andere die je goed bevalt in kunnen hangen dan kweken ze daar zonder risico een nieuwe koningin uit. Dat duurt wel een maand voordat die dan aan de leg is. Als je ergens een goedkopere f1 koningin kunt vinden die ook bevrucht is en direct eitjes gaat leggen, dan is dat ook een goede oplossing.

Groet,

Freek
Imkerij Witharen
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 19
Contacteer:

Bericht door Imkerij Witharen »

De reacties die je inmiddels hebt gehad, ga ik verder niet op in, daar is niets tegen in te brengen..

Maarrr..

Doppen breken op dag 15 en lichtbruine moertjes.. Dat is niet raar!
De boeken en iedereen zegt steeds op de 13e dag breken. Maar.. Dat is als er larfjes van 2 a 3 dagen oud gebruikt zijn.
Heb je de pech (of het geluk?) dat de bijen eitjes van minder dan een dag gebruikten, dan duurt het inderdaad 16 dagen voor de nieuwe moertjes uit komen.

Als ik in een volk doppen wil breken, stop ik na één of twee witte poppen omdat ze dan doodgewoon nog niet rijp zijn!
Heb je in zo'n geval niet meer dan 2 doppen, dan heb je inderdaad pech en moet er een nieuwe in. Dat gaat, als er nog broed uit loopt prima!

Is je volk niet al te groot, heeft het ruimte genoeg en is het niet zwerm-graag, zou je de gok kunnen nemen om het er op aan te laten komen.
(doe ik meestal in kleine volken)
's Avonds luisteren naar tuters en kwakers. Dan weet je dat de volgende dag er misschien een zwermpje zou kunnen komen. Er loopt dan al een nieuwe moer in, de tuters melden zich in de dop dat ze ook klaar staan uit te lopen als de kwaker is vertrokken.
Komt die zwerm de volgende dag niet, is het goed gegaan.

Met 14 dagen heb je dan een nieuwe leggende moer.
Zwermt ie wel? geen probleem.. alle doppen breken in de namiddag vroege avond en de zwerm er bij op laten.
Problem solved.

Kan me voor stellen dat je in paniek raakt, maar meestal lost het zich op deze manier weer op. In een uiterst geval een nieuwe moer kopen, tenzei je wilt verbeteren of veranderen van eigenschappen.

Jannes
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Imkerij Witharen schreef:Doppen breken op dag 15 en lichtbruine moertjes.. Dat is niet raar!
De boeken en iedereen zegt steeds op de 13e dag breken. Maar.. Dat is als er larfjes van 2 a 3 dagen oud gebruikt zijn.
13 dagen is bij larfjes van 1 dag oud:

3 dagen ei
5 dagen larve
8 dagen voorpop/pop

totaal 16 dagen.

15 dagen kan in theorie, maar dan heeft Maja's collega eitjes overgelarfd (overeieren ipv overlarven? :D). Meestal gaat dat niet goed, maar uitzonderingsgevallen kunnen er zijn. Of het waren door de bijen zelf aangezette doppen, en dan kunnen er altijd bij zitten die pas een paar dagen na het moerloos maken zijn aangezet. Maar in mijn ervaring zijn er ook dan altijd meerdere doppen van de juiste leeftijd. Ik ga altijd voor de zekerheid de 12e dag al luisteren, maar ik heb nog niet meegemaakt dat er dan al moertjes waren uitgelopen...
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Ewout schreef: Ik ga altijd voor de zekerheid de 12e dag al luisteren, maar ik heb nog niet meegemaakt dat er dan al moertjes waren uitgelopen...
Ik wel. Het is helemaal geen uitzondering, komt regelmatig voor.

ad staals
FerryB
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Contacteer:

Bericht door FerryB »

Ik heb bij de laatste kweek serie meegemaakt dat er na 11 dagen al twee moeren rondliepen.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Ewout
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Bij overlarven is dat uiteraard een andere zaak. Moertjes die de 11e dag al rondlopen zijn van oude (3-daags) larfjes.
Maja heeft niet verteld wat voor moerdop het was - het kan een enkele dop zijn uit een aflegger, of een raam met meerdere doppen uit een aflegger, of een dopje van het overlarven...
Maja
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Contacteer:

Bericht door Maja »

Bedankt voor alle antwoorden. Ik snap niet alles maar dat komt vast nog wel.

De larfjes waren in dopjes van overlarven. Ik heb er zelfs nog kooitjes om heengeschoven. Omdat ik dan reserve kon houden. Kan het zijn dat door de kooitjes de doppen niet warm genoeg gehouden zijn en ze daarom niet voldoende ontwikkeld waren op de 15e dag? Normaal is het toch zo dat een larf minimaal 1 dag oud is bij het uit de cel halen. En dus maximaal 13 dagen later de koninginnen uitlopen. ?

groet Maja
Plaats reactie