Waar vliegen de bijen nu op.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

renske
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Waar vliegen de bijen nu op.

Bericht door renske »

Er zijn meerdere soorten, bloeitijden varieren van juli tot oktober. Hier heb ik al soorten in bloei gezien, maar bij mij bloeit hij ook nog niet.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
beethere
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Contacteer:

Bericht door beethere »

Ik geniet momenteel van de klaver; stikt erop van de bijen. :-)
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door petro »

De grote drachten zijn inmiddels voorbij,ook het klaverveld naast mijn bijenstand moest er weer aan geloven(sportveld,maaien)
Niet dat ik er echt rouwig om ben,sta namelijk nog steeds te slingeren.Hoewel het hier vol staat met balsemien,wordt die enkel door hommels bevlogen.
De bijen hebben ondertussen een oude drachtbron opnieuw ontdekt;de pruimen bij de buren! :D
Petro
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

beethere schreef:Ik geniet momenteel van de klaver; stikt erop van de bijen. :-)
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
Beethere, ik heb dezelfde ervaring, althans bij de Witte klaver die op goede vochthoudenden veengrond groeit.
Rond mijn thuisstand is het droge zandgrond. Gelukkig is het om 18 uur óók hier flink beginnen te regenen
tijdens bliksem en donder. Ik weiger om het ..weer te noemen. Tegen imkers die dat woord in de mond nemen,
zeg ik "Je praat onzin, jouw zin is 'n onzin". :be11: Wat een verademing voor de dorstige Balsemienen, deze zalige
zwoele vochtige atmosfeer. De komende week gaan Witte klaver en Lucerne en al die andere klaversoorten
zoals de Alexandrijnse klaver en de Incarnaatklaver en de Moerasrolklaver overvloedig nectar geven.
Zij verlangen temperaturen boven de 20 graden en hoge luchtvochtigheid en voldoende vocht in de grond.

Ik heb afgelopen week op het veen de kasten elke dag kilo's zwaarder voelen worden.
De enige zorg die ik heb, is, dat de klepel er over heen gaat, of de maaibalk. Zj.

P.S. De Hondsdagen zijn begonnen, 4 weken lang. Die 4 weken vormen samen de warmste periode van het jaar.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

"Beetree" zal wel iemand brommen, "Jij wilt zeker ook niet het woord noodweer in de mond nemen?".

Iemand, dat heb je mis. Ik heb te doen met de mensen bij wie het rioolwater de putdeksels omhoog drukt,
de straten blank komen te staan, de kelders onder lopen, de dakgoten aan beide kanten overlopen,
de dakramen lekken, het water de bijenkasten ingutst omdat ze de deksels in de afgelopen hittegolf
gelicht hebben voor ventilatie en vergeten zijn ze terug te plaatsen, het water de bijenkasten in loopt
als de kasten achterover hellen of in de uiterwaarden staan tussen de balsemienen, enz.
Ik kan er over meepraten omdat ik dat allemaal in het verleden zelf meegemaakt heb.
Momenteel volgt hier de ene plensbui na de andere sinds gisteravond 18 uur.
In Zeeland was dit weertype al 24 uur eerder begonnen volgens familie aldaar.
In de Tour hetzelfde liedje.
Voor de Struikhei is het geen noodweer. Bij mij op de droge zandgrond is het voor de Struikhei die met bloeien
is begonnen, heel goed weer. Op de Veluwe net zo. Daar hoeven ze bovendien geen heidebrand te vrezen, :hive: :hive: :hive:

P.S. De imkers die volken bij de Lucerne hebben staan in de Reiderwolder Polder en Carel Coenraadpolder,
en de Kroonpolder en Stadspolder en Finsterwolderpolder , allemaal Dollardpolders, hebben kans
dat de maaimachines en vrachtwagens van de grasdrogerij voorlopig niet kunnen oogsten op de doorweekte klei.
Dan krijgen de bijen de gelegenheid binnen een weekje de honingkamer te vullen bij de verwachte zomerse temperatuur.
gerard.b.w.vos
Contacteer:

Bericht door gerard.b.w.vos »

"Waar vliegen de bijen nu op?" = de vraag.
Op heel veel (nog) zoals boekweit , de bijenboom, Teunisbloem, Zonnehoed, Balsemien, Eendagsbloem, kogeldistel, diverse kruiden, sporkehout enz.
Koninginnekruid start komende dagen ook.

Maar ook op de pruimen :D
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door apiario »

Op Ooms kinderperen massaal,een vroeg peertje waar veel suikers in zitten en na een dag zo zacht als boter is.
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Honingboom of bijenboom, ik heb een boom met bloemen waar op ze met 20 bijen samen de bloemen aflikken en na een uur nog en na een dag ook nog tot dat er de kleine witten bloem blaadjes af vallen dan wordt het minder en is er nog een klein groen bolletje over.
Nu heb ik wel foto's van gemaakt maar omdat ik windows 8 heb kan ik de foto niet op het forum zetten. ( ben dit programma nog niet gewend )
Welke boom is dit en wie heeft er een foto van.
Tinus Kolsters
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Ha Tinus het is de bijenboom - zie imkerpedia.
De honingboom heeft vlinderbloemige bloemen.
!Hans.
ndj
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Bericht door ndj »

We hebben een nog flink uit de kluitengewassen tuin. Ongeveer een halve ha. De honingboom zal zeker aangeschaft worden deze herfst. In het voorjaar zitten de bijen hier wel goed. Er staat een oude stoofperenboom, kersen, perzik en een goudrenet, die de coks mist. Twee lindebomen voor het huis lijkt me ook wel aardig. Maar die zullen erl enige tijd nodig hebben om te bloeien.
Plaats reactie